הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, נועד היום (א') לראשונה מאז טבח 7 באוקטובר עם ראשי הרשויות בעוטף עזה ואזור הדרום, והודה בפניהם כי צה"ל נכשל בהגנה על היישובים שלהם וכי הוא לא נערך לתרחיש כמו זה שהתממש באותה מתקפת פתע של חמאס. המפגש היה טעון למדי, ובמהלך אף צעקו כמה מראשי הרשויות על הלוי, ודרשו ממנו לשנות את המציאות ולא לאפשר חזרה למצב שהיה לפני המלחמה.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם ראשי הערים והמועצות המקומיות בעוטף עזה ובדרום בעיר אשקלון
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם ראשי הערים והמועצות המקומיות בעוטף עזה ובדרום בעיר אשקלון
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם ראשי הרשויות מעוטף עזה והדרום. "נכשלנו, נפיק לקחים", הבטיח
(צילום: דוברות עיריית אשקלון)
הרמטכ"ל פתח את השיחה, שנערכה בחמ"ל של עיריית אשקלון, בהתייחסות למחדל המודיעיני והמבצעי שקדם למתקפת הטרור שבה נרצחו יותר מ-1,200 ישראלים ונחטפו לפחות 244 לרצועת עזה (חמישה מהם שוחררו עד כה). "אנחנו מודעים לכישלון. נכשלנו בהגנה על היישובים. לא נערכנו לכזה תרחיש. נלמד את הכול ונפיק לקחים", אמר הלוי. "לא עמדנו במשימה שלנו להגנת התושבים, ואנחנו אחראיים גם עכשיו לביטחון בהמשך. נזכור את שאירע, נילחם ולא נאפשר שאירוע כזה יקרה שוב", הוסיף.
הלוי, יצוין, כבר לקח על עצמו אחריות לאסון, כאשר ימים אחדים אחרי הטבח אמר כי "צה"ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה, ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה". הוא ובכירים רבים במערכת הביטחון הצהירו כי הם נושאים באחריות, בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתחמק מכך וגם הערב אמר לרשת CNN כי יענה על שאלות כאלו רק אחרי המלחמה.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם ראשי הערים והמועצות המקומיות בעוטף עזה ובדרום בעיר אשקלון
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם ראשי הערים והמועצות המקומיות בעוטף עזה ובדרום בעיר אשקלון
הלוי וראשי הרשויות. כמה מהם צעקו עליו במפגש הטעון
(צילום: דוברות עיריית אשקלון)
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
במפגש היום הוסיף הלוי, בהתייחסות לפעילות הקרקעית בעזה שנמצאת כעת בעיצומה: "צה"ל כולו, ואני באופן אישי, ממוקדים רק במטרה אחת עכשיו, לנצח ולפרק את החמאס". הרמטכ"ל הבטיח "ללכת עד הסוף" במלחמה: "יהיה שינוי בכל תפיסת הביטחון", אמר עוד. "אנחנו נחושים להשלים את המשימה ולהשמיד את חמאס".
לדבריו, "צה"ל מחויב בצורה עמוקה מאוד ליישובי הדרום והעוטף, נעשה הכול כדי להחזיר את הביטחון והשגשוג באזור. במשך שנים צה"ל פועל בשותפות גדולה עם ההנהגה המקומית שהובילה את האזור הזה קדימה, ואנו מאמינים בכם מאד. הודות לחוסן של התושבים וגבורתם, נמשיך להילחם בכדי להביא ביטחון שיאפשר חזרה ליישובים".
בשלב מסוים בשיחה ראשי הרשויות דיברו טונים גבוהים ואף וצעקו כאמור על הרמטכ"ל. אחד מראשי הרשויות שנכח בפגישה הסביר: "כולם נמצאים על הקצה הרבה זמן. הכול מאוד נפיץ. זה לא אישי נגד הלוי, אבל הוא מייצג את צה"ל. ברור שהמצב הזה כואב לו, רואים את זה בעיניים שלו, למי זה לא כואב? ובכל זאת – הוא המפקד העליון".
