מחיר הדלק זינק לשיא של שבע שנים, מחיר החשמל זינק מעבר לצפוי בשיא החורף, וחלק מיצרניות המזון מעלות מחירים בלי רחמים – ובסופרים יש כבר מי שנאלץ לוותר על מוצרים מסוימים. שני פנסיונרים התראיינו הבוקר (ג') במשדר של אולפן ynet במהלך הקניות שערכו, וסיפרו כיצד הם מתקשים כעת לסגור את החודש, ולקנות מוצרים בסיסיים.
במקביל, יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר התראיין גם הוא במשדר והצדיק את אמירתו של שר האוצר אביגדור ליברמן, שלפיה עליות המחירים בארץ מתונות הרבה יותר ביחס לעליות דומות בעולם, אולם הדגיש כי הממשלה וגם הכנסת "לא ישתקו" לנוכח גל ההתייקרות – ויפעלו נחרצות נגד אלו שלדבריו מנצלים את המצב בעולם, למרות רווחים נאים שגלגלו לכיסיהם בשנתיים האחרונות, על רקע עוצמתו של השקל ביחס לדולר.
2 צפייה בגלריה
אבי בכר ואלי דוד
אבי בכר ואלי דוד
אלי דוד (ימין) ואבי בכר. המחירים עולים, והם מתקשים: "זה קורע"
(צילום: ניצן דרור )
"לא יכולתי לעמוד בזה", סיפר מסניף שופרסל בראשון לציון אלי דוד, פנסיונר בן 80, שלדבריו נאלץ לוותר על מוצרים חיוניים עבורו, כמו בשר, דגים, קוטג' ומוצרלה. גם על מים מינרליים, סיפר, הוא החליט לוותר הפעם, כיוון שמחירם עלה מ-11 שקל ל-14 שקל. "רציתי לקנות כבד עוף לילדים, לא יכול לקנות", הוסיף.
הוא סיפר עוד כי גם בני משפחתו ושכניו נאלצים "לבטל קניות", במיוחד כאשר מדובר במוצרי בשר ועוף. דוד מוכן להצטרף למחאה וחרם נגד היצרניות שמעלות מחירים: "הלוואי שיהיה חרם. אני מוכן ללכת לכל הפגנה נגד הממשלה ונגד העלאות המחירים האלו", אמר. לדבריו, "סוחטים אותנו בלי הבחנה. הם ממש סוחטים אותנו. הממשלה לא אומרת שום דבר".
2 צפייה בגלריה
גם על מים מינרליים אלי נאלץ לוותר. "ממש סוחטים אותנו"
גם על מים מינרליים אלי נאלץ לוותר. "ממש סוחטים אותנו"
גם על מים מינרליים אלי נאלץ לוותר. "ממש סוחטים אותנו"
(צילום: רויטרס)
למשדר של אולפן ynet התראיין פנסיונר נוסף, אבי בכר, תושב ראשון לציון. גם הוא מתקשה למלא את העגלה בסופר. "אתה יוצא לקניות ומה שהייתי פעם ממלא ב-400-300 שקל היום אני משלם 700-600. ממלא עגלה ב-1,000 שקל. זה קורע", סיפר מחוץ לסניף שופרסל דיל בעיר. לדבריו, הגיע עם "רשימה קטנה", שבה רק "מה שצריך".
הוא נשאל אם יסכים להצטרף לחרם על יצרניות כמו אסם, שהעלתה מחירים ומסרבת לפי שעה לבקשת הממשלה לחזור בה מההחלטה הזו, והשיב שיש מוצרים שיתקשה לוותר עליהם. "אני אשתדל לא לקנות אסם, אבל יש דברים שאין ברירה. חייבים. כמו למשל פתיבר של אסם, מה אני אעשה לא אקנה להם? אבל דברים אחרים אני לא קונה".
גם בכר מקווה שניתן יהיה ליזום חרם יעיל על אלו שמעלים מחירים: "הם רוצים להרוויח, אבל אנחנו רוצים להתקיים. זה שני דברים שמתנגשים אחד בשני. אני אומר שאנשים שצריכים לקנות ואין ברירה שיחפשו אלטרנטיבה, לא לקנות את החברות הגדולות. למרות שיש דברים שאין ברירה, שאתה חייב לקנות מהן. מספיק שתפגע בהן ב-30%, הן ירגישו את זה טוב-טוב".

