הצעת החוק שתאסור על הנפת דגלי פלסטין במוסדות הממומנים על-ידי המדינה, כולל אוניברסיטאות, תעלה הערב (יום רביעי) להצבעה במליאת הכנסת - ומאחר שחברי הקואליציה קיבלו חופש הצבעה באופן חריג, היא צפויה לעבור ברוב גדול.
חבר הכנסת אלי כהן, שעומד מאחורי ההצעה, כתב היום בטוויטר: "דגל פלסטין - לא בבית ספרנו. היום עולה החוק שלי שיאסור על הנפת דגלי אויב במוסדות הממומנים על ידי המדינה. הרשות הפלסטינית משלמת לרוצחי יהודים, והדגל שלה הוא טמא. מי שרואה את עצמו כפלסטיני, יקבל מאיתנו את כל הסיוע הנדרש לעבור לעזה במסלול חד כיווני".
4 צפייה בגלריה
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
מימין לשמאל: דגל פלסטין מורד באזור הבורסה, ההפגנה בבן גוריון וההפגנה בת"א
(צילום: שאול גולן, ,מוטי קמחי, הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
באופן חריג, הקואליציה קיבלה חופש הצבעה. ח"כ אלי כהן
כאמור, באופן חריג ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה על חופש הצבעה לחברי הקואליציה. לפי ההצעה, תיאסר "הנפת דגלי מדינות אויב, לרבות הרשות הפלסטינית", במוסדות המומנים על-ידי המדינה. בינתיים, סיעות הקואליציה שצפויות לתמוך בהצבעה הן ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו, כשמנגד עומדת התנגדותן של מרצ ורע"מ.
הכוונה להעביר את החוק עוררה סערה, והגדילה לעשות תנועת "מחזקים" - שתלתה דגלי ישראל ופלסטין במתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן, תחת הכיתוב "נועדנו לחיות ביחד". תליית דגל פלסטין על בניין במרכז הארץ עוררה תגובות זועמות, ובהמשך הוסר הדגל - כשלצידו נותר עומד דגל ישראל. כמו כן נתלו שלטים זהים גם בנצרת ובטירה, ושם הם לא הוסרו.
ההצבעה לא מתרחשת בחלל ריק: הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, מנהל מגעים עם מקורביו של בנימין נתניהו לכינון ממשלה חדשה כבר בכנסת הנוכחית. בשבוע הבא צפוי לעלות להצבעה החוק שמחיל את הדין הפלילי ביהודה ושומרון, וסער איים כי אם לא יעבור - הדבר יצביע על כך שחברי הקואליציה לא מעוניינים בקיומה. בתקווה חדשה ובליכוד הכחישו את קיום המגעים.
במפלגות הערביות יצביעו כצפוי נגד הצעת החוק בנוגע להנפת דגל פלסטין, והרשימה המשותפת אף מסרה כי "הפאשיזם מרים את ראשו. הורדת הדגל הפלסטיני משני עברי הקו הירוק היא סימן לכך. החוק הזה הוא עוד ניסיון של הימין בישראל לפגוע בזהות הלאומית של הפלסטינים באשר הם".

"ישראל - דמוקרטיה כוזבת"

הפגנות "יום הנכבה" באוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב, נזכיר, עוררו סערה על רקע השימוש בדגלי פלסטין - ובהמשך ועד ראשי האוניברסיטאות אף פנה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון בדרישה "לעצור את השיח המסית". מנגד, סטודנטים רבים באוניברסיטאות, שהניפו מול דגלי פלסטין את דגלי ישראל, תמכו באיסור על הנפת הדגלים.
יום לפני מכתב ראשי האוניברסיטאות, פורסם ב-ynet כי שר האוצר אביגדור ליברמן בוחן שלילת תקציבים מאוניברסיטת בן גוריון בעקבות אישורה לקיים את ההפגנה בשטחה. "ההפגנה ציינה את האירועים המכונים בפני הסטודנטים הערבים אירועי 'הנכבה', ובמהלכה נישאו דברים והונפו דגלים שיש בהם חצייה של המקובל בהפגנות כאלה", אמרו בסביבתו של ליברמן.

4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
סאלין אסמאעיל (22), סטודנטית מאוניברסיטת חיפה, אמרה כי היא מקפידה להניף את דגל פלסטין לאורך כל שנות לימודיה בזמן אירועים לאומיים. "מדובר בדגל הפלסטיני, לא של אש"ף ולא של פתח", מסרה. "מדובר בדגל לאומי לגיטימי שאפילו הונף בבית ראש הממשלה הישראלי כשמחמוד עבאס ביקר בו".
לטענתה, "הצעת החוק הזו היא תוצאה של גל ההסתה נגד סטודנטים ערבים באוניברסיטאות. החלטה כזו משקפת את הדמוקרטיה הכוזבת שמדינת ישראל מייחסת לעצמה".
מאידך, דוד קוזלובסקי, סטודנטים למשפטים באוניברסיטה העברית, אמר כי הוא חושב שמדובר בחוק חשוב: "הסתה ותמיכה ברצח אינם חופש ביטוי. אצלנו סטודנטים ערבים הניפו את דגל ארגון הטרור אש"ף יחד עם הקריאות 'דרישת שלום לג'נין', 'תתלו את הבוגד ואת משתף הפעולה על תותח הטנק'. באוניברסיטת תל אביב תקפו פעילים של אם תרצו והניפו את הדגל הזה. הוא מעודד אותם לפגוע בסטודנטים, שמפחדים להסתובב בקמפוס".
רז תורג'מן, סטודנט באוניברסיטת בן גוריון, אמר כי במהלך ההפגנה הרגיש "אווירה שלא רוצים שנהיה פה". לדבריו, "כולנו שואפים שנחיה בשלום, וכשאני רואה שמניפים דגל שמייצג טרור קשה לי לקבל את זה. זה לא בגלל שהם ערבים, זה יוצר תחושה שלא בטוח פה".