הקואליציה פותחת היום (שני) עוד שבוע פרלמנטרי מורכב ללא רוב בכנסת. המאמצים למנוע את פרישתו של חבר הכנסת ניר אורבך (ימינה) מהקואליציה נמשכים ביתר שאת, וגם המאמצים להביא לפרישתם מהכנסת של הח"כים הסוררים - מאזן גנאים (רע"מ) וג'ידא רינאווי זועבי (מרצ). חבר סיעתה של רינאווי זועבי, סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן, קרא לה הבוקר (שני) באולפן ynet: "או שתחזרי לשורות המפלגה ותצייתי לצו המפלגה וצו הבוחר, או שתתפטרי מהכנסת".
גולן הסביר את קריאתו, ואמר: "אם נבחרת בקולם של מצביעי מרצ, ולמעלה מ-95% מהם מעוניינים בהמשך קיומה של הממשלה - אז את לא יכולה לפעול על מנת להפיל את הממשלה הזו". הוא הוסיף כי "יכול להיות שהיא התלהבה מהכוח שניתן לשיקלי וסילמן שפרשו מהקואליציה, וזה גרם לה להתאהב בפוזיציה הזו ולהרגיש שכרון כוח".
5 צפייה בגלריה
הפגנת אנשי מרצ מול ביתה של ג'ידא רינאווי זועבי
הפגנת אנשי מרצ מול ביתה של ג'ידא רינאווי זועבי
הפגנה בדרישה לפרישת זועבי
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי הקואליציה
ישיבת ראשי הקואליציה
עוד שבוע ללא רוב בכנסת. ישיבת ראשי הקואליציה, כשבוע לאחר הקמתה
5 צפייה בגלריה
 שיקלי וסילמן. "יכול להיות שזועבי התלהבה מהכוח שניתן להם"
 שיקלי וסילמן. "יכול להיות שזועבי התלהבה מהכוח שניתן להם"
שיקלי וסילמן. "יכול להיות שזועבי התלהבה מהכוח שניתן להם"
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
אחד המשברים המשמעותיים בקואליציה התעורר בעקבות הכישלון בהצבעה בכנסת בשבוע שעבר על הארכת התקנות ביהודה ושומרון. גנאים ורינאווי זועבי הצביעו נגד הארכת התקנות, וחברי קואליציה נוספים נעדרו מההצבעה, ברגע שהבינו שממילא אין רוב להארכת התקנות. אתמול הממשלה אישרה מחדש את התקנות פה אחד, אך שר המשפטים גדעון סער רמז כי הבאתן מחדש להצבעה בכנסת תידחה, ותתקיים "במועד מתאים, כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים".
בתגובה לרמיזתו של סער, כתבה רינאווי זועבי בטוויטר: "‏השר גדעון סער החליט לא להביא את חוק יהודה ושומרון להצבעה בכנסת השבוע, זאת מאחר והוא הבין שאני מתנגדת נחרצות לחוק. זו התנגדות עקרונית ואני לא מוכנה להתפשר או לדון בנושא זה כלל וכלל".
5 צפייה בגלריה
"כאוס זה אנדרסטייטמנט". נזרי וסער
"כאוס זה אנדרסטייטמנט". נזרי וסער
"כאוס זה אנדרסטייטמנט". נזרי וסער
(צילום: יואב דודקביץ')
גולן התייחס גם לתקנות יו"ש, ואמר כי "העברתן כרוכה ברוב פוליטי בכנסת, וכרגע ללא גנאים ורינאווי זועבי זה יהיה בעייתי". עם זאת, הוא ציין כי גם אם התקנות לא יעברו, "לא חושב שיהיה כאוס. אני חושב שיימצא הסידור החוקי איך להמשיך ולנהל את הדברים בצורה סבירה".
מול דבריו של גולן עומדים הדברים של שר המשפטים עצמו בישיבת הממשלה אתמול, שגרס כי "חיוני להעביר את התקנות לפני סוף יוני כדי למנוע תוהו ובוהו משפטי". רז נזרי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אף הגדיל ואמר כי אם התקנות אכן לא יעברו עד סוף החודש "כאוס זה אנדרסטייטמנט". הוא טען כי במקרה שכזה "אין לנו דין להחזיק 3,500 אסירים ביטחוניים".

