השר לביטחון הפנים עמר בר-לב (העבודה) התייחס הבוקר (ראשון) לגל הרציחות בחברה הערבית שגבה בסוף השבוע את חייהם של ארבעה בני אדם. "אין לי ויכוח, בוודאי לא על המספרים. אני בוחן גם מספרים אחרים. אם אני משווה לששת החודשים הקודמים בשנה שעברה, מספר תפיסות כלי הנשק, מספר כתבי האישום ומספר המעצרים - כל הדברים האלו קורים", אמר השר בר-לב בריאיון לאולפן ynet.
הנרצח ה-52 בחברה הערבית מתחילת השנה הוא נהאד אל-חנוני, תושב טירה בן 60 שנורה אמש למוות בלוד. ביום שישי נרצח סאטי גרזוזי, בן 56 ממעלות-תרשיחא, ביריות בראמה בגליל העליון. כמה שעות קודם לכן נרצח ראגב אבו חמאד, בן 30, מול נקודת המשטרה בשכונת רמת אשכול בלוד. בחמישי נורה למוות בזרזיר פתחי שאהין, בן 33 מטמרה.
2 צפייה בגלריה
ראגב אבא חמאד, סאטי גרזוזי, נהאד אל-חנוני,  פתחי שאהין
ראגב אבא חמאד, סאטי גרזוזי, נהאד אל-חנוני,  פתחי שאהין
ארבעת הנרצחים בחברה הערבית בסוף השבוע
על האתגרים בתפקידו כשר לביטחון הפנים בשנה האחרונה, אמר השר בר-לב: "לשנות לגמרי בתוך שנה זה מאוד קשה וזו משימה כמעט בלתי-אפשרית. אבל האם אנו בכיוון הנכון? כן. האם המאבק ארוך? כן. האם יש לא מעט עליות וירידות? כן. צריך סבלנות ועשינו די הרבה דברים שמוכיחים שאנחנו ומשטרת ישראל בכיוון נכון, גם עם הקשיים שיש לאורך הדרך.
"סוף השבוע האחרון היה קשה מאוד מבחינת מדינת ישראל, משטרת ישראל וערביי ישראל. אנו נמשיך במאבק ולא נפסיק. זה לא שזו משימה בלתי אפשרית, אנו בדרך הנכונה. ראשי רשויות ערבים אומרים לי 'אל תפסיקו, אתם עושים דברים שלא עשו הרבה שנים'. זה נותן לי תמיכה שאנו בכיוון הנכון והתהליך ארוך אחרי הזנחה של כל-כך הרבה שנים".
ארבעה נרצחים ביומיים. "האם כל מה שעשינו בשנה האחרונה משפיע על כל מה שקרה בימים האחרונים? לא. האם הכיוון הוא נכון וצריכים להמשיך כך? חד-משמעית כן. המאבק הוא ארוך, עוד יהיו בו עליות וירידות, ולכן צריך שנהיה חזקים ונחושים וזה מה שאנחנו עושים".
במשמרת שלך אנשים עוזבים את המשטרה, זו תופעה מטלטלת. "הפיטורים השנה הם בסדר גודל כפול מהשנה שעברה. מי שמתפטר אלה בעיקר שוטרים של בין שנתיים לארבע שנות ראשונות של שירות. השכר של רובם מתחת ל-10,000 שקל. הם נדרשים כמעט כל שישי-שבת להיות בתחנה שלהם או בתגבור אחר. הדברים האלה מאוד חמורים וקשים, אין ספק שחייבים לחזק את השכר של אותם שוטרים של השנים הראשונות".
האם אתה שותף לתחזיות שיגיע רגע שאזרח ישראלי יתקשר למוקד 100 ולא יהיה מי שיענה לו לטלפון? "אני ממש לא שותף לתחזיות אפוקליפטיות. מצד שני, אין ספק שברגע שצריך לעשות תגבור, והתגבור מגיע מתחנה אחרת כולל מי שיושב שם ועונה לטלפון 100, כמובן שהשירות לאזרח הרבה פחות טוב. יש הסכמה לאומית, בוודאי בממשלה ובקבינט המדיני-ביטחוני, שמשטרת ישראל קטנה על מדינת ישראל. חייבים להגדיל ולחזק אותה".
בהתייחסו לסוגיות הפוליטיות, הביע השר בר-לב התנגדות לחיבור של מפלגתו עם מרצ. "ניסינו את זה לפני שנה וחצי, וראינו שזה היה אחד המקרים הבודדים שסכום השלם היה יותר קטן מחלקיו. סיימנו אז עם שבעה מנדטים במקום ה-11 שהיו קודם לכל אחת מהמפלגות בנפרד. לכן, גם מבחינה פוליטית-קואליציונית זה פשוט לא נכון לעשות את זה".
אבל המציאות השתנתה וגם המספרים. אתם לא באותו מצב, בטח שלא מרצ. "אני לא בטוח, זה בדיוק היה האיום על מפלגת העבודה. כל אחריות הגוש הוטלה על כתפיו של עמיר פרץ שעמד בראש העבודה, והוא החליט להתאחד עם מרצ. מאז שאני פעיל בפוליטיקה ובכנסת, מ-2012, אין מערכת בחירות שלא אומרים שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה או שיש סכנה כזו, אבל עם כל הכבוד אני חושב שמרצ עוברת ויש לה תפקיד חשוב בפוליטיקה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
יו"ר העבודה מיכאלי ורה"מ לפיד. "אין ספק שהוא מוביל את הגוש"
(צילום: עמית שאבי, רויטרס)
בניגוד ליו"ר מפלגתו השרה מרב מיכאלי, שהתחמקה בריאיון בחודש שעבר באולפן ynet מלהצביע על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כמועמד גוש השמאל להרכיב את הממשלה הבאה, נשמע השר-בר לב נחרץ יותר. לדבריו, "ברור שמבחינת הגוש, מי שיוביל זו המפלגה הגדולה ביותר - יש עתיד. בוודאי שאנחנו רואים את עצמנו בעתיד, שהעבודה תחזור להוביל את הגוש ולהתמודד על ראשות הממשלה. כרגע זה לא המצב.
"אין ספק שיאיר לפיד הוא זה שמוביל את הגוש, ובוודאי שסביר להניח שמי שבראש המפלגה הגדולה יהיה המועמד. הוא עכשיו ראש הממשלה והוא בהחלט אדם ראוי. אני חושב שהמהלכים שעשה לפיד גם אחרי הבחירות הקודמות ובמידה רבה הוויתור שעשה לבנט - מה שאפשר את הממשלה הזו - היו חשובים ביותר וזה הוכיח את עצמו".
הפריימריז לעבודה ב-9 באוגוסט. אתה בעד שריונים ברשימה? "בכל מערכות הבחירות הקודמות, כולל לפני מיכאלי, לא היו שריונים. השריון האחרון היה בתקופת אבי גבאי ב-2019 (טל רוסו), השריון הזה לא הוכיח את עצמו ואני חושב שיש לנו חברי כנסת מצוינת. קראתי בעבר, ואני קורא עכשיו לגדי איזנקוט להצטרף למפלגת העבודה. זו המפלגה המתאימה לו על פי מה שאני מכיר אותו. אני חושב שמן הראוי זה שיתמודד".