אחרי שנים של מבוי סתום בחקירות של פקחי הגרעין, בחשד שאיראן הפרה את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, בשבוע שעבר נרשמה פריצת דרך ראשונה – כזו שבישראל חוששים כי ייתכן שמהווה מהלך מקדים להחייאת הסכם הגרעין מול טהרן. בהודעתה בשבוע שעבר הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי סגרה את החקירה הנוגעת למריבאן, אחד משלושת האתרים שבהם נמצאו שרידי אורניום ושעליהם איראן לא הצהירה בפני סוכנות הגרעין. לדברי סבא"א איראן סיפקה "הסבר אפשרי" לשרידי האורניום שם, ואף שלא קבעה מפורשות שזהו ההסבר הנכון, היא הודיעה כי החקירה בנוגע לאורניום באתר הזה נסגרה.
5 צפייה בגלריה
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
לפני השמדתו, ואחרי. מריבאן, שבו התגלו שרידי אורניום
(צילום: Maxar Technologies via AP)

סבא"א הדגישה בדו"ח שפרסמה ביום רביעי האחרון כי שתי החקירות האחרות, אלו שנוגעות לאתרי הגרעין בוורמין וטורקוזבאד, נותרו פתוחות וכי איראן לא סיפקה הסברים מספקים לשרידי האורניום שהתגלו בהם. אבל הודעתה על סגירת החקירה השלישית עוררה עניין רב בעולם – וזעם בישראל – כיוון שבמשך שנים הסוכנות האשימה שאיראן מתחמקת מתשובות כנות, כשלצד זאת עומדות גם ספקולציות בנוגע לחידוש המגעים להחייאת הסכם הגרעין שקרס. המשא ומתן הלא-ישיר מול ארה"ב, נזכיר, נקלע אשתקד למבוי סתום בגלל כמה מחלוקות, בהן גם דרישתה של טהרן לסגור את חקירות האורניום של סבא"א.
כל שלוש החקירות של הסוכנות נפתחו בעקבות הממצאים שהעבירה ישראל לסבא"א מ"ארכיון הגרעין" בטהרן, המחסן שסוכני המוסד פרצו אליו וגנבו ממנו אלפי מסמכים ב-2018. את מריבאן שסמוך לאבדה בדרום-מערב איראן, לא הרחק מאיספהאן, חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו שנה לאחר מכן, אבל לא פירט אז ואמר רק שמדובר באתר ששימש את תוכניתה של איראן לפיתוח נשק גרעיני. בצל החשיפה הזו והמידע הישראלי שקיבלה, סבא"א ביקשה מאיראן גישה לאותו אתר בינואר 2020 – אחרי שזו כבר החלה להשמיד אותו ביולי 2019 – וקיבלה אליו גישה רק באוגוסט 2020.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצרה על הגרעין האיראני
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצרה על הגרעין האיראני
נתניהו מציג את אתר מריבאן ב-2019. איראן פעלה להשמידו, ורק אחר כך סבא"א קיבלה לשם גישה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אבל למרות שאיראן פעלה להשמיד את העקבות שלה שם, פקחי הגרעין שביקרו במקום איתרו שרידים של אורניום מדולל, תוצר לוואי של העשרת אורניום. לפי דו"חות סבא"א מהשנה שעברה, האתר במריבאן מורכב משני אתרי משנה נפרדים וסמוכים, שבהם הגיעו לידיה "אינדיקציות" על פעילות ב-2003, במסגרת תוכניתה של איראן לפתח נשק גרעיני. מדובר ב"פרויקט עמאד", תוכנית שלכאורה הופסקה באותה שנה, אם כי בישראל טוענים כי איראן המשיכה גם לאחר מכן במאמצים לפתח נשק גרעיני.