שר המודיעין ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), שהתראיין גם הוא לאולפן ynet, חיזק את אזהרותיהם של סער ונזרי, ואמר כי "ברור שאי-העברת התקנות תגרום לפגיעה ביטחונית קשה". אולם, הוא הפנה אצבע מאשימה בנושא לחברי האופוזיציה שהתנגדו פה אחד לתקנות, ואמר: "האופוזיציה בהנהגתו של נתניהו שורפת את הבית. כשאנחנו היינו באופוזיציה, הצבענו עם הממשלה בסוגיות ביטחון, כולל בתקנות יו"ש".
גם רע"מ, הסיעה הערבית היחידה בקואליציה, לא הצביעה בעד תקנות יו"ש. אולם, בנוגע אליה שטרן ציין כי "מהבחינה הביטחונית, שום דבר לא נעצר מאז השותפות עם רע"מ - לא הפעילות מול עזה, לא מצעד הדגלים בירושלים ולא עיכוב תוכנית הגרעין של איראן".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד ובנט. "יש עתיד לא עוסקת במינוי לפיד לראש ממשלת המעבר"
(צילום: רפי קוץ)
כאמור, השיבושים בקואליציה לא מגיעים רק מצידה השמאלי, ונדמה שגם ח"כ אורבך מימינה מגשש אחר דרכו החוצה. ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם אורבך מספר פעמים בימים האחרונים, לאחר שזה העביר לו מסרים שלפיהם הממשלה בהרכבה הנוכחי מיצתה את עצמה לאחר שאיבדה את הרוב בכנסת.
יש לציין כי אם אורבך יצביע בעד פיזור הכנסת, יאיר לפיד צפוי להתמנות לראש ממשלת המעבר. כששטרן נשאל על כך, הוא אמר: "לא שמעתי אפילו פעם אחת שנשקלה הצבעה בנושא מסוים שתביא לפרישה מימין כדי שלפיד יחליף את בנט בתקופת מעבר. אנחנו לא עוסקים בזה, אלא בשימור הממשלה החשובה הזו. ראש הממשלה הוא בנט, ולדעתי הוא עושה את זה בצורה ראויה להערכה".

"ראיתי קואליציות מתפוררות, אבל לא קרקס כזה"

לפני ההצבעה על תקנות יו"ש, גדעון סער הזהיר את חברי הקואליציה בנוגע להשלכות של אי-אישורן: "חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק כה יסודי פועל אקטיבית לפירוקה. ככה אי אפשר לנהל מדינה". גם באופוזיציה מחכים עכשיו לראות האם הוא יילך אחר אזהרותיו. חבר הכנסת יובל שטייניץ (הליכוד) אמר הבוקר באולפן ynet כי הוא "מסכים עם הקביעה של סער - קואליציה שלא מסוגלת להעביר תקנות מסוג זה ולא מסוגלת לשלוט, אין לה זכות קיום".

שטייניץ ציין כי "כבר לא מדובר באובדן רוב של חבר כנסת אחד. ראינו כבר הצבעות בכנסת שהקואליציה הגיעה בקושי ל-50 מנדטים".
אכן, מעבר למשבר התקנות, הקואליציה סבלה לאחרונה משורה של משברים נוספים. למשל, העברה בקריאה טרומית של החוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) להעלאת שכר המינימום ל-40 שקלים, שהתאפשרה בעקבות יציאת חברי הכנסת של מרצ והעבודה מהמליאה, וזאת בניגוד לעמדת הקואליציה שלא נתנה חופש הצבעה. בנוסף, אתמול חידש יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) את האיומים שלא יצביע עם הקואליציה בהצבעות מסוימות בעקבות חוסר ההתקדמות בדיונים על הרפורמה בתחבורה הציבורית.
בהתייחסו לאירועים האחרונים, ציין שטייניץ כי "ראיתי כבר קואליציות ומתפוררות, אבל אנרכיה וקרקס כזה לא ראיתי. כל שבוע חבר כנסת אחר דורש פתאום תקציבים, או מודיע שלא יצביע עם הממשלה. אני מהמר שתוך כמה שבועות, או לכל היותר חודשיים הקואליציה תתפרק". בנוגע למה שיקרה לאחר ההתפרקות, הוא אמר: "או שנלך לבחירות חדשות, או שנצליח להקים ממשלה לאומית ואיכותית תחת נתניהו".