בצל המתיחות מול ממשל ביידן, שר האנרגיה, אלי כהן, ששימש שר החוץ עד חודש ינואר האחרון, אמר היום (רביעי) כי "אם ארה"ב - שהיא הידידה הגדולה ביותר שלנו, ויש לי הערכה עמוקה אליה - לא נותנת לישראל גיבוי מוחלט - אין לה מה לחפש במזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
אלי כהן וג'ו ביידן
אלי כהן וג'ו ביידן
"אם ארה"ב לא נותנת לישראל גיבוי מוחלט - אין לה מה לחפש במזרח התיכון". כהן וביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / שלומי אמסלם)
לדברי כהן, "מדינת ישראל היא בעלת הברית שלה, הדמוקרטיה היחידה, חולקת אותם ערכים. ואני אגיד מי מסתכל על המלחמה: הסעודים, האמירתים והבחריינים. הם אומרים שאם ארה"ב לא תיתן גיבוי מוחלט נגד אלה שרוצים לטבוח בנו ונגד שלוחות איראן - בטוח שהיא לא תיתן להם גיבוי גם".
כהן הוסיף כי "הסעודים מאוד רוצים את ההסכם עם ישראל - ורוצים ברית הגנה עם ארה"ב מאיראן. האויב שלהם זה החמאס, הג'יהאד האיסלאמי, החות'ים. יהיה גם יהיה הסכם, רק צריך להיות חזקים, יציבים ונחושים".
3 צפייה בגלריה
"הסעודים מאוד רוצים את ההסכם עם ישראל". בן סלמאן ונתניהו
"הסעודים מאוד רוצים את ההסכם עם ישראל". בן סלמאן ונתניהו
"הסעודים מאוד רוצים את ההסכם עם ישראל". בן סלמאן ונתניהו
(צילום: AP, רויטרס / Brendan McDermid)
הסיבה למחלוקות, לפי כהן, קשורה בבחירות שיתקיימו בנובמבר - ולא בדבר אחר. "אני לא מוצא סיבה לשינוי במדיניות ארה"ב מלפני שלושה חודשים", הוא אמר. "השינוי היחיד שאני יכול לחשוב עליו נובע מזה שיש להם בחירות בנובמבר. ישראל אותה ישראל - וחמאס אותו חמאס. היו לא מעט מקרים בהיסטוריה שעשינו אחרת ממה שביקשה ארה"ב. אפשר לחשוב אחרת, אנחנו מדינה ריבונית וצריך לדאוג שיחזרו בביטחון לצפון. לכן בעיניי צריך לעשות את הפעולה ברפיח - גם אם נהיה לבד. צריך למחות את זכר עמלק - החמאס וגדודיו ברפיח".
כהן, כשר האנרגיה, התייחס גם לאפשרות שמלחמה מול חיזבאללה תביא לפגיעה במתקני אנרגיה ותגרום להפסקות חשמל של שעות. "מתקני האנרגיה הם הכי מאוימים. אם תהיה הפסקת חשמל של שעות בישראל - בלבנון זה יהיה חודשים שלמים", אמר.
שר האנרגיה גם מתח ביקורת על דבריו של ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון (רח"ל), תא"ל במיל' יובל לרדו, שאמר השבוע בסקירה לתעשיינים כי האש שעלול להמטיר חיזבאללה על תשתיות חשמל תוביל לשני אירועי עלטה ארציים שיימשכו כיממה עד שתיים, כשבחלק מהאזורים העלטה תימשך עוד ימים מעבר לכך ובאזורים מסוימים היא תימשך גם חודשים ארוכים.
3 צפייה בגלריה
רונן כהן
רונן כהן
"תפקידו להכין ולא להכניס להיסטריה". ראש הרח"ל לרדו
(צילום: מוטי קמחי)
"האמירות של ראש רח"ל השבוע הן חוסר אחריות", טען כהן. "לומר שיהיו הפסקות חשמל על פני תקופה של כמה חודשים זו אמירה חסרת אחריות. תפקידו להכין ולא להכניס להיסטריה".
