3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי ועמי אשד
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי ועמי אשד
בן גביר קיבל סקירה ממפקד מחוז תל אביב המודח, היום
(צילום: תקשורת השר לביטחון לאומי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים הבוקר (חמישי) הערכת מצב בחפ"ק המשטרתי במחוז תל אביב, וקיבל סקירה ממפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי וממפקד מחוז תל אביב המודח, ניצב עמי אשד, שהדחתו הוקפאה על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בשל "חשש כבד לחוקיות ההליך".
בלשכת השר בן גביר התייחסו לחסימת נתיבי איילון היום כחלק מ"יום החרפת ההתנגדות", ומסרו כי "מדיניות השר היא לא לאפשר חסימת צירים ראשיים. חופש מחאה כן אנרכיה לא". עם זאת, נראה כי המשטרה מאפשרת את חסימת איילון למרות הנחיותיו של בן גביר.
3 צפייה בגלריה
היועמ"שית הקפיאה את הדחת אשד והבהירה כי על בן גביר להימנע ממתן הנחיות למשטרה
היועמ"שית הקפיאה את הדחת אשד והבהירה כי על בן גביר להימנע ממתן הנחיות למשטרה
היועמ"שית הקפיאה את הדחת אשד והבהירה כי על בן גביר להימנע ממתן הנחיות למשטרה
( צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
בהרב-מיארה הבהירה אמש כי לבן גביר יש סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות - אך עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או עקיף - גם כשהן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה. זאת לאחר שבלשכת המפכ"ל הודו בתצהיר לבג"ץ כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה.
עמדת היועמ"שית שפורסמה כתגובה לעתירות לבג"ץ קובעת כי לשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי לשם מילוי תפקידם. לדבריה, "רצף האירועים המתואר, עליו ניתן ללמוד בין היתר מפרסומיו של השר עצמו, והמידע שנמסר מהמשטרה, מקימים חשש ממשי כי התנהלותו של השר לביטחון לאומי חצתה את קו הגבול, והיה בה כדי להתערב או להוות ניסיון התערבות בשיקול הדעת המקצועי והעצמאי הנתון לדרג הפיקודי במשטרת ישראל בשטח, וזאת גם בזמן אמת ביחס לאירועים פרטניים שעניינם במחאות המתקיימות נגד השלטון בימים אלה".
שלשום, בטקס חנוכת תחנת המשטרה ביישוב הבדואי שגב שלום, אמר המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי: "בלי הלגיטימציה של הציבור אין לנו זכות קיום בתור משטרה". בן גביר מצידו רמז לעניין השיחות שלו עם הניצבים במשטרה, וציין: "אני עוקב באופן אישי אחרי הפעילות המתוגברת בנגב - יש שאומרים יותר מדי, שואל יותר מדי, מברר יותר מדי. אבל זה בנפשי. זה התפקיד שלי. לברר, לשאול, לראות שמקבלים כאן טיפול הולם. אני מגיע אחרי חודשיים ארוכים ואני אמשיך עם מה שהתחלתי בתפקיד - להדק את שיתופי הפעולה בין הארגונים וביטחון ממשי בדרום. אני מגיע לכאן כדי להתוות את מדיניות השר, מדיניות ממשלת ישראל".
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
בן גביר ושבתאי בטקס חנוכת תחנת המשטרה בשגב שלום
(צילום: הרצל יוסף)
בשני האחרון מסר שבתאי לחברי סגל הפיקוד הבכיר בארגון - שעמו נמנים הניצבים - כי רק הוא מדבר עם בן גביר. "רק אני הזרוע המקשרת בין השר למשטרה", אמר שבתאי, לפי גורמים המעורים בפרטי הדיון שהתקיים במחוז הדרומי של המשטרה. בן גביר הביע לאחרונה חוסר שביעות רצון מהאופן שבו פועלים ניצבים במשטרה, כולל בהפגנות. ביום שבת האחרון אמר המפכ"ל כי "יש למשטרה מפכ"ל אחד, אני נשאר על המשמר לטובת אזרחי המדינה". בסביבת בן גביר ענו להנחיית המפכ"ל לניצבים, ואמרו כי "אנחנו לא מתרגשים. המפכ"ל בלחץ גדול של היועמ"שית ומפגיני השמאל שממררים את חיי רעייתו".
בן גביר אמר בתחילת השבוע בריאיון לאולפן ynet כי "מי שמנהל את מדיניות המשטרה זה השר שקוראים לו איתמר בן גביר. מי שמנהל את הארגון זה המפכ"ל. אני מבין שיש כאלה שלא מוצא חן בעיניהם מהרגע הראשון שהגעתי שאנהל את המדיניות. בוא נודה על האמת, עומדים להם פורום ניצבים - אנשים כושלים, כן? אותו משה קראדי שהחריב את המשטרה, אנשים שפגעו בביטחון - למה אתם מראיינים אותם כל בוקר? למה אתם נותנים להם את הפתחון פה הזה?".