לוחמי צה"ל פשטו לפנות בוקר (ראשון) על ביתו של מוחמד סלימה, המחבל מסלפית שדקר אתמול צעיר חרדי ליד שער שכם בירושלים - וחוסל על ידי כוחות הביטחון. הלוחמים עצרו בבית את אחיו לצורך חקירה, בחשד שידע על כוונותיו או סייע לו.
סלימה, בן 25, היה מזוהה עם ארגון פת"ח ושהה בישראל באופן בלתי חוקי. המסיע שלו, תושב המשולש בשנות ה-40 לחייו, נעצר גם הוא כמה שעות לאחר הפיגוע. סלימה ישב כשנה בכלא הישראלי, בין 2019 ל-2020, אחרי שהורשע בהסתה - וגם בעמוד הפייסבוק שלו כתב כי הוא "שהיד ברשימת המתנה".
3 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
ניסיון הדקירה, והשטרים במהלך רגעי הירי והנטרול
(צילום: דוברות המשטרה )
3 צפייה בגלריה
מוחמד סלימה, המחבל שביצע את הפיגוע בשער שכם
מוחמד סלימה, המחבל שביצע את הפיגוע בשער שכם
המחבל מוחמד סלימה. כתב בפייסבוק: "שהיד ברשימת המתנה"

אמו של המחבל אמרה היום כי בנה אמר לה בעבר שהוא רוצה להיות "שהיד", אך טענה כי "הופתעה" מהפיגוע שביצע אתמול, כיוון שבהמשך אמר לה שהוא רוצה להינשא ולבנות דירה מעל בית המשפחה. "לפני יומיים הוא אמר לי שהוא צריך כסף למונית כדי לצאת לעבודה ואמר שכשיגיע יתקשר, לכן מאוד הופתעתי שפעל כך. חיכיתי לטלפון, לא ידעתי כלום", טענה. היא הוסיפה כי זיהתה את בנה דרך הבגדים בסרטון שתיעד את רגעי הפיגוע וחיסול המחבל.
פיגוע הדקירה התרחש אתמול בסביבות השעה 16:30. בתיעוד שפרסמה המשטרה נראה המחבל חוצה מעבר חצייה ליד שער שכם - ואז מתנפל על תלמיד הישיבה אברהם אלמליח (20) ומנסה לדקור אותו בראשו. הצעיר נדקר בצווארו ומיד נראה לוחם מג"ב חותר למגע עם המחבל שמנסה לדקור גם אותו וגם לוחמת נוספת שהגיעה אף היא לזירה. שני הלוחמים יורים במחבל, אולם בתיעוד נוסף נראה כי הוא נורה גם כשכבר היה שכוב על הקרקע.
אותו תיעוד עורר תהודה רבה ברשתות החברתיות, והיו כאלו שמיהרו להשוות אותו תחילה למקרה אלאור אזריה, אך בהמשך קיבלו שני הלוחמים גיבוי מלא ממפקדיהם, ואף מהמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי. הוא קרא להם "גיבורים", שפעלו לדבריו בנחישות, במקצועיות ובמהירות כדי להציל חיים. גם ראש הממשלה נפתלי בנט גיבה אותם ואמר כי "כך היה מצופה מלוחמינו לפעול וכך הם פעלו. אסור לנו לאפשר לעיר הבירה שלנו להפוך למוקד של טרור".
3 צפייה בגלריה
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
שני הלוחמים לאחר החקירה במח"ש, עם מפקדם ועם סופגניות. הנשק נלקח מהם
(צילום: דוברות המשטרה )

שני הלוחמים נחקרו מיד אחרי התקרית, תחת אזהרה, במשרדי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בהר חוצבים בבירה. עצם החקירה הובילה לביקורת קשה ברשתות, אולם בפרקליטות מיהרו להדגיש שמדובר ב"נוהל שגרתי וקבוע". עוד אמרו בפרקליטות כי "אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע. חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק, והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם, ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים".
שני הלוחמים שוחררו ללא תנאים מגבילים לאחר חקירתם במח"ש. נשקם נלקח מהם לצורך חקירת מז"פ, והם צפויים לקבל נשק חלופי. הלוחם סיפר בחקירתו כי הבחין במחבל דוקר את תלמיד הישיבה, וכי מיד חתר למגע ונטרל את המחבל שהסתער וניסה לדקור גם אותו וגם את שותפתו. הלוחם אמר עוד כי עצם החקירה במח"ש באזהרה פוגעת בו ושהוא לא מבין מדוע נחקר.

בריאיון הבוקר לאולפן ynet גיבה את הלוחמים גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, שאמר כי לא היה מקום לפתוח בחקירת מח"ש. "הלוחמים פעלו כנדרש", אמר השר, "בתוך השתיים-שלוש שניות שהם פתחו בירי, לא היה מקום להטיל ספק האם יש חגורת נפץ למחבל או אין, ולכן הם פעלו בצורה ראויה ונכונה".
הצעיר שנפצע, אברהם אלמליח, שחזר אתמול ממיטת בית החולים שערי צדק את רגעי הבהלה. "ירדתי אל הכביש ולא שמתי לב שפתאום רדף אחריי מחבל", סיפר. "הוא בא לרצוח אותי ונתן לי מכות בחזה, בגב, בראש, בהרבה מקומות. לפי הרופאים עוד סנטימטר אחד וזה היה פוגע בעורק הראשי. הייתי בהכרה מלאה עד עכשיו ובלי עין הרע, היה נס גדול ברוך השם. נס חנוכה פשוטו כמשמעו".