4 צפייה בגלריה
אלון דוידי
אלון דוידי
ראש עיריית שדרות אלון דוידי. "לא נסכים לחזור לאותה נקודה לאחר המלחמה"
(צילום: מאיר תורג'מן)
אחד מראשי הרשיות אמר לרמטכ"ל: "ביתי הוא כבר לא מבצרי". גם ראש העיר שדרות אלון דוידי הטיח בו דברים קשים: "כבר 10 שנים אני צורח – אל תאפשרו את הטפטופים ואת ההבלגה. הייתם צריכים לחסל אותם ממזמן". דוידי הוסיף: "לא נסכים לחזור לאותה נקודה לאחר המלחמה". אחד מראשי הרשויות אמר לרמטכ"ל כי צריך לחזור לגוש קטיף, הצעה שאותה שלל אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"יעד לא ריאלי".
ראש העיר אשקלון תומר גלאם מסר בתום המפגש: "אני רוצה להודות לרמטכ"ל על המפגש החשוב הזה, על הסקירה הביטחונית וגם על האפשרות להשמיע את קולם של תושבי אשקלון, שמפגינים חוסן מעורר השראה וראויים לסיוע משמעותי יותר מהמדינה. לצד כל האתגרים שעומדים לפתחנו, אשקלון עיר חזקה, עיר צומחת ומפתחת ואנחנו נמשיך לצמוח, לפרוח ולהקים בית ועוד בית בעירנו. בשמי ובשם תושבי אשקלון, אנחנו עומדים מאחורי צבא ההגנה לישראל, מחזקים את מפקדי צה"ל, הלוחמות והלוחמים, וסומכים את ידינו שישלימו את משימות המלחמה - השבת השקט והביטחון לאזור והשבת החטופות והחטופים בשלום לביתם".
4 צפייה בגלריה
תומר גלאם ראש עיריית אשקלון
תומר גלאם ראש עיריית אשקלון
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, שאירח את המפגש. "להשלים את המשימות, ולהשיב את השקט ואת החטופים"
(צילום: תומר שונם)
הרמטכ"ל נועד עם ראשי הרשויות יומיים אחרי המפגש שערך עמם ראש הממשלה נתניהו, המפגש הראשון שהוא ערך עמם מאז מתקפת הטרור שחוללה הרס אדיר ביישובי הנגב המערבי. בפגישתו עם ראשי הרשויות הבטיח נתניהו כי בתום המלחמה, ו"חיסול חמאס" כלשונו, "תהיה שליטה ביטחונית ישראלית כוללת על רצועת עזה, כולל פירוז מלא, כדי להבטיח שלא יהיה יותר איום מעזה על אזרחי ישראל".
זו הייתה הפעם הראשונה שבה נתניהו התחייב לפעול גם לפירוז מלא של הרצועה, אחרי שבראיונות שהעניק בשבוע שעבר לתקשורת האמריקנית הצהיר כי ישראל תידרש בתום הקרבות לשמור על שליטה ביטחונית ברצועה, וכי הדבר יידרש לתקופת זמן "בלתי-מוגדרת". בדבריו שלשום הדגיש נתניהו שישראל תשלוט ביטחונית בכל הרצועה, כלומר גם בחלקיה הדרומיים שבהם לפי שעה צה"ל לא מבצע פעילות קרקעית.
המפגש בין נתניהו לראשי רשויות בעוטף, ביום שישי
(צילום: לע״מ)

במפגש, שנערך בקריה בתל אביב, אמרו לנתניהו ראשי הרשויות כי הם דורשים מציאות ביטחונית אחרת ביום שאחרי המלחמה – ולא "עוד מאותו הדבר". נתניהו הסכים איתם ואמר: "כוחות צה"ל יישארו בשליטה ברצועה ולא ניתן אותה לכוחות חיצוניים". בהמשך הבהיר כאמור שמדובר בשליטה ביטחונית, ולא אזרחית. כשברקע המגעים לעסקת שחרור חטופים מעזה, שתכלול אולי הפוגה או הפסקת אש, ראשי הרשויות דרשו מנתניהו לסרב להפסקת אש עד ו"לסיים את העבודה בעזה עד המחבל האחרון".