מתחילת 2024 נרצחו בחברה הערבית 22 בני אדם, בהם שלוש דמויות מוכרות מאוד בעולם הפשיעה, וקיים חשש שהשנה אחוז הרציחות יעלה יותר מבשנים קודמות. בשבועות הראשונים שלאחר תחילת המלחמה חלה ירידה משמעותית של יותר מ-60% בשיעור הרציחות בחברה הערבית, בין היתר בעקבות נוכחות מוגברת של כוחות משטרה בשטח. אבל לפני כמה חודשים כבר הורגשה עלייה נוספת בפשיעה, והמצב חזר להיות כפי שהיה לפני ה-7 באוקטובר.

השנה נפתחה ברצח של ראמז עודה, שנורה למוות בעת ששהה בבית קפה שבתוך מלון בשכם. עודה, צעיר בשנות ה-20 לחייו, הוא אחיינו של ראש ארגון הפשע קוטייר עודה. הוא חוסל אל מול אורחי המלון ועובדי בית הקפה. גבר נוסף ששהה במקום נורה אף הוא. היורים נמלטו מהזירה.
יום לאחר מכן נרצח חאלד אבו ג'ודה, ראש ארגון פשע מוכר מהחברה הערבית בשנות ה-50 לחייו. הוא נורה למוות בעת שנסע ברכבו בכביש 6, סמוך למחלף באקה אל-גרבייה. אבו ג'ודה נעצר בעבר בחשד לרצח. המשטרה חשדה כי הוא היה קשור לכמה מקרי רצח, אולם לא היו ראיות נגדו. בנו הואשם במעורבות ברצח האחים שאפע וסלאח אבו-חוסיין מבאקה אל-גרבייה, שנורו למוות בטול כרם באפריל 2021.
ב-7 בפברואר נורה למוות מוחמד טהא דהאמשה בן ה-38 בכפר כנא שבגליל התחתון. דהאמשה היה בכניסה לביתו, כשרעול פנים חמוש התקרב אליו, ירה לעברו ממרחק של שני מטרים - ונמלט. טהא דהאמשה היה מוכר למשטרה, ובאוגוסט שעבר אף נעצר אחרי שרעולי פנים ירו לעבר חצר בית שבה ישבו 23 בני משפחה, ופצעו שישה מהם.
1 צפייה בגלריה
ראמז עודה, חאלד אבו ג'ודה , מוחמד טהא דהאמשה
ראמז עודה, חאלד אבו ג'ודה , מוחמד טהא דהאמשה
ראמז עודה, חאלד אבו ג'ודה ומוחמד טהא דהאמשה
אדם מוכר בארגון פשע ציין: "אנו עוקבים אחרי הרציחות בחברה הערבית, החיסולים הגיעו גם לבכירים מאוד בפשיעה. בדרך כלל רצח בכירים בארגונים או בכנופיות מעורר אווירה מתוחה הגורמת לנקמות כפולות ולסימון יעדים נוספים. מספר מקרי הרצח צפוי לעלות".
לדבריו, "ברגע שמסמנים יעד, אנחנו מתחילים לעקוב אחריו - ובסוף נגיע אליו, אפילו אם זה ייקח לנו שנה או שנתיים - העיקר לחסל ולנקום. אני אומר, מבלי לפרט, שבחודשים האחרונים נרצחו כמה אנשים על רקע סכסוך בין שני ארגוני פשע. הנקמה עדיין לא הסתיימה, אין מקום ל'הודנה' ולא ל'סולחה'".
המשטרה מתמקדת השנה בעבריינים בכירים. לפני כמה ימים היא עצרה בוואדי ערה את עלי ערביד, תושב כפר קרע שבביתו אותר נשק. ערביד נעצר בעבר בגין מעשים פליליים, והמשטרה חשדה כי הוא היה מעורב בכמה מקרי רצח שאירעו באזור - אף כי גם במקרה שלו לא נמצאו ראיות שקשרו אותו למעשים. כתב אישום הוגש נגדו בגין הנשק שנמצא בביתו.
שני אחייניו של העבריין נרצחו לפני כמה חודשים. ליית ערביד בן ה-18 נורה למוות מטווח אפס על ידי שלושה אלמונים, בעת ששהה ברכב עם דודו ובן דודו, שנפצעו קשה ובינוני. בספטמבר נרצח ביריות מוחמד מוסטפא סעיד ערביד בן ה-13 לצד גיסו פואד נסר אללא בן ה-33.
באום אל פחם המשטרה התמקדה בראש ארגון הפשע סוהייב אלאסמר, שנעצר בעבר בגין סחיטה ואיומים. המשטרה חושדת כי גם אלאסמר היה מעורב בכמה מקרי רצח, אך גם במקרה הזה אין ראיות נגד העבריין. אתמול סייעה המשטרה במימוש צו הריסה של חומה שנבנתה בביתו של אלאסמר בניגוד לחוק.
בפעילות השתתפו שוטרי תחנת אום אל פחם ומרחב מנשה, בשיתוף פעולה עם לוחמי מג"ב חוף, לוחמי מינהלת תיאום פעולות אכיפה (מתפ"א) ונציגי היחידה לאכיפת דיני תכנון ובנייה למימוש צו ההריסה. "הריסת המבנים היום מצטרפת לשורה של פעולות אכיפה ממוקדות ליישום צווים שיפוטיים תוך שמירה על הסדר הציבורי, למען האזרח הנורמטיבי שומר החוק במדינה", נמסר מהמשטרה.
פורסם לראשונה: 23:30, 19.02.24