בהצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (יום רביעי), ביום ה-19 למלחמה, הוא התייחס לראשונה לחלקו במחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, ולרגע היה נראה כי הוא מתכוון לומר שהוא לוקח אחריות - אך למעשה הוא שוב ברח ממנה. "ה-7 באוקטובר היה יום שחור בתולדותינו. כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני, אבל כל זה יקרה אחרי המלחמה", אמר נתניהו והוסיף: "כראש הממשלה אני אחראי להבטחת עתידה של המדינה - וכעת תפקידי להוביל את העם לניצחון מוחץ".
נתניהו, אמש: "המחדל ייבדק עד תום, כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני"
(צילום: לע"מ)

על מתקפת הטרור הנוראית ב-7 באוקטובר לקחו עד כה אחריות שר הביטחון יואב גלנט, קודמו בתפקיד השר בני גנץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בכירי מערכת הביטחון בהם ראש אגף המודיעין (אמ"ן) אהרון חליוה, אלוף פיקוד העורף רפי מילוא, הרמטכ"ל הרצי הלוי, מפקד חיל האוויר תומר בר, ראש שב"כ רונן בר וראש המל"ל צחי הנגבי.
חבר הקבינט המצומצם השר בני גנץ, שכיהן כשר הביטחון בממשלה הקודמת, אמר היום במסיבת עיתונאים כי "כל מי שהיה שותף להנהגה ולהובלה של מדינת ישראל בכל תפקיד שהוא לא יכול להסיר מעצמו את האחריות, ובכלל זה אני". הוא הוסיף: "למעלה מעשרים שנה אני בעמדות מפתח ביטחוניות ומדיניות בישראל. אינני משחרר עצמי מהאחריות, לא לדברים שקרו ולא לדברים שלא קרו".
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ציין שאירועי השבת השחורה ייבדקו, אך לא לקח אחריות. נתניהו
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
בשבוע שעבר שר הביטחון יואב גלנט הגיע לשטחי הכינוס, סמוך לגבול רצועת עזה, ואמר: "אני אחראי על מערכת הביטחון. אני אחראי עליה בשבועיים האחרונים גם באירועים הקשים, אני אחראי להביא אותה לניצחון בקרב. אנחנו נהיה מדויקים, חדים קטלניים ונמשיך עד שנבצע את המשימה במלואה".
ביום השמיני ללחימה שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' ערך מסיבת עיתונאים שבה לקח אחריות מלאה על האירועים. "אזרחי ישראל, אני לוקח אחריות על מה שהיה ומה שיהיה. הטבח שהכה בנו היה המחריד שידענו בישראל", הוא אמר. קולם של שרים רבים אחרים בממשלה בנושא לא נשמע וחלקם מתחילים לפנות את כיסאותיהם - תחילה גלית דיסטל-אטבריאן התפטרה מתפקידה כשרת משרד ההסברה, אחר כך סגן השר במשרד רה"מ אבי מעוז העביר את תקציב משרדו לטובת טיפול בתושבי העוטף, והיום גם סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר התפטרה מתפקידה.
ביום השישי למלחמה הרמטכ"ל הרצי הלוי הודה בהצהרה לתקשורת כי "צה"ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה. אנחנו נלמד, נתחקר אבל עכשיו זו עת למלחמה". באיגרת שנשלחה לחיילי צה"ל ומפקדיו, כתב הרמטכ"ל הלוי: "ספגנו מכה ואנחנו אחראים, אך כעת היוזמה בידינו".
ביום התשיעי ללחימה מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, הביע תמיכה בלוחמים על הקרקע ובאוויר שנלחמו מעטים מול רבים במחבלים, אך לנוכח מספר האבדות הגבוה הודה: "לצה"ל אחריות על ביטחון המדינה והגנת הגבולות, לא עמדנו במשימתנו זו".