שני האתרים הסמוכים במריבאן, כך לפי סבא"א, הם אחד שבו היו בונקרים ושבו נראה כי נעשו במרחב פתוח ניסויים עם חומרי נפץ קונבנציונליים, ואתר נוסף שהוגדר כ"אתר פיתוח או תמיכה". שרידי האורניום התגלו באתר התמיכה הסמוך, ובדו"ח האחרון שלה מהשבוע שעבר דיווחה סבא"א כי בתשובה שקיבלה מטהרן במרץ האחרון, זו המשיכה לטעון בפניה שאותו אתר תמיכה היה מכרה שהופעל על ידי מדינה אחרת, במהלך שנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה. בעבר סבא"א דחתה את הטיעון של איראן שהפעילות שם הופסקה כבר לפני שנים, אבל כעת דיווחה שטהרן סיפקה הסבר חדש, שעשוי לדבריה להסביר את מקור האורניום שהתגלה: ההסבר, כך לפי סבא"א, הוא שמדובר בזיהום שנוצר מציוד כלשהו במעבדה כימית ששימשה את המכרה במהלך פעילותו. סבא"א מדגישה כי מדובר רק בהסבר "אפשרי" לשרידי האורניום, אבל מציינת כי אין לה יותר שאלות תלויות בסוגיה הזו.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול מפי דיפלומט בכיר בווינה, ששמר על עילום שם, כי אותה מדינה שהפעילה לכאורה את המכרה הייתה ברית המועצות, וגם הוא ציין את אותה מעבדה שלכאורה פעלה באתר. יחד עם זאת, הדיפלומט הדגיש כי סבא"א ממשיכה להעריך כי במריבאן בוצעו ניסויים עם חומרי נפץ לפני כמה עשורים, כאלו שהיו קשורים לתוכנית לפיתוח נשק גרעיני.
5 צפייה בגלריה
פקח של סבא"א באחד ממתקני הגרעין האיראניים, ארכיון. מצאו שרידי אירניום למרות ה"חיטוי" במריבאן
פקח של סבא"א באחד ממתקני הגרעין האיראניים, ארכיון. מצאו שרידי אירניום למרות ה"חיטוי" במריבאן
פקח של סבא"א באחד ממתקני הגרעין האיראניים, ארכיון. מצאו שרידי אירניום למרות ה"חיטוי" במריבאן
(צילום: AP)
הניסויים הללו בוצעו כאמור באתר השני במריבאן, שם היו הבונקרים שלדברי סבא"א פורקו גם הם במסגרת "חיטוי" המקום, והסוכנות מדגישה בדו"ח כי השאלות בנוגע אליו נותרו פתוחות. בסקירה שפרסמו בסוף השבוע האחרון חוקרים מהמכון למדע וביטחון בינלאומי – מכון שמושבו בוושינגטון ואשר עוסק רבות בניתוח תוכנית הגרעין האיראנית – הם מציינים כי כבר בדו"חות קודמים שלה העריכה סבא"א שאיראן ערכה שם ניסויים עם חומרי נפץ, שקשורים להגנות הנדרשות עבור גלאים שמודדים נייטרונים.
סבא"א, כך לפי המומחים מהמכון האמריקני, מעריכה כי במסגרת תוכנית עמאד, זו שנסגרה לכאורה ב-2003, טהרן תכננה לבצע "ניסוי קר" – כזה שבו תופעל פצצה גרעינית תקנית, רק ללא ליבת החומר הגרעיני הבקיע. אותם גלאים אמורים בניסוי שכזה לאתר את הנייטרונים שיוצר מחולל נייטרונים במרכז הפצצה – מכשיר שנועד לסייע בתחילתה של תגובת השרשרת הגרעינית בחומר הבקיע, וכך ליצור את הפיצוץ האדיר בפצצה אמיתית.

החשש מלחץ פוליטי וההאשמה: "זה כתם שחור"

איראן טענה בפני סבא"א כי הבונקרים במריבאן נועדו "להגן על יחידת השמדת חומרי נפץ במסגרת נטרול אמצעי לחימה מיושנים או תקולים", אבל לפי החוקרים סבא"א קבעה בעבר שאיראן לא סיפקה תשובות בנוגע לשימוש בגלאי נייטרונים באתר הזה, וגם לא על השאלות שלה בנוגע לניסויים בחומרי נפץ. בדו"ח מנובמבר מציינת כי קיבלה "אינדיקציות" לכך שאיראן תכננה ב-2003 לאחסן במריבאן חומר גרעיני, כחלק מהניסויים שם. בדו"ח האחרון מותירה סבא"א את השאלות בנוגע לאתר הבונקרים במריבאן פתוחות, ולפיכך החוקרים מסכמים בסקירה שלהם: "סבא"א אמנם מציינת כי ייתכן שאיראן ניצחה בנקודה הקטנה יחסית של חלקיקי האורניום, אבל הפיל במריבאן עדיין נוכח".
5 צפייה בגלריה
מחסן אטומי סודי של איראן בטורקוזבאד
מחסן אטומי סודי של איראן בטורקוזבאד
אתר הגרעין בטורקוזבאד. החקירות בנוגע אליו ואתר נוסף - ורמין - נותרו פתוחות
למרות זאת, ולמרות שסבא"א הדגישה כאמור כי החקירות לשרידי האורניום בשני האתרים האחרים – ורמין וטורקוזבאד –נותרו פתוחות, בישראל האשימו את הסוכנות ב"כניעה" בפני טהרן. רק הבוקר האשים ראש הממשלה נתניהו את סבא"א ב"התנהלות רפה", וטען שסגירת החקירה סביב מריבאן מהווה "כתם שחור" על הסוכנות. הוא טען כי התירוצים השונים שסיפקה איראן הם לא מהימנים ו"אינם אפשריים מבחינה טכנית".
