אחרי שבועות ארוכים, ובתום פגישה בהשתתפות שר האוצר, ראש השב"כ, המפכ"ל וראשי רשויות ערביות, הוסכם סוף-סוף על מתווה שיסדיר את העברת הכספים ליישובים הערביים. ההסכם הושג בצל ביקורת קשה שהוטחה בסמוטריץ' מתוך הממשלה, בין השאר מצד שרי הפנים, החינוך והשוויון החברתי, אך בציונות הדתית טענו היום שלא מדובר ב"התקפלות" של שר האוצר.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על התקציבים לרשויות הערביות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על התקציבים לרשויות הערביות
במפלגה התגאו ש"סמוטריץ' לא מבזבז זמן". הפגישה במשרד האוצר
לדברי סמוטריץ', "אני שמח לבשר לכם שממשלת ישראל קיבלה את דרישתי להקים לראשונה מערכת של הפעלה, בקרה ופיקוח על התקציבים המועברים לרשויות הערביות כדי למנוע את זליגת התקציבים לארגוני הפשיעה"
"שנים רבות התריעו, כתבו דוחו"ת והבטיחו הבטחות וכעת לראשונה זה קורה - אנחנו עוצרים את השתלטות ארגוני הפשיעה", הוסיף שר האוצר. "המערכת הזו, שתחול על כלל התקציבים גם השוטפים וגם תקציבי הפיתוח, תובא לאישור הממשלה. עד שלא נוודא שהמנגנון פועל בשטח לא נעביר שקל אחד לרשויות".
2 צפייה בגלריה
שרת המשפטים איילת שקד באירוע חגיגות יום העצמאות לאיחוד האמירויות
שרת המשפטים איילת שקד באירוע חגיגות יום העצמאות לאיחוד האמירויות
איילת שקד. אמרה שסמוטריץ' "התקפל כמו טאטאלע"
(צילום: יאיר שגיא)
במפלגת הציונות הדתית הבהירו לאחר מכן כי סמוטריץ' "לא מבזבז זמן", וכי "כעת הוא מכנס במשרד האוצר דיון רחב עם השר ארבל, השר שיקלי וגורמי המקצוע, כדי להניע את מנגנוני הפיקוח על כלל התקציבים לרשויות הערביות".
מנגד, שרת הפנים לשעבר איילת שקד לעגה לסמוטריץ' הבוקר ואמרה כי הוא "התקפל כמו טאטאלע". לפני כשבועיים וחצי אמרה שקד כי "סמוטריץ' יעביר את הכספים לרשויות הערביות כמו טאטאלע. אלה כספים שהוא התחייב אליהם כשר אוצר עם אישור תקציב המדינה. מנגנוני הפיקוח הוקמו בתקופתי ובסוף הוא ישתמש בהם כדי לרדת מהעץ".
גם ראשי הרשויות הערביות טענו כי "סמוטריץ' התקפל", אך שר האוצר הסביר בשיחות סגורות כי "הכסף יועבר כצעד של אמון, אך שום דבר לא יעבור בלי מנגנון פיקוח אמיתי של השב"כ והמשטרה". לדבריו, "ראשי הרשויות הבינו שיש בעיה והסכימו לפיקוח. מנגנוני הפיקוח יהיו על כל התקציבים ולא רק על 200 מיליון השקלים שהוקפאו, זה הישג גדול".
מנגד, ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "זו לא התקפלות. זה חשיבה והנכחה של דבר שמאוד חשוב לנו. בסוף חשוב לנו שהרשויות הערביות יקבלו את מה שמגיע להן. הבעיה הייתה שהן לא קיבלו. האזרחים הערבים לא קיבלו והכספים האלה הלכו לכל מיני מקומות של עבריינים ופרוטקשן.
"אלפים אחרים מראשי הרשויות הערביות אומרים בפירוש שלפעמים מחויבים למינויים כאלה ואחרים, גם בחינוך וגם בתפקידים אחרים. הדבר הזה בא לידי ביטוי בכך שישנן חמולות שמייצרות תוצאה שבה הכספים לא מגיעים ליעדם אלא דווקא לגורמים עוינים".
ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי בפגישה אתמול "התרשמנו שבשב"כ ובמשטרה רוצים להילחם באלימות ובפשיעה בחברה הערבית". לדבריו, "אף אחד מאיתנו לא היה מתנגד לבקרה. התנגדנו לדרך, לסטיגמה הזאת, שאין אמונה בראשי הרשויות". בדיר התייחס גם לתוכנית לצמצום הפערים בחברה הערבית, ואמר כי "הייתה הצהרה חד משמעית שהוא (סמוטריץ') לא פוגע בתקציב של תוכנית 550 שהייתה בממשלה הקודמת ואימצה אותה הממשלה הנוכחית בתחילת הקדנציה. זה דבר חשוב מאוד".
ההחלטה לשחרר את הכספים שהיו מיועדים לרשויות הערביות והוקפאו, התקבלה לאחר פגישה שהתקיימה אמש עם ראש השב"כ רונן בר ועם ראשי רשויות ערביות, על רקע החשש מפני התערבות ארגוני פשיעה בבחירות המוניציפליות. ראש העיר טייבה, שועאע מנצור מסארוה, שמאבטחו אדיר גנאם (26) נרצח ביריות לפני כארבעה חודשים, זעם בשיחה ומתח ביקורת על התנהלות של סמוטריץ'. "אנחנו מנהלים פרויקטים בצורה הכי טובה ומקצועית, והחלטתך הקודמת הייתה יכולה להרוס עשייה עשירה", אמר ראש העיר.

בשבוע שעבר, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הודיע על השבתת השלטון המקומי בין השעות 08:00 ל-10:00 לצד הרשויות המקומיות הערביות, במחאה על אי-העברת התקציבים. "אם נגיע ל-1 בספטמבר באותו המצב (של הקפאת התקציבים לרשויות) - נשקול את צעדנו", אמר ביבס בכנס לפתיחת שנת "אנחנו מתייצבים עבור תקציבים לפריפריה ולמגזר הערבי. כאשר משהו לא מריח טוב, אנחנו חייבים להיות שם".
הביקורת שהופנתה כלפי שר האוצר לא הגיע רק מראשי הרשויות, אלא גם כאמור מתוך הממשלה. בישיבת הממשלה בשבוע שעבר, תקף השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי את סמוטריץ' על התנהלותו סביב עיכוב התקציבים. לדברי שיקלי, במקום לגבש עמדה ודרך פעולה נכונה יחד עם המשרד לשוויון חברתי, פנה סמוטריץ' לתקשורת בהצהרות. שיקלי הוסיף: "אתה מעמיד אותי אחרי תוכנית החומש בפני עובדה מוגמרת, בלי להתייעץ ובלי שיש לי יכולת להגיב".
לאחר פרסום ההחלטה על הקפאת התקציבים, שר הפנים משה ארבל שלח מכתב לסמוטריץ' בבקשה לשחרר את התקציבים. "משרד הפנים קיים כמה ישיבות עם כלל גורמי המקצוע לגבי המלצות דוח הירש בעניין מענקי הפיתוח, וסוכם כי ההמלצה המקצועית הגורפת היא לשחרר את התקציבים", ציין ארבל. הוא הוסיף: "מפגישות שקיימתי עם ראשי רשויות עולה כי בהינתן אישור הממשלה לתקציב זה, אשר ניתן בתחילת שנת התקציב, אזי תקציבי הרשויות המקומיות תוכננו בהתאם והיעדרו בעת הזו עלול להוביל לפגיעה באיזון התקציבי של הרשויות באופן משמעותי".
גם שרת המודיעין גילה גמליאל קראה לסמוטריץ' לפני כשלושה שבועות לבטל את הקפאת התקציבים. "אני קוראת לשר האוצר לבטל את הקפאת התקציב להשכלה גבוהה לערביי ישראל. לשילוב האוכלוסייה הערבית באקדמיה יש חשיבות חברתית, כלכלית וביטחונית. כשרה לשוויון חברתי הובלתי את תוכנית 922, שהניבה הישגים רבים. עלינו להמשיך לממש את החזון בראייה ארוכת טווח, למען צמצום הפערים בחברה", מסרה.