ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) התייחס לפיגועים האחרונים שאירעו בירושלים ולהסלמה הביטחונית, ואמר היום (חמישי) בריאיון ל-ynet radio: "הייתי מוריד את הטיקטוק בכל מזרח ירושלים - זו זירת הסתה מטורפת המייצרת את המפגע הבא".
לדבריו, "צריך לרתום את כל המערכות לטובת יצירת הרתעה. הדבר השני שהייתי עושה זה טבעת חנק מסביב לשכונות - פעילות אינטנסיבית בכל לילה ובידוד של השכונות המועדות לפורענות". כהן הביע את אכזבתו מהתנהלות הקואליציה: "אנחנו מקבלים מוצר אחר ממה שהובטח לנו - טפטופים של רקטות ופיגועים. התגובה לפיגועים צריכה להיות הרבה יותר מוחצת ונחרצת. אנחנו המדינה היחידה שמקבלת את הרמדאן חודשיים לפני, אי אפשר להתנהל ככה".
גם ח"כ דני דנון מתח ביקורת על התנהלות הקואליציה. הוא פרסם תמונה שבה רואים את הקומה ההרוסה בבית המחבל שרצח את רונן חנניה בחברון, וכתב: "אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים. אני שואל - כך אמור להראות ביתו ה'הרוס' של המחבל מוחמד ג'עברי, שרצח את רונן חנניה בקריית ארבע?".
5 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
"צריך לרתום את כל המערכת לטובת יצירת הרתעה". ח"כ כהן
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
נדקר על ידי מחבל בן 13 במחסום שועפט. לוחם מג"ב אסיל סואעד
(צילום: משטרה ישראל, AFP)
בשני האחרון נהרג לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד, תושב חוסנייה שבגליל, במהלך בידוק ביטחוני שביצע יחד עם מאבטח אזרחי באוטובוס במחסום שועפט שבמזרח ירושלים. לאחר שמחבל בן 13 שלף סכין ודקר את סואעד, המאבטח ירה לעבר המחבל במטרה לנטרלו, וככל הנראה פגע גם בסואעד. המחבל נעצר וסואעד פונה במצב אנוש ותוך כדי פעולות החייאה על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים, שם מת מפצעיו.
מדובר היה בפיגוע השני שהתרחש באותו היום בבירה ובוצע על-ידי נער, לאחר לאחר שבשעות הצהריים נער בן 14 דקר נער אחר, בן 17, ברחוב השלשלת בעיר העתיקה. המחבל הצעיר נמלט אך נלכד על ידי כוחות משטרה שהוזעקו לזירה בתום סריקות. שני הפיגועים התרחשו יממה לאחר שהקבינט אישר לצאת למבצע במזרח ירושלים, שבמסגרתו החלו שלשום בהריסת בתים בשכונות במזרח העיר.
כהן הוסיף: "בסופו של יום אנחנו יושבים בממשלה ויש לנו שותפים, אנחנו מצפים מהם לעשות סוויץ'. הבטחנו לציבור הבטחה מאוד בסיסית ופשוטה - ביטחון אישי ומשילות. בסוף אנחנו צריכים לקבל את הכלים. אנחנו חייבים לגייס שוטרים, לשפר את שכרם ולעצור את האוטונומיה בבתי הכלא. הפתיל שלנו קצר. אם נהיה במקום שלא נוכל לספק לבוחרים את מה שהבטחנו, לא נוכל להמשיך".
5 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
"תפקידו לייצר מודיעין - לא להזהיר". ראש השב"כ רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
כהן התייחס לאזהרת ראש השב"כ רונן בר שפורסמה אתמול בחדשות 13, ולפיה הוא ביקש מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למתן את פעילת המשטרה במזרח ירושלים מחשש להתססה והתלקחות רחבה. "אני רגיל לאזהרה הזו, שמעתי אותה כל כך הרבה פעמים", אמר כהן, "תפקידו של ראש השב"כ הוא למגר טרור, לייצר מודיעין ולמנוע חתרנות - לא להזהיר. הוא פקיד. פקיד שאני מאוד מעריך, אוהב ומוקיר - אבל עדיין פקיד. שידאג לעשות את התפקיד שלו".
