שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה שנפגש היום (ג') עם שר החוץ ישראל כ"ץ הבטיח לו כי פריז תפעל "בכל העוצמה" כדי להטיל סנקציות על פרויקט הגרעין של איראן, על רקע המתקפה חסרת התקדים שלה על ישראל לפני כשבועיים. סז'ורנה נפגש גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והביע התנגדות לפעולה ישראלית נגד חמאס ברפיח, ואמר לו כי זהו "רעיון רע שיסתיים בלא-כלום" ולא יפתור דבר. "יש יותר מדי אי-וודאויות בנוגע לסוגיות הומניטריות", אמר לנתניהו.
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
כ"ץ וסז'ורנה, שמבקר בישראל
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
השיגורים מאיראן במתקפה על ישראל, לפני שבועיים

סז'ורנה הגיע לישראל אחרי שביקר גם בסעודיה ובלבנון, ומטעמו של כ"ץ נמסר כי שרי החוץ דנו באיום מאיראן, במאמצים להגיע להסדר שיביא לסיום הלחימה בחזית הצפונית מול חיזבאללה בלבנון, בסנקציות באיחוד האירופי וגם ב"מאמצים למנוע הכרה במדינה פלסטינית" - זאת על רקע הצהרתו אתמול של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, ולפיה תוך כחודש יכירו כמה מדינות אירופיות במדינה פלסטינית.
סז'ורנה - שביקר כאמור גם בלבנון כחלק מהמאמץ הצרפתי והבינלאומי למנוע מלחמה של ממש בין ישראל לחיזבאללה - עדכן את כ"ץ בפרטי ההצעה הצרפתית בסוגיה, אך כ"ץ הבהיר בפניו: "לא נקבל שקט תמורת שקט, אנחנו לא חוזרים ל-6 באוקטובר. אם חיזבאללה לא ייסוג אנחנו מתקרבים למלחמה כוללת - במקרה כזה ישראל תפעל נגד חיזבאללה בכל לבנון ותכבוש שטח נרחב בדרום לבנון כדי לייצר אזור חיץ ביטחוני שיישלט על ידי צה"ל ויאפשר לתושבי הצפון לשוב לביתם בביטחון".
שר החוץ הצרפתי שאל את כ"ץ אם תהיה הפסקת אש בחזית הצפונית במקרה שבו תושג עסקת חטופים שתכלול הפסקת אש בעזה, וכ"ץ השיב: "תושבי הצפון לא יחזרו לבתיהם לפני נסיגת החיזבאללה. נדע בימים הקרובים אם תהיה עסקת חטופים. מה שמניע את סינוואר זה הרצון שלו שהמערכת הבינלאומית תעצור את ישראל - כולל בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג".
6 צפייה בגלריה
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
"ממי נסראללה מקבל הוראות? מאיראן ומחמינאי". כ"ץ מבטיח שישראל "לא תחזור ל-6 באוקטובר"
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
נציגי ישראל וצרפת במפגש שנערך היום
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
סז'ורנה הציע במפגש "ועידה בפריז בהשתתפות ישראל, לבנון, צרפת ואולי האו"ם", במטרה "להסיר את האיום בגבול הצפון". לדבריו, "הצרפתים חזקים בדיפלומטיה". כ"ץ אמר לו: "כדי להסיר את האיום עליכם לפעול נגד איראן ולהפעיל לחץ מאסיבי, עוד סנקציות כואבות. כדי שהאיראנים יורו לחיזבאללה לסגת. חמינאי למד להשתמש בטוויטר, כותב בעברית ובאנגלית ומתלונן על הסנקציות של המערב. זה מה שמפריע לו. דיקטטורים רואים את הדמוקרטיות כחלשות, אבל ברגע האמת, העולם החופשי חייב להתייצב ולבלום אותו".
במהלך הפגישה, שר החוץ כ"ץ הודה למקבילו הצרפתי על תמיכת צרפת בפעילות ההגנה מול מתקפת הטילים והכטב"מים האיראנית על ישראל. "איראן היא ראש הנחש. צריך להרחיב את משטר הסנקציות על איראן - בכל פורום בינלאומי, כולל על ארגוני הפרוקסי שלה באזור. צרפת חייבת להגביר את הלחץ בצורה משמעותית", אמר.
