כשהיא עומדת מעל הקונסולה שלה, ואוזניות סביב צווארה, התקליטנית הסעודית לין נאיף מדלגת בקלילות בין להיטי פופ לבין מוזיקת מועדונים, כשהקהל שמולה - בוגרי בית ספר למִנהל עסקים - אוכל סושי.
6 צפייה בגלריה
תקליטנית בסעודיה
תקליטנית בסעודיה
הרוויחה מהניסיונות של סעודיה להבליט את תדמיתה החדשה. התקליטנית לין נאיף
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תקליטנית בסעודיה
תקליטנית בסעודיה
"המשפחה שלי צפתה בי על הבמה, הם היו מאושרים". לוג'אין אלבישי מתקלטת
(צילום: AFP)
מחזה מאופק זה שונה מאוד מהבמות הבולטות שבהן תקלטה בעבר, כשהופיעה במרוץ פורמולה 1 שנערך בג'דה שבסעודיה, או בתערוכת אקספו 2020 בדובאי. הופעות אלה עזרו לנאיף בת ה-26, הידועה כ-DJ Leen, לבנות לעצמה מוניטין בסצנת המוזיקה הסעודית. עם זאת, גם ההופעה הרגועה-משהו מול בוגרי בית הספר לעסקים היא אבן דרך חשובה - נשים תקליטניות, תופעה שלא ניתן היה להעלות על הדעת עד לפני מספר שנים בממלכה השמרנית-למדי, הופכות למראה די נפוץ בערים הגדולות שלה.
רק מעטים מרימים היום גבה כשהן מתפרנסות, הופעה אחר הופעה, ממה שבעבר היה עבורן רק תחביב. "הרבה תקליטניות צצות לאחרונה. זה קל יותר מאי פעם", אומרת נאיף לסוכנות הידיעות AFP, ומוסיפה שנוכחות זו גרמה לקהל, עם הזמן, להרגיש בנוח יותר לראות אותן על הבמה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
הסחת דעת מהפרת זכויות אדם? יורש העצר מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP)
נאיף ועמיתותיה למקצוע ממחישות שתי רפורמות גדולות שיזם יורש העצר והשליט בפועל של סעודיה, מוחמד בן-סלמאן: הזדמנויות חדשות עבור נשים ואפשרויות חדשות בתחומי הבידור והתרבות. האפשרות החדשה הבולטת ביותר היא העיסוק במוזיקה, שהווהאביזם, פלג סוני הדוגל בפרשנות שמרנית למדי של האיסלאם, סלד ממנה.
"האפשרות שתקליטנים, ועל אחת כמה וכמה תקליטניות, יתקבלו בברכה באירועים ציבוריים, הייתה משהו שלא יכולנו לצפות לו בכלל עד לאחרונה", מספר מוחמד נאסר, תקליטן סעודי שנודע בשם הבמה Vinyl Mode. "אתם רואים יותר ויותר אומניות עושות לעצמן שם. קודם לכן, זה היה רק תחביב שבאמצעותו הן ביטאו את עצמן בחדר השינה שלהן. עכשיו יש לנו במות להתפרסם בהן, והן אפילו יכולות לפתח קריירה", אומר נאסר. "זה די מדהים".

חשיפה בינלאומית ו-1,000 ריאל בשעה

דודהּ של נאיף היה זה שהשמיע לה מוזיקה אלקטרונית כשהייתה נערה, וכמעט מיד היא התחילה לתהות אם עבודה כתקליטנית היא דבר אפשרי עבורה. בעוד שחברותיה חלמו על קריירה כמורות או כרופאות, היא ידעה שאין לה את הסבלנות לרכוש את ההשכלה הנדרשת במקצועות כאלה. "אני בן אדם של עבודה, לא של לימודים", אומרת לין.
בשונה מתקליטניות אחרות, היא נהנתה מהתמיכה של הוריה ואחיה. תושבים אחרים בסעודיה לא השתכנעו בקלות רבה כל כך. לפני מספר שנים, גבר ניגש אליה באמצע הופעתה והכריז כי אסור לה לתקלט. הוא גרם אז להורדתה מהבמה, אך נאיף סבורה שמקרה כזה לא יכול לחזור על עצמו בימים אלה. "אני בטוחה שאותו גבר, אם הוא יראה אותי היום, יהיה הראשון לעמוד בתור רק כדי לצפות בי מופיעה", היא אומרת.
ארגון זכויות האדם נגד הפסטיבל בסעודיה - "זו הסחת דעת":

