11 נרצחים בפיגועים, בהם ילדים בני 6 ו-8, ובמערכת הביטחון חוששים מההסלמה בירושלים, במיוחד לקראת הרמדאן שייחל בחודש הבא. תת-ניצב עמרם נידם, מפקד מג"ב עוטף ירושלים, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על התופעה המדאיגה שיוצאת ממזרח העיר - הילדים שיוצאים לבצע פיגועים: "ילדים יוצאים לרצוח - תופעה לא פשוטה, אבל גם איתם נתמודד".
"ההתמודדות עם מחבלים צעירים ובוגרים היא אותה התמודדות. אנחנו צריכים להיות מוכנים וערוכים לסיטואציה הזאת, אז אנחנו מפיקים את הלקחים, ומטמיעים בלוחמים שלנו את הידיעה שהמחבלים יכולים להיות גם ילדים צעירים", אמר תנ"צ נידם. "התופעה הזו לא פשוטה, שילדים בגיל כזה יוצאים לבצע מעשה רצח, אבל גם איתם אנחנו נמשיך להתמודד".
5 צפייה בגלריה
תנ"צ עמרם נידם, מפקד מרחב עוטף ירושלים במשמר הגבול
תנ"צ עמרם נידם, מפקד מרחב עוטף ירושלים במשמר הגבול
"רודפים בנחישות אחרי המחבלים". מפקד מג"ב עוטף ירושלים, תנ"צ עמרם נידם
(צילום: דוברות המשטרה )
5 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
"היה אמיץ, גיבור, ורצה להגן על עם ישראל". לוחם מג"ב אסיל סואעד וזירת הרצח, אמש
(צילום: משטרה ישראל, AFP)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בשער השלשלת בירושלים
זירת הפיגוע בשער השלשלת בירושלים
"ילדים שמבצעים פיגועים? תופעה מדאיגה". זירת הפיגוע בשער השלשלת, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
מפקד מג"ב בעוטף ירושלים התייחס למותו של לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד (22), שנהרג אמש במהלך בידוק באוטובוס במחסום שועפט שבמזרח ירושלים: "אנחנו מחזקים את המשפחה, ומביעים בפניה את תנחומינו. אסיל היה לוחם אמיץ, גיבור, באחת מפלוגות עוטף ירושלים שפועלת במחנה הפליטים שועפט. לפני כחודש גייסנו אותו לקבע, כי הוא רצה להמשיך לעשות שירות מעניין ומאתגר, ולהגן על עם ישראל".
- השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מדבר על מבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים. אתם ערוכים למבצע כזה? יש בו צורך? "אנחנו החלק המזרחי של מזרח ירושלים, ולמעשה המעטפת והקליפה של עיר הבירה. אנחנו פועלים באינטנסיביות גבוהה ביותר, ובשבועות האחרונים אנחנו משקיעים הרבה מאוד זמן, כוחות ומשאבים באכיפה ובמשילות. אנחנו פועלים לעצור מבעוד מועד את אותם מחבלים שרוצים להיכנס לירושלים ולבצע בה פיגועים".
- אתם בתקופה מאוד מורכבת שם בירושלים. האם אתם מרגישים אינתיפאדה מתקרבת? "לצערנו, אנחנו כבר חודשים רבים נמצאים בהתמודדות בעצימות בינונית עד גבוהה, והפיגוע אתמול היה אחד מהאירועים הנוספים שמתרחשים אצלנו בגזרה. לצערנו הוא הסתיים בתוצאות קשות, אבל יש לנו הרבה מאוד הישגים במרחב. אנחנו מונעים כניסה של מחבלים, של בלתי מורשים, רודפים בנחישות ובעיקשות אחרי מחבלים ואחרי מפרי סדר, בכל יום, בכל לילה, בכל המרחב. בתקופה האחרונה אנחנו גם מייצרים משילות ואכיפה מאוד אינטנסיבית במרחב הפעולה".
- אמרת שמדובר בעצימות בינונית עד גבוהה, איך זה בא לידי ביטוי ביום יום, בעבודה השוטפת? "ביום ביום זה בא לידי ביטוי בהיתקלויות שלנו עם מחבלים על הגדר והחומה, בהשלכת מטענים, בירי על כוחותינו, בהשלכות של בקבוקי תבערה, של סלעים וברזלים. כמו גם בכל כניסה שלנו לתוך כפר כדי לעצור מחבלים ומפרי סדר קשים".
- אנחנו שומעים כל הזמן אזהרות והתראות. יש לכם מספיק כוח אדם להתמודד עם כל המשימות שמוטלות על מג"ב בימים אלה? "בראש ובראשונה אנחנו מסתדרים עם הכוחות שנמצאים אצלנו. אנחנו מכשירים ומכינים אותם, גם מנטלית וגם מבצעית. אנחנו מתרגלים ומתאמנים, ותוך כדי גם פועלים בפעילות מבצעית אינטנסיבית במרחב. אנחנו יודעים שיש תוכניות רבות למשמר הגבול. יש לנו גם כוחות מילואים ומתנדבים, והדבר החשוב ביותר זה הנחישות שלנו להילחם ולהגן על החברה בישראל".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בצומת רמות בשישי, שבו נרצחו שלושה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
רה"מ נתניהו והשר בן גביר בזירת הפיגוע בנווה יעקב לפני כשבועיים וחצי
( צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול, כאמור, נהרג לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד, תושב חוסנייה שבגליל, במהלך ביטחוני שביצע יחד עם מאבטח אזרחי באוטובוס במחסום. לאחר שמחבל בן 13 שלף סכין ודקר את סואעד, המאבטח ירה לעבר המחבל במטרה לנטרלו, וככל הנראה פגע גם בסואעד. המחבל נעצר וסואעד פונה במצב אנוש ותוך כדי פעולות החייאה על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים, שם מת מפצעיו.
מדובר היה בפיגוע השני שהתרחש אתמול בבירה ובוצע על-ידי נער, לאחר לאחר שבשעות הצהריים נער בן 14 דקר נער אחר, בן 17, ברחוב השלשלת בעיר העתיקה. המחבל הצעיר נמלט אך נלכד על ידי כוחות משטרה שהוזעקו לזירה בתום סריקות. שני הפיגועים התרחשו יממה לאחר שהקבינט אישר לצאת למבצע במזרח ירושלים, שבמסגרתו החלו הבוקר בהריסת בתים בשכונות במזרח העיר.
כאמור, 11 בני אדם נרצחו בפיגועי טרור בירושלים בשבועות האחרונים, כשמלבד אמש, כולם נרצחו בשני פיגועים שהתרחשו ביום שישי - הראשון לפני כשבועיים וחצי בשכונת נווה יעקב, שבו נרצחו שבעה בני אדם שעות ספורות אחרי כניסת שבת; והשני בשבוע שעבר בצומת רמות, שבו נרצחו יעקב ישראל פלאי בן ה-6, אחיו אשר בן ה-8, ואלתר שלמה לדרמן בן ה-20, שעות ספורות לפני כניסת השבת. אביהם של יעקב ואשר עדיין מאושפז בבית החולים, ואתמול חלה החמרה במצבו. בנוסף, מצבו של סגן נ' שנפצע בפיגוע ביום שבת לפני שבועיים בירושלים עדיין קשה, והוא נאבק על חייו. עיריית ירושלים החלה היום בהצבת עמודים בתחנה האוטובוס שבה התרחש הפיגוע ביום שישי האחרון בשכונת רמות, כשגם התחנה עצמה הוחלפה.