אחרי הפגישה שקיים אתמול עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעניין המשמר הלאומי, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי שב ואמר הבוקר (שלישי) כי הכפפת הגוף החדש, שנועד להזניק כוחות לאירועי אלימות אזרחיים ברחבי המדינה, ליו"ר עוצמה יהודית - עלול להביא ל"הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים". ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
"זה לא סוד שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי כי הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים", אמר המפכ"ל. "הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה".
"למען הסר ספק, אני אומר - משמר לאומי כן, הקמת גוף ביטחוני נוסף מקביל למשטרת ישראל - לא", הבהיר שבתאי. "משמר לאומי חייב להיות חלק ממשטרת ישראל, לפעול במסגרת המשטרתית ולהיות כפוף למפקדי הכוחות הטריטוריאליים על פי שדרת הפיקוד".
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
"משמר לאומי כן, הקמת גוף ביטחוני נוסף מקביל למשטרת ישראל - לא". שבתאי
(צילום: גיל נחושתן )
3 צפייה בגלריה
בן גביר נכנס לדיון בבג"ץ בנושא מינויו לתפקיד השר לביטחון לאומי
בן גביר נכנס לדיון בבג"ץ בנושא מינויו לתפקיד השר לביטחון לאומי
בן גביר. המפכ"ל נגד הכפפת המשמר הלאומי תחתיו
(צילום: שלו שלום)
הוא הוסיף: "משמר לאומי תחת משטרת ישראל לעולם לא ימצא את עצמו מתנגש עם החוק, אלא משרת אותו. כל ניתוק ממוטת שליטה ופיקוד משטרתי יהווה הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים, הן ברמת בניין הכֹוח והן בהפעלתו. אמשיך לפעול לשמירת עצמאות המשטרה ולהיותה הגוף הפוקד היחיד במדינה, בתחום ביטחון הפנים, כלומר - נוהל אחד, פיקוד אחד, מערכת מידע ומודיעין אחת".
רב-ניצב שבתאי אומר את הדברים בטקס השקת מכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הלאומי, שבו משתתפים בין היתר קבוצת "ניצבים בחזית", שכוללת שישה ניצבי משטרה בדימוס, וחוקרים מהמכללה האקדמית גליל מערבי בעכו.
3 צפייה בגלריה
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
ההסכם בין נתניהו לבן גביר
הממשלה אישרה שלשום את הקמת המשמר הלאומי תחת משרדו של השר בן גביר, לאחר שהחליטה גם על קיצוץ רוחבי של 1.5% בכל משרדיה לטובת הקמת המשמר - בהתאם להבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבן גביר בעקבות השהיית חקיקת המהפכה המשפטית. במסגרת ההחלטה על הקמת המשמר הוחלט גם להקים ועדה שתדון בסמכויותיו ובכפיפות שלו, ותציע אם הוא יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה או לגוף אחר.
עוד לפני הפגישה שקיים אתמול עם בן גביר, המפכ"ל הזהיר כי הכפפת המשמר הלאומי לשר הממונה עלולה להוביל לפגיעה בביטחון האזרחים. בעקבות הפגישה התחזקה ההערכה כי המשמר הלאומי יפעל תחת משמר הגבול והמשטרה.
"בניגוד לכל הכותרות, הרעש בתקשורת וההתנגדות סביב הקמת המשמר הלאומי כפי שעלו בעקבות המסמך שעליו חתמו ראש הממשלה והשר בן גביר, הישיבה הייתה טובה", אמר אתמול בכיר במשטרה שהיה מעורב בפגישה. "הצגנו לשר את עבודת המשמר הלאומי והיה מענה לכל השאלות שלו". הצדדים סיכמו על פגישה נוספת לפחות בנושא, וההערכה היא שהמשמר הלאומי שהוקם ביוני 2022 יתעצם וישתדרג תחת מג"ב.
בן גביר ביקש לקיים את הפגישה עם המפכ"ל, שהציג לו את עיקרי תוכנית הפעולה בהתאם להחלטת הממשלה שקובעת כי המשמר הלאומי יוקם תחת המשרד לביטחון לאומי בהשקעה של 1.4 מיליארד שקלים. לשיטת בן גביר, המשמר הלאומי ישמש בידיו כמנוף לחץ על המפכ"ל להתחייב שהגוף יפעל תחת המדיניות שאותה יתווה השר.
השר מבין שהוא יתקשה להקים את המשמר הלאומי כזרוע מבצעית במשרדו, ולכן הבסיס הנכון לפעילותה הוא תחת מג"ב. הפגישה הראשונה בין השניים בנושא הסתיימה ללא החלטות וצפויה כאמור להיערך לפחות עוד פגישה אחת שתעסוק במשמר הלאומי. בסיום הפגישה החליטו בשני הצדדים לשמור על שתיקה כדי להנמיך את הלהבות אחרי שבוע של הכפשות קשות ודם רע.
הבכיר במשטרה שנכח בפגישה ציין עוד: "הייתה פגישה טובה, המפכ"ל שבתאי הציג לשר בן גביר את עמדת המשטרה שלפיה המשמר הלאומי יוקם תחת מג"ב ויהיה כפוף למפכ"ל". השר בן גביר מצידו חזר על עמדתו שאין לו כל הבעיה שהמשמר הלאומי יפעל תחת המשטרה, אולם הוא רוצה לדעת ולוודא שכוח המשמר, שעשוי לכלול בשיאו 1,800 לוחמים בשתי חטיבות, לא יפעל במשימות שיטור - אלא ביעדים שהוגדרו לו כמו פיזור הפרות סדר, לחימה בפרוטקשן, מקרי הרצח בחברה הערבית ופשיעה חקלאית.