שירות הביטחון הרוסי FSB טען הבוקר (יום ב') כי סיכל ניסיון של כוחות הביטחון האוקראיניים להתנקש במושל שמינתה מוסקבה לחצי האי קרים, השטח השנוי במחלוקת שאותו כבשה רוסיה מידי אוקראינה לפני כעשור. לדברי ה-FSB, שירות הביטחון עצר גבר רוסי שנשכר ואומן על-ידי קייב כדי לפוצץ את מכוניתו של המושל סרגיי אקסיונוב. לפי שעה הממשלה האוקראינית טרם הגיבה על ההאשמות.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו מושל חצי האי קרים סרגיי אקסיונוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו מושל חצי האי קרים סרגיי אקסיונוב
פוטין ומושל קרים אקסיונוב. אוקראינה הואשמה כבר בשורה של מבצעי התנקשות
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תיעוד מ תקיפה לכאורה של מל"טים ב סבסטופול חצי האי קרים מלחמת רוסיה אוקראינה
תיעוד מ תקיפה לכאורה של מל"טים ב סבסטופול חצי האי קרים מלחמת רוסיה אוקראינה
תקיפת מל"טים נגד יעדים רוסיים בסבסטופול, בחצי האי קרים. קייב נעשית יותר ויותר נועזת
(צילום: רויטרס / MIKHAIL RAZVOZHAEV)
חצי האי קרים, נזכיר, נכבש על-ידי רוסיה בשנת 2014 אחרי ההפיכה שבה הודח הנשיא הפרו-רוסי של אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ'. רוסיה טענה אז כי סיפוחו של חצי האי הוא צדק היסטורי, משום שאוקראינה קיבלה אותו מהשלטון במוסקבה בשנות ה-50, כשהייתה חלק מברית המועצות, והוא הושאר בידיה שלא כדין כשיצאה לעצמאות בתחילת שנות ה-90. מאז ההשתלטות הרוסית על חצי האי מבטיחה קייב להשיבו לידיה, והועלו השערות שהיא תנסה לתקוף אותו במסגרת מתקפת-הנגד שהיא מנהלת כעת בניסיון לשחרר שטחים אחרים, אלה שכבשה ממנה רוסיה מאז הפלישה בפברואר אשתקד.
בשנה האחרונה דווח על שורה ארוכה של מתקפות מל"טים ופעולות חבלה מסתוריות בחצי האי קרים, ורוסיה וגורמים במערב ייחסו אותן לאוקראינה, שאמנם נמנעה מלאשר כי היא אחראית להן אך שיגרה רמזים עבים שלפיהם היא אכן עומדת מאחורי המתקפות. קייב הייתה אחראית כנראה גם לכמה מעשי התנקשות וחיסולים בעומק רוסיה, בין השאר זה שבו נהרגה דריה דוגינה, בתו של "האידאולוג של פוטין", וזה שבו חוסל הלאומן ולדלן טטרסקי, בלוגר צבאי תומך-פוטין שעודד בהתלהבות את מסע הכיבושים הרוסי באוקראינה.
6 צפייה בגלריה
רוסיה בלוגר צבאי מוכר ולדלן טטרסקי נהרג פיצוץ מטען חבלה בית קפה סנט פטרסבורג
רוסיה בלוגר צבאי מוכר ולדלן טטרסקי נהרג פיצוץ מטען חבלה בית קפה סנט פטרסבורג
הבלוגר הלאומן טטרסקי ורגע הפיצוץ שבו חוסל בסנט פטרסבורג
6 צפייה בגלריה
דריה דוגינה
דריה דוגינה
דריה דוגינה ואביה "האידאולוג של פוטין", אלכסנדר דוגין. במרכז: פיצוץ הרכב שבו נהרגה
(צילום: AP)
אוקראינה מצדה דיווחה היום על עוד התקדמות צנועה במתקפת-הנגד שלה בחזית המזרחית ובחזית הדרומית. לדבריה בשתי החזיתות הללו יחד שחררה בשבוע האחרון עוד 37.4 קמ"ר שכבשו הרוסים. סגנית שר ההגנה של אוקראינה חנה מליאר דיווחה כי הכוחות האוקראיניים מתקדמים באזור העיירה בחמוט, שעל רובה הצליחו הרוסים להשתלט לפני כחודש וחצי אחרי קרב שנמשך מיולי אשתקד, וציינה כי הכוחות הרוסיים תוקפים באזורי לימאן, אדבידקה ומרינקה שבמחוז דונייצק, ושמתנהלת שם לחימה עזה.
לפי מליאר, בסך הכול שחררה אוקראינה בשבוע האחרון תשעה קמ"ר בחזית המזרחית ו-28.4 קמ"ר בחזית הדרומית, שם הגיע גודלו של השטח המשוחרר מאז תחילת מתקפת-הנגד ל-158.4 קמ"ר.

פוטין התקשר ללוקשנקו, שמארח את "המורד"

בינתיים ממשיכים בעולם לתהות מה יעלה בגורלו של יבגני פריגוז'ין, מנהיג ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר" שהוגלה בשבוע שעבר לבלארוס אחרי שפתח במרד נגד ראשי הצבא. בריאיון שהעניק בסוף השבוע טען ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, קירילו בודאנוב, כי רוסיה מתכננת לחסל את פריגוז'ין, וכי המשימה הופקדה בידי ה-FSB הרוסי.

6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
פוטין וראש "קבוצת וגנר" פריגוז'ין. בלארוס בטוחה מספיק בשביל המורד?
(צילום: AFP)
לשכתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסרה היום כי פוטין התקשר לנשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בעל בריתו הקרוב, כדי לברך אותו ליום העצמאות, בעוד עדות ליחסים ההדוקים בין השניים. היחסים ההדוקים האלה מגבירים את החשד בעולם שפריגוז'ין, שכמו פוטין מואשם בשלל פשעי מלחמה, לא יוכל לשרוד לאורך זמן בשטח הבלארוסי.
בבית הדין הבינלאומי בהאג אמר היום התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, כי ההודאה הפומבית של פוטין בימים האחרונים שמשטרו שילם לאנשי "קבוצת וגנר" היא "ראיה ישירה" לכך שהארגון היה זרוע בלתי חוקית של הצבא הרוסי במלחמה, וכי הדבר צריך לשמש בתביעות עתידיות נגדו ונגד רוסיה.
6 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין בהאג. אמנת ז'נבה אוסרת שימוש בשכירי חרב
(צילום: shutterstock)
פוטין, נזכיר, אמר בשבוע שעבר ש"קבוצת וגנר" ומייסדה פריגוז'ין קיבלו בשנה האחרונה כמעט שני מיליארד דולר מהמדינה הרוסית. עד לדברים האלה ניסתה רוסיה לשכנע את העולם שיש הבחנה ברורה בין כוח וגנר לבין הצבא שלה, בהתחשב בכך ששימוש שעושה מדינה בשכירי חרב במסגרת עימות מזוין הוא דבר אסור על פי אמנת ז'נבה. מעבר לכך שעצם השימוש בשכירי החרב אסור על פי האמנה, מבין 93 אלף המקרים שנחקרים כעת באוקראינה בחשד לפשעי מלחמה רבים מיוחסים לאנשיו של פריגוז'ין.