במערכת הביטחון מתוחים כמעט עד הקצה לקראת חגי תשרי, שיצוינו החל מהיום (ראשון), בצל התגברות הפיגועים בתקופה האחרונה. יחד עם הצעדים ההתקפיים בדמות מעצרי מבוקשים, פענוח פיגועים והעמקת המודיעין, בצבא מרכזים את המאמצים בהגנה על הכבישים וההתנחלויות ביהודה ושומרון ובאזור קו התפר כדי לעבור את התקופה הקרובה בשלום.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צה''ל במהלך מעצרם של  12 מבוקשים ביהודה ושומרון
תיעוד מפעילות צה''ל במהלך מעצרם של  12 מבוקשים ביהודה ושומרון
לוחם צה"ל במהלך פעילות מבצעית ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה'''ל)

באוגדת איו"ש, שמונה כיום יותר מ-25 גדודים שפועלים לכל אורכה של הגזרה, הוחלט על תגבור גזרת שכם על ידי סיירת גולני במהלך ימי החג. הפעילות המודיעינית והמבצעית ממוקדת בצפון השומרון, שעה שביתר גזרות יהודה ושומרון, כמו ברמאללה ובהר חברון, נשמר השקט היחסי. "המטרה היא לייצר סגירה עד כמה שניתן על מרחב קו התפר", אמר ל-ynet גורם בכיר בצה"ל. "אנחנו מתוגברים עוד בגלל התקופה המתוחה, אבל עוברים עמדה-עמדה לכל אורך קו התפר כדי לחדד מוכנות וכוננות אצל החיילים. לא צריך יותר ממחבל אחד שיעבור. יש לנו אלפי חיילים ביהודה ושומרון וכל שקל שיש לנו שמים על הגנה".
במקביל, מאות שוטרי ולוחמי מחוז ירושלים של המשטרה ומג"ב, יחד עם תגבור ממחוזות אחרים, ייפרסו מהיום סביב העיר העתיקה בירושלים, מזרח העיר ומוקדי החיכוך הרגילים. בהמשך להתחממות הביטחונית הוחלט במשטרה להעלות את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר לקראת הגעתם של רבבות מבקרים לירושלים, ולכותל והר הבית בפרט.
7 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הפיגוע בחוות גלעד
זירת ניסיון הפיגוע בחוות גלעד
זירת ניסיון הפיגוע בחוות גלעד בשומרון, אתמול
(צילום: AFP)

למרות הכוננות המוגברת, המציאות בשטח עדיין ממשיכה בשלה. רק אתמול פלסטיני האיץ לעבר ניידת משטרה סמוך למאחז חוות גלעד שבשומרון, בזמן שבמקום היו חיילים ושוטר שבדקו רכב פלסטיני אחר. לוחם צה"ל שהיה במקום הבחין ברכב מגיע מהכיוון הנגדי, ירה לעבר הנהג ארבעה כדורים בשל החשד שמדובר במחבל ופצע אותו באורח אנוש. בצה"ל אמרו כי הלוחם סיכל ניסיון פיגוע.
לפי הפלסטינים, הנהג שנורה הוא תושב הכפר בית איג'זא שמצפון לירושלים. הפגיעה בניידת גרמה לפתיחת כריות האוויר ברכב, והשוטר נחבל באורח קל. פיגוע אחר אירע ביום חמישי בערב בצומת מודיעין מערב, בכביש 443: מחבל פלסטיני ניסה לפתוח שם דלתות של מכוניות, שלף סכין ותקף שני גברים שהיו במקום. עוד חמישה נפגעו קל מאוד מגז מדמיע שריסס. לוחם מג"ב שעבר במקום עם אשתו עצר את רכבו וירה במחבל למוות.
בלילה שבין רביעי לחמישי אירעו שני פיגועי ירי באזור שכם, כאשר מחבלים ירו לעבר ההתנחלות הר ברכה ועוד קודם לכן ירו לעבר עמדות צה"ל סמוך לצומת ג'ית. בשני המקרים לא היו נפגעים. גששים של צה"ל איתרו עשרות כדורים כקילומטר מהיישוב הר ברכה ופתחו בסריקות אחר המבצעים. זמן קצר לאחר מכן הפיצו המחבלים תיעוד של הירי - ומי שקיבל אחריות עליו הוא ארגון בשם "גוב האריות" שפועל בשכם ובג'נין. תיעוד הירי הוא דבר חדש יחסית שמטרתו להגביר את ההתנגדות בקרב הרחוב הפלסטיני דרך זריעת פחד אצל המתנחלים. לאחר אירועי הירי, ירדו עשרות תושבים יהודים מהאזור לכיכר חטיבת שומרון והחלו לחסום את אחת הכניסות לשכם.
