3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
סמוטריץ'. מבטיח "רגישות - ונחישות"
(צילום: יונתן זינדל)
מנגנון הפיקוח על הכספים שיועברו לרשויות הערביות, שגובש על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', יוגש ביום ראשון הקרוב לאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ובהמשך יובא לאישור הממשלה כולה. המנגנון, שזכה לכינוי "מודל רמזור" אף שבמשרד האוצר מבקשים שלא לקרוא לו כך, מסווג את כל הרשויות על פי רמת המעקב הנדרשת כלפיהן, בשל החשש שהכספים יגיעו לידיהם של ארגוני הפשיעה.
החשש הזה היה הסיבה המוצהרת של סמוטריץ' להקפאת העברת 200 מיליון שקלים לרשויות הערביות לפני כחודש, מהלך שעורר זעם רב ובוטל על ידו בעקבות הפשרה שהושגה מולן מוקדם יותר השבוע. על פי החלטת הממשלה המתגבשת, יוקם צוות בין-משרדי בראשות משרד האוצר שבו יהיו נציגים של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, יחד עם גופי האכיפה – בהם משרד הפנים, משטרת ישראל, שב"כ, רשות המסים וגופים נוספים.
הצוות הבין-משרדי צפוי לקבל כל נתון כלכלי רלוונטי הנוגע לרשויות – ולא רק בענייני פשיעה. מדובר בין השאר בנושאים מוניציפליים, כמו לדוגמה שיעור גביית ארנונה. על סמך הנתונים הללו, כל רשות תקבל דירוג: רשויות שלא צריכות כלל מעקב, כאלה שיצטרכו מעקב, רשויות שיידרשו לבקרה או כאלה שיידרשו לבקרת עומק. כל דירוג כולל בתוכו מרכיבים שונים, כגון מינוי חשב מלווה במקרים מסוימים, מורשי חתימה חיצוניים עבור אישור העברת כספים ועוד.
3 צפייה בגלריה
הפגנת הרשויות המקומיות הערביות מול משרד רה"מ נגד אי העברת התקציבים
הפגנת הרשויות המקומיות הערביות מול משרד רה"מ נגד אי העברת התקציבים
הפגנה נגד הקפאת התקציבים לרשויות הערביות, בשבוע שעבר
(צילום: שלו שלום)
ההערכה היא שעשרות רשויות ערביות יקבלו דירוג של כאלה הדורשות פיקוח ומעקב. הפיקוח הזה יתבטא במנעד רחב של אפשרויות, ממינוי של חשב מלווה מטעם משרד הפנים ועד לרמת פיקוח כה הדוקה שבה מי שמשלם לקבלן על בניית כביש יהיה משרד הפנים עצמו. בין האפשרות לרשות להתנהל עם פיקוח מתמיד לבין האפשרות שהרשות לא תוכל לשלם כספים כדי שלא יזלגו לגורמי פשיעה יהיו בתווך אמצעים מתונים יותר כגון מורשי חתימה של משרד הפנים, שחתימתם תהיה נדרשת על מנת לשחרר כספים, וכן חשבונות בנק נפרדים.
באוצר החליטו לסגת מהכוונה לקרוא למנגנון הזה "מודל רמזור". ההצעה הראשונית, נזכיר, שאותה ראש הממשלה נתניהו ביקש לקדם בתחילת השבוע, הוגשה על ידי השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי ולפיה רשויות יהודיות וערביות יסווגו לצבעים על פי רמת האיום והחשש משחיתות בהן. הסיווג הזה כאמור שונה ובמקום צבעים יכלול פשוט רמות מעקב שונות.

גורמים באוצר שמעורים בנושא אומרים כי מנגנון הפיקוח הסופי "יהיה נושם ורגיש ולא יהיה פטיש 8 ק"ג". לדבריהם, "אם תוך כדי תנועה יהיה צורך להכניס שיפורים במנגנון, לשפר ולייעל אותו – יעשו את זה".
הצוות הבין-משרדי ייתן דירוג מחדש לרשויות בכל רבעון, ואז ניתן יהיה בפרק זמן קצר להבין עד כמה הרשות הצליחה להתנתק מארגוני הפשיעה. המטרה היא שהרשויות בפיקוח לא יישארו במצב הזה במשך שנים ולהעניק להן אפשרות לצאת ממנו. באוצר מציינים כי הם בטוחים שחלק מהרשויות לא רוצות זאת בעצמן וכי המצב הזה נכפה עליהן על ידי גורמי פשיעה.
המנגנון החדש ייצור גם "רשימות שחורות" של קבלנים שקשורים לגורמי הפשיעה, כדי להבטיח שהכספים לא יגיעו אליהם. במקביל, נבחנים כלים משמעותיים יותר כגון מעצרים מנהליים או מגבלות מנהליות.
3 צפייה בגלריה
ברמת פיקוח גבוהה, מי שישלם על עבודות בכביש יהיה משרד הפנים בעצמו. ארכיון
ברמת פיקוח גבוהה, מי שישלם על עבודות בכביש יהיה משרד הפנים בעצמו. ארכיון
ברמת פיקוח גבוהה, מי שישלם על עבודות בכביש יהיה משרד הפנים בעצמו. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
גורם באוצר אמר: "העיכוב של ה-200 מליון גרם לכל הממשלה וגופי האכיפה להבין שאי-אפשר להמשיך במצב הקיים. הדבר הזה הוא הצעד הראשון המשמעותי שהמדינה נוקטת נגד ארגוני הפשיעה. אם נדע שיש זליגה לארגוני פשיעה גם במגזר היהודי – הוא יופעל גם שם. המודל יהיה נושם ורגיש – בנחישות ורגישות. מצד אחד לא יהיו פשרות ולא נאפשר העברת כסף לארגוני פשיעה. מצד שני ככל שהרשות תרצה עזרה היא תקבל. יהיה איתן שיח מלא. הן מאוד רוצות את זה".
באוצר מודים שחלק מממנגנוני הפיקוח הם כאלו שעליהם דובר גם בממשלה הקודמת, אבל אלו לדבריהם לא כללו את הדירוג של הרשויות לפי רמת הפיקוח הנדרשת. בכל במקרה, כך טוענים באוצר, המנגנונים לא יושמו עד כה. שרת הפנים לשעבר איילת שקד, נזכיר, טענה השבוע כי סמוטריץ' "התקפל כמו טאטאלע" בפשרה שהשיג מול הרשויות הערביות בתיווך ראש השב"כ, אחרי שכבר עם הקפאת הכספים לפני כמה שבועות היא הצהירה שהוא יתבסס על מנגנוני פיקוח שקידמה בממשלה הקודמת.