4 צפייה בגלריה
 נפתלי בנט ואביב כוכבי והתקרית בגבול עזה
 נפתלי בנט ואביב כוכבי והתקרית בגבול עזה
בנט, כוכבי והירי הקטלני בגבול עזה
(צילום: רמי שלוש, EPA, יאיר שגיא)
באיחור של כמה ימים, ראש הממשלה הצטרף לרמטכ"ל ולשר הביטחון וגיבה את חיילי צה"ל בעקבות הביקורת הקשה המוטחת בצבא, בשל התקרית שבה נורה מטווח אפס בגבול עזה הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל. ראש הממשלה נפתלי בנט מסר אמש (שבת) כי שוחח עם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ועם בכירי פיקוד הדרום, ולדבריו יש למפקדי צה"ל את "הגיבוי המוחלט שלו".
"אני רוצה שאתם תדעו, ויידעו כל לובשי המדים - הגיבוי שלי למפקדי צה"ל הוא מלא ומוחלט", מסר. "במקום שבו יש קרב, יש גם שגיאות, ולפעמים הן טרגיות. אני מעריך מאוד את מסירות הנפש של מפקדי צה"ל ואת ההקרבה האישית העצומה שלהם למען ביטחון המדינה".
4 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
"שברון הלב של העם כולו על נפילת בראל - עצום"
(צילום: דוברות המשטרה)

בנט הוסיף כי "שברון הלב של העם כולו על נפילתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל הוא עצום. בראל נפל בהגנה על עמו ועל מדינתו. הוא מצטרף לטובים שבנו, אשר מאז קום המדינה מסרו את נפשם כדי לקיימה ולשמור עליה". בהתייחסות לזעם הרב שהביעו בימים האחרונים בני המשפחה השכולה, שסירבו גם לקבל את ממצאי תחקיר הביניים שפורסם שלשום, הוסיף בנט כי "למשפחה מותר הכול. תפקידנו הוא לתת תשובות, להקשיב ולחבק".
בנט התייחס גם לביקורת מצד האופוזיציה, אחרי שכמה חברי כנסת קראו להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לתקרית: "מפוליטיקאים ואנשי ציבור אני מצפה לא לגעת בצה"ל ובמפקדיו. אין לנו צה"ל אחר". את דבריו סיכם בקריאה ללוחמים, "אלו שבחזית" כלשונו, "להתמלא בכוחות ולהסתכל בעיניים לאתגרים בשטח. אנחנו סומכים עליכם ומגבים אתכם. אני רוצה לאחל לכם, ולכל אנשינו שעומדים על המשמר, בכל הגבולות, בסדיר ובמילואים, שבוע טוב ושנה טובה".
שעה קלה לאחר ההודעה של בנט פרסם גם נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג הודעה שבה גיבה את לוחמי ומפקדי צה"ל. הרצוג מסר, אחרי שקיים אמש ביקור תנחומים בבית משפחת הלוחם, כי "כולנו קשובים לביקורת, בוודאי של הורים ומשפחה, וחשוב לתחקר כל אירוע, ואולם חשוב גם להפנים ששדה הקרב לעולם לא יהיה שטח סטרילי".

הנשיא הוסיף כי "מפקדי צה"ל ימשיכו להוביל את לוחמיו בעתיד כפי שעשו מאז ומתמיד, במקצועיות ובערכיות ובאחריות מרבית. בלעדיהם, לא יהיה מגן לילדינו, לנו ולארצנו האהובה ומוכת האויבים. בראל נפל כגיבור בקרב ואסור שמחלוקות כמו הוויכוח שהתפתח בשבוע האחרון סביב מותו ישמחו את אויבינו". הרצוג ציין עוד כי שמע מבני המשפחה על דמותו הייחודית והאופטימית של בראל, על הקושי והצער הרב. "בראל ששילם בחייו על הגנת המולדת היה גיבור", אמר. "לוחם נועז שהיה מופת לרוח הלחימה ולהקרבה".
התקרית הקשה שבה נהרג חדריה שמואלי ז"ל, לוחם מג"ב שהגיע לתגבר את הכוחות בגבול עזה, התרחשה לפני כשבועיים. במוצאי השבת אז אירעו התפרעויות קשות מול גדר הגבול סמוך למעבר קרני הישן בצפון הרצועה - התפרעויות ראשונות אחרי תקופה ארוכה - וכמה מהמתפרעים הצליחו להגיע אז לגדר עצמה, שחלקה עשוי חומת בטון עם חריצים שמהם ירו הצלפים - בהם גם בראל - לעבר "מסיתים מרכזיים", כהגדרת צה"ל.
אחד מאותם מתפרעים היה למעשה מחבל חמאס, ובתיעוד קשה שפורסם אז הוא נראה יורה באקדח (שאותו הסתיר במכנסיו) דרך אותו חרך בחומה, כשאחד מהקליעים שלו פגע בראשו של הלוחם. כעבור תשעה ימים שבהם נלחם על חייו, נקבע מותו של חדריה שמואלי בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