הדינמיקה בין ישראל לארצות הברית אכן מאופיינת במתיחות בעצימות משתנה בחודשים האחרונים. רק לפני כשבועיים הגיע לפה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, והפגישה שלו עם קבינט המלחמה התנהלה באופן מתוח מאוד. בלינקן הזהיר את קבינט המלחמה שללא תוכנית ליום שאחרי - ישראל תאבד את תמיכת העולם והלגיטימציה ותמצא עצמה תקועה בעזה - כל עוד לא תקודם חלופה שלטונית.
על מסר אובדן הלגיטימציה העולמית חזר בלינקן עם המראתו מנמל התעופה בן גוריון: "מבצע צבאי ברפיח מביא איתו סיכון לבידוד נוסף של ישראל ברחבי העולם, ומסכן בטווח הארוך את ביטחונה". חרף הלחץ האמריקני בעניין רפיח, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר פגישתו עם מזכיר המדינה כי ישראל סבורה שאין דרך לנצח את חמאס בלי כניסה לרפיח. "אמרתי לו שאני מקווה שנעשה זאת בתמיכה של ארה"ב, אבל אם נצטרך - נעשה זאת לבד", הוסיף נתניהו בסרטון שפרסם לאחר הפגישה.
נתניהו: "אם נצטרך - נעשה את הפעולה ברפיח לבד"

כשבוע לפני הביקור, ישראל העבירה לארה"ב מכתב בחתימתו של שר הביטחון יואב גלנט שבו הוא מתחייב שמדינת ישראל משתמשת בנשק שמועבר אליה מארה"ב על פי הדין הבינלאומי וכי היא לא מפריעה להכנסת סיוע הומניטרי אמריקני לרצועת עזה.
ישראל נדרשה לשלוח את המכתב הזה בעקבות צו שפרסם בפברואר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תחת הכותרת "מזכר ביטחון לאומי", שקובע כי מכירות נשק לבעלות ברית של ארה"ב (כולל ישראל) יותנו בהתחייבות אמינה של המדינה, עם ביצוע מדווח ומפוקח, לפעול במלחמה בכפוף לדין הבינלאומי, תוך שמירה על זכויות אדם, הפחתת הסיכון לפגיעה באזרחים ולאפשר סיוע הומניטרי.
עימות נוסף בין שתי המדינות התרחש על רקע החלטת ארה"ב שלא להטיל וטו על הצעה במועצת הביטחון של האו"ם שקראה להפסקת אש מיידית במהלך חודש הרמדאן. ראש הממשלה הודיע כי משלחת שכוללת את ראש המל"ל צחי הנגבי ואת השר רון דרמר - לא תצא לוושינגטון אם ארה"ב לא תטיל וטו על הצעת ההחלטה.
ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הפסקת אש מיידית ברמדאן
(צילום: UN)

למרות זאת, ארה"ב בחרה רק להימנע בהצבעה - שלא קושרת בין שחרור החטופים להפסקת האש - שכן ההצעה לא כוללת גינוי לחמאס. בכך אפשרה ארה"ב להחלטה לעבור בתמיכה של 14 מדינות, לקול מחיאות כפיים במועצת הביטחון.
לאחר שההחלטה אושרה, גורם אמריקני אמר בתדרוך לכתבים כי ארצות הברית הובכה מ"החלטתו הפתאומית" של נתניהו לבטל את המשלחת הישראלית לוושינגטון, שם היו אמורים הצוותים לדון עם האמריקנים על אופי הפעולה המתקרבת ברפיח. הגורם טען כי מדובר ב"תגובה מוגזמת" של נתניהו - שנובעת ככל הנראה מ"מתחים פוליטיים פנימיים בישראל".
כמה ימים לאחר מכן, נתניהו עדכן את חברי קבינט המלחמה שיוציא משלחת לוושינגטון בשבוע הבא, יממה בלבד לאחר שהכחיש את הודעת הבית הלבן ולפיה הוא חזר בו והחליט לשלוח משלחת ישראלית שתדון עם האמריקנים על מבצע ישראלי ברפיח. גורמים מדיניים ששוחחו עם ynet אמרו כי "נתניהו הבין ששגה".