3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
"יש בלגן גדול בבתי הספר". ארכיון
(צילום: רויטרס )
הסתדרות המורים מחריפה את המאבק נגד משרד החינוך: המז"כלית יפה בן דויד הנחתה אמש את מנהלי בתי הספר שלא לבצע עוד חקירות אפידמיולוגיות במוסדות, כך שכאשר תלמיד יתגלה כמאומת לקורונה - כל התלמידים בכיתה או בגן יישלחו באופן אוטומטי לבידוד, למעט בעלי תו ירוק. בהוראה זאת מימשה בן דויד את האולטימטום שהציבה בפני משרד החינוך, לפיו אם עד יום ראשון (אתמול) לא ימונו נאמני קורונה בבתי הספר - המנהלים יפסיקו עם החקירות האפידמיולוגיות ולא יטפלו כלל בפרוצדורות הקורונה.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
מימשה את האולטימטום. יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
מנהלי בתי הספר מעידים כי בשבועיים האחרונים מתחולל כאוס במשל"ט הקורונה (מרכז שליטה ובקרה) של משרד החינוך. לטענתם, מצבת התלמידים אינה מעודכנת - כך שתלמידים לא נרשמים כחיוביים לקורונה למרות בדיקת PCR, והכיתה שנחשפה ממשיכה להגיע לבית הספר. בן דויד עצמה אמרה כי המשל"ט קרס, ומנהלים נאלצו להמתין שעות למענה ולעיתים אף יומיים שלמים.
"השנה רק החלה ואני פשוט מותשת מניהול הקורונה", סיפרה דליה פרץ, מנהלת בית הספר היסודי עמית במיתר. "המשל"ט אינו עוזר ואף מסרבל את ניהול האירוע. ההתנהלות מול המשל"ט גלשה אל המרחב האישי המשפחתי שלי בערב חג ובערב שבת. מעבר לכך שהמוקד אינו זמין ולוקח ימים להשיגו - אני מודאגת מכך שאינני מקבלת כבעבר הודעות על תלמיד מאומת מהמשל"ט, אלא מהורים שמגלים אחריות".
בעקבות תלונות מנהלים הודיע בסוף משרד החינוך כי המשל"ט תוגבר בכוח אדם וכי בוצעו שינויים ותיקונים נדרשים, אולם מנהלי בתי הספר טוענים כי העומס נמשך.

מנהל מצפון הארץ סיפר כי כבר עשרה ימים הוא עוסק אך ורק בענייני הקורונה ואינו מתפנה לעניינים פדגוגיים. "התקשרתי אליהם במשך שעות והאמת שעד עכשיו לא חזרו אליי", סיפר אתמול. "יש בלגן גדול בבתי הספר, תלמידים מאומתים ואחרים שמחויבים בבידוד - אבל המשל"ט לא מדווח לנו. אנחנו מקבלים דיווחים מההורים ומחליטים על דעת עצמנו להוציא את הכיתה לבידוד כיוון שאין מענה במשל"ט. הפכנו ממנהלי בתי ספר לחוקרים אפדימיולוגיים, ואנחנו פשוט קורסים".
בניסיון למנוע ככל האפשר כניסה של תלמידים מאומתים לכיתות לאחר חגי תשרי, משרד החינוך ומשרד הבריאות נערכים למבצע בדיקות מהירות נוסף שיבוצעו על ידי ההורים במהלך חול המועד סוכות. במשרדים חוששים כי החזרה מחופשת סוכות, אחרי מפגשים עם המשפחה המורחבת ומבילויים המוניים, תוביל להתגברות התחלואה - ומתייחסים לסיום תקופת החגים באותה הדריכות כמו אל פתיחת שנת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
נערכים למבצע בדיקות מהירות נוסף. ערכה של בדיקת אנטיגן
(צילום: EPA)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ אמרו אתמול בישיבת הממשלה כי הם מתכננים שהחל מהחודש הבא כיתה לא תיכנס לבידוד אם אחד התלמידים אובחן כחולה קורונה. לפי המתווה המתוכנן, שאר התלמידים בכיתה יעברו בדיקות יומיות וימשיכו להגיע לבית הספר כרגיל. לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים לאתמול 154,010 תלמידים אינם מגיעים ללימודים - 42,809 מהם חולים בקורונה ו-111,201 שוהים בבידוד עקב חשיפה למאומתים.
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון אמרה בישיבת הממשלה כי "יותר משני מיליון לומדים באופן סדיר. צריך למצוא פתרון לבידודים. מתחילים פיילוט של 'כיתה ירוקה' בחברה הערבית, יותר מ-90% מאלו שיוצאים לבידוד הם שליליים ולכן בניהול סיכונים ייתכן שמה שנכון לעשות הוא לבודד רק את מי שמאומת".
בהתייחסות ישירה למערכת החינוך אמר בנט: "נאמץ את המודל. יש רצון עז שהכיתה כולה לא תצא לבידוד, אלא כל הכיתה תעשה בדיקות, ורק המאומת ייצא לבידוד. בנוסף נעשה שנה של בדיקה עצמית מסיבית אחרי החגים. הפעם החלוקה לא תהיה דרך בית הספר אלא בדרך לוגיסטית חלופית וההורים יכתבו פתק".
שר הבריאות הורוביץ אמר בהקשר הזה, כי "החל מהחודש הבא נוכל לעבור למודל שבו רק המאומת ייכנס לבידוד, היתר יערכו בדיקות".
שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן אמרה בישיבת הממשלה שסוגיית הבידודים בבתי הספר הפכה למכת מדינה. לדבריה, "כיתות משותקות ואלפים יוצאים ונכנסים לבידוד מופרז. יש לזה גם מחיר כלכלי להורים. צריך להתכנס אחרי החגים ולעדכן את המתווה באופן שיקל על ההורים". שרת החינוך אישרה שזה אכן הכיוון.