נתניהו הוסיף כי אם סבא"א תהפוך ל"ארגון פוליטי", אזי לא תהיה שום משמעות לפעילות הפיקוח שלה או לדו"חות שהיא מפרסמת. ייתכן שנתניהו מתייחס בכך לקישור שעשתה איראן בין החקירות של סבא"א לבין החייאת הסכם הגרעין מול ארה"ב, כשבשנה שעברה הביעו בכירים באיחוד האירופי תקווה שהחקירות ייסגרו כדי שניתן יהיה להתקדם במו"מ. ראוי להדגיש כי ראש סבא"א, רפאל גרוסי, הבהיר אז כי לא ייכנע ללחץ פוליטי: "הרעיון שאנחנו הולכים להפסיק את העבודה שלנו באופן פוליטי הוא בלתי מתקבל על הדעת עבורנו", אמר באוגוסט אשתקד.
באיראן הביעו לאורך השנה שעברה זעם על סבא"א, ובין היתר ניתקו ביוני אשתקד מצלמות פיקוח שלה מכמה אתרי גרעין, אחרי שמועצת הנגידים של הסוכנות החליטה לגנות אותה – אבל בחודשים האחרונים נראה שהיחסים בינה לבין סוכנות הגרעין של האו"ם השתפרו: במרץ השנה הצהיר גרוסי כי הגיע להסכמה מול טהרן על החזרת המצלמות שפורקו, ובדו"ח האחרון מציינת סבא"א כי האיראנים אישרו לה להתקין או לחדש "אמצעי פיקוח בצורה מוגבלת". בין היתר מציינת הסוכנות כי הורשתה לראשונה להתקין מתקן לניטור פעילות העשרה בפורדו ובמתקן כלשהו בנתנז, וכן להתקין מחדש מצלמות מעקב במפעלים לייצור צנטריפוגות באיספהאן. יחד עם זאת, סבא"א מדגישה כי לא קיבלה צילומי וידאו מהשנתיים האחרונות מאותם מתקנים באיספהאן, כאלו שנדרשים מבחינתה על מנת לבסס הערכה אמינה בנוגע לכמות חלקי הצנטריפוגות שנמצאים בידי איראן.
5 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
ראש סבא"א גרוסי מציג דגם של מצלמת פיקוח, שאיראן פירקה אשתקד. כעת לפי סבא"א, שיתוף הפעולה מתחדש
(צילום:EPA)
איראן, שמאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018 מעשירה עוד ועוד אורניום, ממשיכה בינתיים לדהור לעבר נשק גרעיני, ובדו"ח נוסף שפרסמה סבא"א בשבוע שעבר היא הזהירה כי כמות האורניום המועשר ל-60% שנמצא בידי טהרן מספיק כעת לשתי פצצות. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר ל-90%, אבל מומחים מסבירים כי המעבר מ-60% ל-90% הוא מהיר וכרוך בצעדים טכניים קלים. מומחים העריכו בימים האחרונים כי אם איראן תחליט "לפרוץ לפצצה", היא תוכל לייצר את החומר הגרעיני הדרוש לה בתוך 12 ימים בלבד. יחד עם זאת, יידרש לה זמן נוסף על מנת להשלים את הכנת הפצצה עצמה על כל מרכיביה ולפתח מערכת שיגור, כשפיתוח ראש קרב לטיל ידרוש לפי חלק מההערכות שנה או שנתיים.
וכשברקע איומים מרומזים הנשמעים מישראל בנוגע למתקפה נגד מתקני הגרעין באיראן, מנהיגה העליון של הרפובליקה האיסלאמית עלי חמניאי השמיע אתמול קו תקיף מול המערב, ורמז על התנגדותו לפשרות מולו. "אנשים מסוימים טועים לחשוב שאם נחזור בנו מעמדותינו בסוגיות מסוימות, אז העוינות של ארה"ב, השחצנית העולמית, ושל ישראל, תפחת. זו טעות", אמר חמינאי בטקס אזכרה למייסד הרפובליקה האיסאלמית וקודמו בתפקיד, האייתוללה רוחאללה חומייני.
פורסם לראשונה: 23:41, 04.06.23