שר החוץ הצרפתי השיב: "נפעל בכל העוצמה במפגש סבא"א (סוכנות הגרעין הבינלאומית) בחודש הבא כדי להשית סנקציות גם שם על איראן בנושא הגרעין, הטילים והכטב"מים שלה כדי להוכיח שהלחץ גובר. גם ארה"ב עשויה להצטרף". סז'ורנה הזהיר: "כל המשברים הבינלאומיים כעת יובילו שוב לריצה לנשק גרעיני, כולל מדינות דיקטטוריות או לא יציבות. אנחנו צריכים לעצור את זה, כולנו תמימי דעים בנושא הגרעין האיראני".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
כ"ץ וסז'ורנה
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
ישראל כץ ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
כ"ץ הוסיף במפגש: "עצירת איראן היא המפתח לעצירת חמאס בעזה, החות'ים בתימן, המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה - ועצירת חיזבאללה בלבנון. ממי נסראללה מקבל הוראות? מאיראן ומחמינאי. כשהוא רוצה יורה, וכשהוא רוצה מפסיק".
שר החוץ הצרפתי אמר לו: "אני מסכים לגבי האיום האזורי שנשקף מאיראן. הפעילות האזורית לסיכול המתקפה האיראנית הייתה דבר חשוב והעבירה מסר של שיתוף פעולה לקואליציה אזורית עם השכנות באזור וחשוב להמשיך בה גם בעתיד".
בתוך כך, באיראן דווח בצהריים כי ראש סבא"א רפאל גרוסי צפוי להגיע לרפובליקה האיסלאמית ביום שני בשבוע הבא לביקור בן יומיים. לפי הדיווחים בתקשורת האיראנית, הוא ייפגש עם פקידי ממשל בטהרן וישתתף גם ב"כנס מדעי גרעיני בינלאומי" באספהאן. גרוסי עצמו אמר בפברואר האחרון שהוא מקווה לבקר בטהרן על מנת לטפל ב"התרחקות" ביחסים בין הסוכנות הבינלאומית לרפובליקה האיסלאמית – שמאז קריסת הסכם הגרעין הטילה שלל הגבלות על פקחי הגרעין של סבא"א, ואף סילקה את חלקם.
6 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
ראש סבא"א רפאל גרוסי, שלפי דיווחים יבקר באיראן בשבוע הבא
(צילום: AP)
בפברואר גרוסי הזהיר שאף שקצב העשרת האורניום של איראן פחת מעט בסוף השנה שעברה, היא עדיין מעשירה את האורניום לרמה גבוהה של 60% בקצב ייצור של 7 ק"ג מדי חודש. רמת העשרה שכזו כלל אינה זקוקה עבור צרכים אזרחיים כמו תחנת כוח גרעינית, וכל מדינה אחרת שהעשירה אורניום לרמה שכזו ייצרה בסופו של דבר גם נשק גרעיני. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק הוא אמנם צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%, אך מדעני גרעין מסבירים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% - וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית.
כדי לפתח פצצת אטום איראן זקוקה גם למרכיבים טכנולוגיים אחרים, ובחודש שעבר פרסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נדב איל כי איראן פועלת לאחרונה להשגת כמה רכיבים שכאלו. מדובר על הרכיבים הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, ובכיר אחד הגדיר אותן "פעולות מטרידות מאוד". איראן אמנם מתעקשת שאינה מתכוונת לפתח נשק גרעיני - המנהיג העליון שלה עלי חמינאי אף טען שהדבר אסור על פי דת האיסלאם - אבל כעת גובר החשש במערב שאיראן נמצאת במסלול התקדמות מהיר מאוד לעבר בניית פצצה.
לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", פקחים בינלאומיים סבורים כי לאיראן יש כעת כמות של אורניום מועשר ברמה גבוהה שיכולה להספיק לייצור שלוש פצצות לפחות, בפרק זמן שנע בין כמה ימים לכמה שבועות. המומחים מעריכים כי הכנת מכשיר גרעיני גולמי עשויה להתבצע תוך שישה חודשים לאחר קבלת ההחלטה, בעוד שהתגברות על האתגרים של בניית ראש נפץ גרעיני שניתן לשגר באמצעות טיל תימשך שנתיים או יותר.