4 צפייה בגלריה
פלסטיני יורה לעבר חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה
פלסטיני יורה לעבר חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה
פלסטיני יורה לעבר חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה
(צילום: EPA)
שלשום פרסם צה"ל את ממצאי תחקיר הביניים של התקרית, שלפיהם הכוחות שהוצבו מול המתפרעים ירו כמצופה מהם אל מפרי הסדר, בין השאר בכדורי צלפים ובכדורי רוגר. לפי צה"ל, בין מפרי הסדר התקבצו גם נשים ונכים בקרבת הגדר. הבעיה שעלתה מהתחקיר היא המיקום שבו הוצבו הלוחמים - שכן היה נכון להציב אותם בעמדה אחרת, ששולטת על המרחב בצורה טובה יותר. בעקבות התקרית, ייתכן שיבוצעו שינויים בחומה שהוצבה בגבול ובחרכי האירוע. עם זאת, בצבא הבהירו כי לא היו רוצים לסיים התפרעויות על הגבול עם עשרות הרוגים עזתים.
בתחקיר, שהוצג שלשום בבוקר למשפחתו של בראל, לא הוחלט לנקוט צעדים כלשהם נגד קצינים באוגדת עזה. הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע שההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. הרמטכ"ל פרסם בימים האחרונים כמה הודעות גיבוי לחיילים, וכמו בנט גם הוא מדגיש כי טעויות טקטיות אינן בהכרח סיבה להעניש את המפקדים.
"חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה. הנכונות לשאת באבדות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום", כתב כוכבי באיגרת שפרסם אתמול לרגל ראש השנה. באיגרת הכחיש כוכבי פעם נוספת טענות ולפיהן ידי הלוחמים כבולות לכאורה, וכי הוראות הפתיחה באש מנעו מהם לירות במתפרעים שהתקרבו לגדר הגבול. "צה"ל מגן לאורך הגבולות וחיילינו פרוסים כחיץ בין האויב לאזרחי המדינה", כתב הרמטכ"ל. "זה יעודנו! נשבענו להגן על האזרחים גם במחיר חיינו".
4 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו מגיע להגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית בה הוא נהרג
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו מגיע להגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית בה הוא נהרג
משפחתו של בראל לא מקבלת את ממצאי התחקיר. "קושרים ללוחמים את הידיים"
(צילום: מאיר תורג'מן)
בני משפחתו של הלוחם אמרו שלשום כי הם אינם מקבלים את ממצאי התחקיר, ועורך דינם מסר כי הם דורשים לפתוח בוועדת חקירה עצמאית בצבא. ניצה, אמו השכולה של בראל, אמרה שלשום בשבעה שיושבת המשפחה בביתה בבאר יעקב כי "קושרים ללוחמים את הידיים, שמענו את זה מהם במשך שנתיים כשחזרו הביתה ואמרו שהאסון מתקרב". לטענת האם, "המח"ט היה פה, ואמר במצח נחושה שהוא לוקח אחריות ומצטער. אמרתי לו שאחריות מבחינתי היא שיפשוט את המדים".
המח"ט עליו דיברה האם הוא מי שהיה מפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה בזמן האירוע, אלוף-משנה יואב ברונר, שפיקד על הכוחות בשטח. בנט מסר אמש כי הוא שוחח גם עם ברונר (לצד מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני).
כאמור, מהתחקיר על תפקודו עלה שנוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים, ובהם קלעים וצלפים. עם זאת, לפי התחקיר היה נכון כאמור לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן - ולמעשה הודו בצבא כי מיקום הצלפים היה שגוי.
פורסם לראשונה: 22:26, 04.09.21