4 צפייה בגלריה
ביקור השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, במשמר הגבול
ביקור השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, במשמר הגבול
שבתאי ובן גביר
(צילום : דוברות המשטרה)
בשישי האחרון, אחרי שנודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" על המפגש הסודי בין מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדירת מסתור שכורה באזור בית שמש, העביר המפכ"ל למהדורות החדשות ציטוט שלפיו הוא אינו מעוניין בשנה רביעית בתפקיד. "לא שיניתי את עמדתי ולא ביקשתי או שלחתי מישהו לבקש שנה רביעית", הבהיר.
שבתאי הוסיף: "מאז שהצהרתי בפומבי שאיני מעוניין בהארכת כהונתי, לא עלה עניין השנה הרביעית בשיחותיי עם השר לביטחון לאומי. כל מי שמדבר על שנה רביעית עושה זאת בשמו ולא בשמי". במשטרה אישרו את דבר קיום הפגישה.

זו אינה הפעם הראשונה שבה נוקט שבתאי טקטיקה של מפגשי סולחה דיסקרטיים עם השר לצורך קירוב ביניהם וקידום מטרותיו. שבתאי "הוריד את הראש" גם כאשר גילה שבן גביר הקליט אותו והדליף את דבר השיחה לתקשורת. מפגשי פיוס וסולחה זו טקטיקה מוכרת של שבתאי.
בתחילת חודש נובמבר בשנה שעברה, מיד לאחר פרסום תוצאות הבחירות לכנסת, ועוד לפני כניסתו של בן גביר למשרד לביטחון לאומי, נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי "קצינים בכירים בסביבת המפכ"ל שבתאי ומספר מקורבים אליו פנו אז למספר גורמים הקרובים לאיתמר בן גביר במטרה לקדם מפגש פיוס בינו לבין המפכ"ל, זאת לאחר חילופי הדברים ביניהם בעבר, בהם קרא ח"כ בן גביר לפיטוריו של המפכ"ל".
בכיר במשטרה סיפר אז כי "שבתאי בנה על שנת כהונה רביעית ולא חלם שבן גביר יהיה השר שממונה עליו. שבתאי מבין שבן גביר ירצה להראות לציבור תוצאות מהירות, וחושש שהוא ירצה למנות בעצמו מפכ"ל אחר. הוא יצטרך לעבוד קשה כדי להגיע לליבו של בן גביר". ואכן, שבתאי יישר קו עם בן גביר ונמנע מלהגיע לטקס דרגות לקציני משטרה שעליו חתם השר עמר בר-לב ימים ספורים לפני סיום כהונתו. באותו יום, זמן קצר טרם כניסתו של בן גביר למשרד, הגיע שבתאי למסיבת בת המצווה של בתו.
4 צפייה בגלריה
טקס החלפת פיקוד מחוז תל- אביב איתמר בן גביר
טקס החלפת פיקוד מחוז תל- אביב איתמר בן גביר
לצד בן גביר. לא הפעם הראשונה ששבתאי נוקט טקטיקה של מפגשי סולחה דיסקרטיים
(צילום: דנה קופל)
שבתאי הצהיר בכנס ראשי רשויות ביוני האחרון כי לא יבקש להאריך את כהונתו ויסיים את הפיקוד על משטרת ישראל בינואר הקרוב. "זה לא סוד שאין בכוונתי להמשיך שנה רביעית בתנאים האלה. לא אתן לסיטואציה המורכבת שבה אנו נמצאים להשפיע על ההתנהלות הערכית, המוסרית והמקצועית, לא שלי ולא של אף אחד מהשוטרים שלי".
אלא שהדברים שאמר שבתאי נותרו בגדר מס שפתיים. מצד אחד שבתאי הצהיר קבל עם ועדה שהוא מבחינתו לא ממשיך לשנה רביעית, לא בתנאים האלה. מצד שני, שבתאי ומקורביו לא הפסיקו לרגע לשאוף ולקדם את רעיון השנה הרביעית.
גם אחרי שהמפכ"ל אמר כי אין בכוונתו "להמשיך לשנה נוספת בתנאים האלה", מקורביו רמזו בשיחה עם ynet ו-"ידיעות אחרונות" שהדברים שאמר הם מסר דווקא לראש הממשלה בנימין נתניהו. "מוקדם להספיד את רעיון השנה הרביעית", אמרו אז מקורביו של שבתאי, והתעקשו ש"הסיפור לא גמור". מי שישוחח עם מקורבי המפכ"ל בימים אלה ישמע מהם אופטימיות בדבר האפשרות ששבתאי יזכה לשנה נוספת בתפקיד.
4 צפייה בגלריה
השר איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי
השר איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי
ערבוב של משטרה ופוליטיקה אינו חדש לשבתאי. עם בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
לראיה - המפגש המוזר שהתקיים בשבוע שעבר בין השר בן גביר לבין שוטרי יס"מ ת"א, ביום שבו נחקרו במח"ש מפקד יס"מ תל־אביב סנ"צ חנונה ושלושה מפקודיו. מעולם לא התקיים מפגש שכזה בין שר לבין שוטרים ללא נוכחות של מפכ"ל המשטרה ומפקד המחוז. אלא שבמקרה דנן, שבתאי חרג מההתנהלות הקיימת ואפשר את המפגש הזה.
ערבוב של משטרה ופוליטיקה אינו חדש לשבתאי. כחודשיים לפני שהוכרז כמפכ"ל המשטרה, נפגש בחשאי עם פעילים פוליטיים וחברי מרכז ליכוד בביתו של ישראל יעקב, ששימש מנהל משרד ראש הממשלה בצפון, כדי לקדם את מועמדתו לתפקיד מפכ"ל. כמה פעילים פוליטיים וחברי מרכז ליכוד בכירים, בהם יהודה עמר ויעקב פרץ, נכחו בפגישה הסודית.
עמר אישר בעבר את הדברים וסיפר, "נפגשנו לפני שהוא התמנה לתפקיד המפכ"ל. נעשה למענו כל מה שאנחנו יכולים לעשות". עמר פירט על המהלכים שעשו לכאורה חברי מרכז הליכוד למען שבתאי: "הבאנו לו את התמיכה של הרב דוד אבוחצירא".
4 צפייה בגלריה
ביקור השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, במשמר הגבול
ביקור השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, במשמר הגבול
מארח את בן גביר ומלביש אותו במדי מג"ב
(צילום: דוברות המשטרה)
שבתאי השמיע פה ושם קולות של מפכ"ל עצמאי כאשר ביקר את השר בן גביר בראיונות לתקשורת, מה שהביא לנתק זמני בין השניים, ואף הצהיר כאמור שלא ימשיך לשנה נוספת בתנאים אלו. השניים אף הגיעו לעימות בסבב המינויים האחרון במשטרה, שנגרר ונדחה בשל אי-ההסכמות ביניהם. אבל ככל שמתקרב חודש ינואר ויחד עימו הסיום הרשמי של כהונתו, כך רואים את שבתאי מנסה להתקרב לבן גביר בכל מחיר.
מקורבי שבתאי מקדמים במרץ, בידיעתו, את נושא השנה הרביעית לכהונתו, כולל פניות ושיחות עם פוליטיקאים, בזמן שהוא מארח את בן גביר ומלביש אותו במדי מג"ב.
המשטרה מסרה: "צר לנו על העיסוק האובססיבי בנושא. מפכ"ל המשטרה הבהיר לא פעם כי הוא עתיד לסיים את תפקידו ב-17 בינואר 2024, והבהרה זו נותרה ללא שינוי".