גם עם עליות המחירים של הדלק והחשמל הוא אומר שיתקשה להתמודד: "עליית מחירים זה לא רק בשופרסל ולא רק בקניות האלה, עכשיו אני הולך למלא דלק באוטו – מה זה העלייה המטורפת הזו? 7 שקל כמעט לליטר. זה טירוף, אין דבר כזה. אתה צריך למלא דלק ואתה צריך לנסוע, זה קשה. עכשיו מעלים את החשמל עוד. זה קשה מאוד".
-זה ימנע ממך לנסוע? לחמם פחות את הבית? "לחמם פחות את הבית, כן. פחות. במקום להפעיל את המזגן, מכבים, מדליקים ומכבים. אין ברירה. עוד מעט נעבור את גל הקור הזה, ואז יתחיל החום – אז עוד פעם הוצאות. אין מה לעשות".
גם בכר סבור שהממשלה יכולה לעשות יותר כדי למנוע את עליות המחירים, כמו הפחתת מיסים. הוא מביע תמיהה על העלייה במחירי החשמל, שמיוחסת לזינוק במחיר הפחם בעולם, שעדיין משמש לייצור של כ-20% מהחשמל בישראל, למרות עתודות הגז הרבות שלה. "רבאק, איפה הגז? מה קרה לגז? נשאר באדמה? הגז היה צריך להוריד לנו את מחיר החשמל, לא להעלות אותו. זו רק דוגמא אחת. 4 שקל ועשרה אגורות זה רק מס על הדלק, אז תורידו בשקל זה כבר שקל חיסכון בדלק – זה דברים שהם יכולים לעשות, לא אנחנו".

משחק האשמות

לאולפן התראיין כאמור גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, שנשאל על אמירתו אתמול של ראש מפלגתו, השר ליברמן, ולפיה עליות המחירים בישראל הן המתונות ביותר בעולם. הוא השיב שליברמן צודק: "בסופו של דבר צריך להסתכל למציאות בעיניים. שר האוצר בסך הכול משקף את המציאות". לדבריו, "יש מגמה עולמית שמדינת ישראל ככלכלה קטנה מאוד קשה לה להתמודד עם זה. אם תשווי את עליות המחירים לחשמל בעולם לעומת ישראל, אנחנו יחסית במצב טוב".

עם זאת, קושניר הדגיש שהממשלה וגם חברי הכנסת לא יעמדו מנגד לנוכח העליות הללו, ויפעלו למנוע אותן ככל האפשר. "גם כאן צריך להיות שקול ולבחון את הדברים. לא להיגרר אחרי אמירות פופוליסטיות של ח"כים מהאופוזיציה, אלא לבחון את הדברים ולעשות אותם. אין ספק שאנחנו מתמודדים עם גל של התייקרויות ואין ספק שהמשימה שלנו כממשלה וקואליציה זה לעשות הכול שהדברים האלה לא יקרו".
אז איך הממשלה מתכוונת למנוע עליות מחירים? שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי כבר שלחו ביום ראשון האחרון "מכתבי איום" לשורה של חברות המייצרות מזון וליבואנים, ובהם הודיעו כי אם הללו ימשיכו במדיניות ייקור המוצרים, הם ייאלצו לנקוט צעדים למניעת ההתייקרויות. בינתיים, רק חברה אחת נענתה לדרישה הזו, סנו. בין הצעדים שנשקלים: ניסיון לקבוע שמדובר בגביית מחיר "בלתי סבירה" בניגוד לחוק התחרות; פתיחה בחקירות כדי לבדוק חשד של תיאום מחירים בין חלק מהחברות; והקמת צוות שיבחן האם יש מקום לחייב חלק מהחברות להקטין את הריכוזיות בענפים שונים.
בריאיון הבוקר הוסיף קושניר כי העלאת המחירים מצד יצרניות המזון הינה "חוצפה" לכל דבר: "הן שכחו שבשנת 2020 וב-2021 היו להן רווחים מאוד מאוד יפים, בונוסים ודיבידנדים. אז אני אומר לאותן יבואניות – זה לא הזמן להעלות מחירים. תעצרו את זה, כי בסופו של דבר הצרכן הישראלי נמאס לו להיות פראייר, והוא יבוא לסופר ויקנה את הדברים במחירים הסבירים". את התנהלותן של חלק מהחברות בתחום המזון כינה "מונופוליסטית", והבטיח: "אנחנו לא נשתוק ולא נעבור לסדר היום".

לדברי יו"ר ועדת הכספים, הממשלה והכנסת פועלות כעת לצמצם את יוקר המחיה גם באמצעות הרפורמות שנכללו בחוק ההסדרים, ומנה בין היתר את הרפורמה בייבוא והרפורמה במוצר הפירות והירקות. הוא הזכיר גם כי לפנות בוקר אישרה הכנסת חוק לביטול מס על העסקת עובדים זרים, מהלך שלדבריו יחסוך עשרות אלפי שקלים למסעדנים, למלונאים, לתעשיינים ולענף הבנייה. "כל זה יחד הולך להוריד מחירים. מעבר לזה יש פה פעולה מאוד משמעותית של הממשלה בנושא של הורדת הרגולציה על עסקים. נראה את המהלכים האלה כבר בשבועות הקרובים בכנסת. כל זה על מנת לפתוח את השוק לתחרות", הוסיף.
את האחריות למצב הנוכחי הוא מטיל על ממשלות נתניהו ב-12 השנים האחרונות: "גם בשנים הקודמות הייתה פה עלייה מאוד מאוד משמעותית. מדינת ישראל יקרה מאוד לעומת שאר העולם. במשך שנים לא נעשה כלום. אנחנו באים להילחם במונופולים ולפתוח את השוק לתחרות". לטענתו, בשבעת החודשים שבהן מכהנת ממשלת בנט-לפיד, "עשינו בנושא של פתיחת השוק לתחרות הרבה יותר מאשר קודמינו במשך 12 שנים".