נאיף הרוויחה מהניסיונות של המשטר הסעודי לשווק לעולם תדמית חדשה שלו, כזו של משטר ידידותי לעסקי הבידור. הניסיון הסעודי לשווק את התדמית הזו הוא מושא לביקורת קבועה מצד ארגוני זכויות אדם, שטוענים כי המטרה הסעודית היא להסיח את הדעת מהפרות זכויות אדם שלהן אחראית ריאד. ההחלטה לבחור אותה לתקליטנית בביתן הסעודי של תערוכת אקספו 2020 חשפה אותה לקהל בינלאומי בפעם הראשונה. עם זאת, הופעותיה בסעודיה הן מקור לחמה העיקרי: היא מרוויחה בהן כ-1,000 ריאלים (כ-900 שקלים) בשעה.
תקליטניות אחרות נאלצו להתמודד עם מכשולים רבים יותר. לוג'אין אלבישי, המופיעה בשם הבמה Biirdperson, החלה להתנסות בתקליטנות בזמן הסגרים של מגפת הקורונה. משפחתה לא התלהבה מרצונה לעסוק בכך באופן מקצועי, והעדיפה שתלמד רפואה. היא דבקה בהחלטתה, ותקלטה במסיבות פרטיות וצברה ניסיון.
6 צפייה בגלריה
אפשרויות חדשות בבידור ובתרבות. פסטיבל ג'אז ראשון בסעודיה, ב-2018
אפשרויות חדשות בבידור ובתרבות. פסטיבל ג'אז ראשון בסעודיה, ב-2018
אפשרויות חדשות בבידור ובתרבות. פסטיבל ג'אז ראשון בסעודיה, ב-2018
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ג'סטין ביבר מופיע ב ג'דה סעודיה בסוף מרוץ פורמולה 1
ג'סטין ביבר מופיע ב ג'דה סעודיה בסוף מרוץ פורמולה 1
ניסיון להסתיר את פשעי המשטר? ג'סטין ביבר מופיע בסעודיה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
בקסטריט בויז, סעודיה, הופעה, גד'ה
בקסטריט בויז, סעודיה, הופעה, גד'ה
גם הם היו שם. בקסטריט בויז על הבמה הסעודית
(מהרשתות החברתיות)
הפריצה הגדולה שלה אירעה בשנה שעברה, כשהוזמנה לתקלט בפסטיבל Soundstorm בבירת סעודיה, שבו חגגו יותר מ-700 אלף בני אדם לצלילי אומנים כמו הכוכב הבינלאומי דיוויד גואטה. "הייתי גאה מאוד. המשפחה שלי הגיעה לפסטיבל וצפתה בי על הבמה. הם רקדו, הם היו מאושרים", מספרת אלבישי.
אלבישי ונאיף שתיהן סבורות שתקליטניות ימשיכו להיות מחזה קבוע בממלכה, גם אם הן חלוקות על הסיבה לכך. נאיף טוענת כי תקליטניות מצליחות משום שהן טובות יותר מגברים בקליעה לטעם הקהל, בעוד אלבישי חושבת שאין הבדל בין גברים לנשים כשהם מרכיבים אוזניות, ולכן גם נשים שייכות לתחום. "המוזיקה שלי היא לא לנשים או לגברים, אלא למי שאוהב מוזיקה", היא אומרת.