בעקבות דבריו של כהן, צייץ יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בחשבון הטוויטר שלו: "שתיקתם של ראש הממשלה ושר הביטחון מול המתקפות על ראש השב"כ, על מפקדי צה"ל, על שוטרי מג"ב ועל המערכת כולה - רועמת ומסוכנת. אין מפלגה ואין אדם שמחלישים את העוצמה של מערכת הביטחון כמו בן גביר וחבורתו".
5 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
"על נתניהו לפטר את בן גביר ולמנות שר שמבין את גודל האחריות". גנץ
(צילום: AFP)
לדבריו, "חוסר האחריות שלהם מערער את יסודות הברזל של ביטחון ישראל, וההתנהלות חסרת האחריות והאמירות התלושות שלהם פוגעות בהרתעה. אנחנו בתקופה רגישה ומורכבת - ובעת הזו על נתניהו לפטר את בן גביר באופן מיידי מתפקידו, למנות במקומו שר שמבין את גודל האחריות, ולהדיר את הקיצוניים ממוקד קבלת החלטות שחיי אדם תלויים בהן".
11 בני אדם נרצחו בפיגועי טרור בירושלים בשבועות האחרונים, כשמלבד שני בערב, כולם נרצחו בשני פיגועים שהתרחשו ביום שישי - הראשון לפני כשבועיים וחצי בשכונת נווה יעקב, שבו נרצחו שבעה בני אדם שעות ספורות אחרי כניסת שבת; והשני בשבוע שעבר בצומת רמות, שבו נרצחו יעקב ישראל פלאי בן ה-6, אחיו אשר בן ה-8, ואלתר שלמה לדרמן בן ה-20, שעות ספורות לפני כניסת השבת. אביהם של יעקב ואשר עדיין מאושפז בבית החולים, ושלשום חלה החמרה במצבו. בנוסף, מצבו של סגן נ' שנפצע בפיגוע ביום שבת לפני שבועיים בירושלים עדיין קשה, והוא נאבק על חייו.

במקביל, שר התפוצות עמיחי שיקלי התייחס לביקורת של בן גביר על ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות פינוי הכרם בבנימין שאירע אתמול, ואמר: "יש במעלה הדרך מכשולים ומראות שאף אחד מאיתנו במחנה הלאומי לא רוצה לראות, כמו עצי זית שנעקרים. זה לא אומר שמעת לעת אין אילוצים, מורכבויות ומשברים. זה חלק מהחיים שלנו כאן, זו לא תמיד תוכנית כבקשתנו".
5 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
"מנהל אזרחי צריך להפסיק לעסוק בנושא של חיי התושבים היהודים". שיקלי
(צילום: משה מזרחי)
לדבריו, "אני חושבת שאנחנו צריכים ללכת לקראת אזרוח של שטחי C. הרי בסופו של דבר שורש הבעיה שם זה הנושא של המנהל האזרחי, התפקוד שלו, הפרדיגמה שמכוחה הוא פועל".
הוא הוסיף: "הפינוי אתמול נובע ממה שנקרא 'צו של שטח מפריע', שזו בעצם פרקטיקה שמוכלת אך ורק על יהודים. מנהל אזרחי הוא גוף צבאי, הוא צריך להיות מופעל על ידי הצבא. צריך לעסוק באוכלוסייה הפלסטינית בשטחי C, לא בנושא של חיי התושבים היהודים".

בתוך כך, ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הביע אופטימיות בנוגע לדחיית ההצבעות על חוקי המריבה בתוכנית נתניהו-לוין שתוכננו אתמול, בעקבות בקשתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג ובמסגרת ניסיונותיו לגבש פשרה. "אין ספק שהמפגינים תרמו לעניין הזה", ציין שטרן, "אלה אנשים נהדרים, רוח גבית שבולמת מעט את הפוגרום הזה".
לדבריו, "בממשלה מבזים את הנשיא, מלגלגים עליו. תסתכלו מה קורה ברחובות ובבורסות. בסוף לא יהיה כסף להחזיק את עולם הישיבות ומה לתת להתנחלויות. מאיפה הכספים האלה באים בעיקר?".
שטרן התייחס להחרפת המתיחות בקואליציה, בין היתר בין שר הביטחון יואב גלנט ובין השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', ואמר: "היה ברור שלא יכולים להיות במדינה שני שרי ביטחון. הפיצוצים האלה באים יותר מהר ממה שחשבנו, אנחנו כואבים את אובדן המשילות ואובדן היכולת של הצבא להקנות ביטחון. זה יעלה בחיי אדם של תושבי יהודה ושומרון".