גם ראש המל"ל צחי הנגבי לא התחמק מאחריות והודה כי טעה כשטען בעבר שחמאס מורתע לשנים הקרובות. לפני שבוע אמר במסיבת עיתונאים כי "אין ספור אנשים יצטרכו לעשות חשבון נפש כיצד חשבו שהחמאס יירתע מללכת לטירוף הזה. נושא האחריות עוד ייבחן".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בבית החולים סורוקה בבאר שבע
נפתלי בנט בבית החולים סורוקה בבאר שבע
"האם גם אני נושא באחריות? בוודאי". בנט
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
אהרון חליוה
אהרון חליוה
כתב באיגרת כי אמ"ן "כשל במתן התרעה למתקפת הטרור". אלוף אהרון חליוה
(צילום: מוטי קמחי)
נפתלי בנט, שכיהן כראש ממשלה בין 2021 ל-2022, לקח גם הוא אחריות על חלקו באירועים. בריאיון לרדיו 103FM ביום שני, אמר בנט: "אני שירתתי כראש ממשלה במשך 12 חודשים ופעלתי ככל האפשר לאור המטרה של להשאיר את חמאס מוחלש ומורתע". לדבריו, "היו עוד דברים, שאני לא יכול לפרט אותם, שלא הספקתי לעשות, שאולי יכלו לשנות את התמונה מקצה לקצה - אבל אז הממשלה נפלה בגלל הבלים. אז האם אני גם נושא באחריות? בוודאי, בוודאי".
מי שהחליף את בנט כראש ממשלה, ראש האופוזיציה הנוכחי יאיר לפיד, נשאל היום אם גם לו יש אחריות לאירועי 7 באוקטובר - והשיב: "אם ימשיכו לנסות לגרום לכולם לקחת אחריות, אם כולם אחראים - אף אחד לא אחראי. יש מי שאחראי, זה לא הזמן להתעסק בזה".
מעבר להיעדר כוחות ביטחון מספקים שיגנו על היישובים ובסיסי צה"ל הסמוכים לגדר במהלך חג שמחת תורה, המחדל הגדול ביותר היה של מערך המודיעין שלא זיהה מבעוד מועד את המתקפה הרב-חזיתית שפעל בה חמאס באותה שבת בבוקר. ואכן, ביום השמיני ללחימה ראש השב"כ רונן בר שלח איגרת לעובדי הארגון ובני משפחותיהם, שבה כתב: "למרות שורה של פעולות שביצענו, לצערי, בשבת לא הצלחנו לייצר התרעה מספקת שתאפשר לסכל את המתקפה. כמי שעומד בראש הארגון - האחריות על כך היא עליי. יהיה זמן לתחקירים. עכשיו נלחמים".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת
יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת
"אם כולם אחראים - אף אחד לא אחראי". לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
ביום ה-11 שלח ראש אמ"ן אהרון חליוה איגרת שבה כתב: "לא עמדנו במשימה החשובה ביותר שלנו, וכראש אמ"ן אני נושא באחריות המלאה לכישלון". עוד ציין כי "בכל ביקוריי ביחידות אמ"ן ב-11 הימים האחרונים, שבתי והדגשתי כי ראשיתה של המלחמה בכישלון מודיעיני. אמ"ן תחת פיקודי כשל במתן התרעה למתקפת הטרור שביצע חמאס. את אשר נדרש לתחקר, נתחקר באופן העמוק והנוקב ביותר ונסיק את המסקנות".
בכאן 11 פורסם שגם אלוף פיקוד העורף, רפי מילוא, לקח אחריות על מתקפת הטרור של חמאס. בישיבה סגורה בנוכחות שר הביטחון יואב גלנט ובכירים נוספים, אמר מילוא: "נכשלנו בשמירה על החזית הדרומית. אי אפשר להחזיר אנשים לבתים עד שלא נוכיח שהחיים בעזה השתנו. עד שהציבור לא יראה את זה אין אמון בביטחון שלנו. המטרה של המבצע שלא יהיה שלטון צבאי או פוליטי של חמאס".