גורמים ביטחוניים הדגישו כי למרות רצף האירועים הביטחוניים, מרבית התקריות האחרונות היו אירועי ירי לעבר כוחות צה"ל שבפעילות מבצעית, במיוחד במבצעי המעצרים בלב השטח הפלסטיני, ולא כנגד אזרחים. צה"ל ממשיך לעצור עשרות מבוקשים החשודים במעורבות בטרור, בין היתר בכפרים בית עווא, אדנא וג'יפנא, וכן במחנה הפליטים ג'ילזון ובקלקיליה. במקביל, פעלו כוחות צה"ל במחנה הפליטים עקבת ג'אבר שבאזור יריחו, שם נעצרו שלושה מבוקשים. בנוסף נעצרו חברי חוליית טרור שביצע פיגועי ירי לעבר ההתנחלות אפרת שבגוש עציון לפני כחודש וחצי.
7 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
אבטחה משטרתית סמוך לתפילות בכותל המערבי, אמש
(צילום: דוברות המשטרה )
7 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
(צילום: דוברות המשטרה )
7 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
(צילום: דוברות המשטרה )
"המציאות כרגע היא מאוד רגישה ומורכבת", הסביר גורם צבאי בכיר. "על השולחן יש תוכניות שנעות בין המשך הפעילות הנוכחית וסיכול נקודתי, ועד מבצע צבאי רחב היקף בסדר גודל של חומת מגן. למרות הפיגועים, אנחנו לא בעולמות של האינתיפאדה ואיבוד השליטה, אבל זה רק כרגע. הדרך לשם עוד ארוכה, אבל בהחלט יכולה להתרחש. אם נזהה שהפעילות שלנו מייצרת מרחב של שקט למשך חודש וחצי, לפחות נדע שהצלחנו לייצב את האזור", אמר הגורם.
במערכת הביטחון החליטו לייצב את האזור בין היתר בעזרת חיזוק הרשות הפלסטינית. התיאום הביטחוני המלא בין המנגנונים לצה"ל התגבר בימים האחרונים בעיקר בצפון השומרון, וישראל מאפשרת לרשות לפעול מול חמושים וסוררים בגזרת שכם וג'נין. רק אתמול התנהלו חילופי אש בין חמושים פלסטינים ומנגנוני הביטחון, אחרי שמוקדם יותר בשבוע שעבר עצרה הרשות הפלסטינית את פעיל החמאס מוסעב אשתייה ושישה תושבי שכם שהסיתו נגד השלטונות.
מעצרו של אשתייה יצר גל של הפרות סדר נגד הרשות ודרישה לשחררו. "אם הרשות רוצה, היא יכולה לפעול, ואנחנו רואים את זה", הסביר אותו הגורם. "ההתנגדות שהיא ספגה בשכם היא לא גדולה, מדובר על עשרות צעירים מוסתים ולא כמו שזה נראה בתמונות". במקביל נראה כי צה"ל - בניגוד לימים האחרונים - ממעט להיכנס לפעילות מעצרים בשכם ובג'נין כדי לאפשר למנגנוני הביטחון לפעול.
7 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים בשכם
עימותים בין פלסטינים בשכם
העימותים הפנים-פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר פעיל חמאס
(צילום: רויטרס)
למעשה, ברשות העבירו דרישה מפורשת לצה"ל להפחית ולא במעט את הפעילות המבצעית המוגברת בתוך שכם ובג'נין, כדי שיוכלו לשוב לפעול בעצמם ביתר שאת באזורים אלו. הטענה הפלסטינית: ריבוי הפצועים וההרוגים בקרב החמושים הפלסטינים, כמעט בכל כניסה של צה"ל לשטחי A, פוגעת בלגיטימיות הציבורית הפלסטינית לפעול ולהתפרס מחדש במקומות אלו.
לצד העמקת הפעילות ההתקפית וההגנה על קו התפר, ממשיך שר הביטחון בני גנץ במדיניות הבידול בין הטרור לפועלים הפלסטינים. למרות ההתחממות ביהודה ושומרון הודיע גנץ לפני שלושה ימים על הגדלת מכסת היתרי העבודה והמסחר לפלסטינים ברצועת עזה ב-1,500 אישורים אחרי ראש השנה. במשרד הביטחון אמרו כי בכך יעלה מספר האישורים ל-17,000 בסך הכול, אך הגדלת האישורים תתבצע בהתאם להערכת מצב ובתנאי שהשקט יישמר. "המשך המדיניות האזרחית תתאפשר בהתאם להערכת המצב ולשימור היציבות הביטחונית", מסרו במשרד.
פורסם לראשונה: 20:13, 24.09.22