משדר הבוקר של אולפן ynet

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, הכנסת ה-24 תפזר את עצמה עד היום (רביעי) בחצות – ובאופן אוטומטי ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד יהפוך אז לראש הממשלה ה-14 של ישראל.
טקס החילופים עצמו בלשכת ראש הממשלה צפוי להיערך למחרת, ביום חמישי בבוקר, אז יקבל לפיד באופן רשמי את "השרביט" מידיו של נפתלי בנט. לפיד, יצוין, לא יישבע בכנסת כיוון שעם הקמת הממשלה בשנה שעברה כבר נשבע כראש ממשלה חליפי – ולכן לא נדרשת השבעה נוספת שלו.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. התכונן לרגע הזה זמן רב

בלשכת לפיד מתכננים טקס קטן וצנוע במשרד ראש הממשלה, ללא הצהרות, וככל הנראה גם ללא עיתונאים. המטרה בטקס הצנוע הזה היא להעביר מסר שלפיו זו לא העת לטקסים אלא להמשך העשייה. בנט ולפיד צפויים לשבת לשיחה ארוכה שבה יעברו על החפיפה ביניהם. בניגוד לחפיפה הקצרצרה שערך לו בנימין נתניהו, ונמשכה בקושי חצי שעה, בנט מתכנן שיחה ארוכה ומקיפה עם לפיד. בנט עצמו יהפוך עם מימוש הרוטציה לראש הממשלה החליפי ולשר המחזיק בתיק איראן.
לפיד, יש להדגיש, אינו טירון. כראש ממשלה חליפי וכשר חוץ הוא מכיר היטב את הנושאים המדיניים והביטחוניים, כולל הרגישים ביותר והאסטרטגיים – אלה שקשורים לוועדה לאנרגיה אטומית, האחראית על הפעילות הישראלית בתחום הגרעין. השבוע כבר ישב לפיד עם ראש המל"ל אייל חולתא, והוא מקיים כל העת פגישות עם ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, כך שהוא מכיר היטב את הסוגיות שעל הפרק.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יאיר לפיד ובני גנץ במליאת הכנסת
נפתלי בנט, יאיר לפיד ובני גנץ במליאת הכנסת
לפיד ובנט במליאת הכנסת. יקבל מרה"מ היוצא חפיפה ארוכה
(צילום: יואב דודקביץ)
זאת ועוד, צוותים מטעם לפיד ובנט כבר ישבו בימים האחרונים והחלו בתהליך של "איחוד הלו"זים" ביניהם: האירועים שתוכננו בלו"ז של בנט בשבועות הקרובים יעברו ללו"ז של לפיד, בין אם מדובר בטקס סיום קורס קצינים ובין אם מדובר בביקור מדיני שבנט תכנן – ולפיד יבצע. ביקור אחד שכזה צפוי כבר בחודש הבא, בביקור מדיני בפריז כאורחו של הנשיא עמנואל מקרון – שהוא גם ידידו האישי של לפיד. הביקור הזה גם משתלב במדיניות של לפיד לקידום היחסים עם אירופה. בחודש הבא יארח לפיד כרה"מ גם את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיגיע לביקור ראשון כנשיא בישראל.
את ישיבת הממשלה הראשונה שלו מתכנן לפיד לערוך ביום ראשון. השאיפה של לפיד היא לעשות מינימום "תזוזות" וטלטלות לאחר חילופי השלטון, והוא מעוניין בהמשך הרציפות השלטונית. לכל המשרדים יש תקציב עד סוף השנה, והמסר של לפיד לשרים יהיה להראות ככל הניתן שהממשלה ממשיכה לתפקד.
ללפיד ולאנשיו ברור שזו לא תהיה משימה קלה, כיוון שהיום הראשון שלו בתפקיד ראש הממשלה יהיה גם היום הראשון שלו בקמפיין הבחירות, החמישיות בישראל בפרק זמן של שלוש שנים. לפיד יהיה ראש הממשלה הראשון בישראל שנכנס לתפקיד ביום שגם מתחיל קמפיין הבחירות שלו. זהו אתגר כפול: התפקיד יאלץ את לפיד להתעסק יותר בלשכת רה"מ ופחות בקמפיין, כאשר עד היום לפיד ניהל את כל הקמפיינים שלו אפילו לא בתפקיד של שר. את הקמפיין הפוליטי הוא צפוי כעת להשאיר למפלגתו יש עתיד – ואת עיקר מרצו יקדיש לניהול המדינה.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד בכנס מ-2019 של יש עתיד. מעולם לא ניהל קמפיין אפילו לא מתפקיד של שר
(צילום: שאול גולן)
לפיד התכונן לרגע הזה זמן רב, ומדובר באירוע גדול ומשמעותי עבורו. הוא רוצה להיכנס מיד לעבודה ורק אחר כך להסתכל על "המעטפת" בכללותה. למרות האתגרים והחסרונות, ניהול קמפיין לראשות הממשלה מתוך לשכת ראש הממשלה הוא גם "מתנה" של ממש עבור לפיד, ומביא עמו כמה וכמה יתרונות עבורו: בין היתר זאת הזדמנות עבורו לשבור את תקרת הזכוכית של ה-20-19 מנדטים, ולעלות ל"ליגה של הגדולים". מדובר בקמפיינר מעולה, ולפיד יידע לבטח להפיק את המירב מהעמדה שאליה הוא נכנס כעת.
שאלה שטרם התבררה היא מתי לפיד יעבור לגור במעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. כשברקע הביקורת הקשה שספג בנט מהאופוזיציה בשנה האחרונה על כך שהמשיך לגור בביתו הפרטי ברעננה. לפיד הביע עניין להיכנס מיד למעון בבלפור, אולם זה נמצא בשיפוצים – וככל הידוע הבית אינו ראוי למגורים כיוון שבוצעו בו כבר הריסות על ידי אנשי משרד הביטחון. כעת אנשי לפיד עושים בדיקה האם ניתן להשמיש אותו לכניסה.
ייתכן גם שיתגורר בדירה ששימשה את מאבטחי המעון הרשמי ונמצאת במתחם המאובטח בבירה. בדירה התגורר בעבר גם בנו של נתניהו, אבנר, בשכירות. בימים האחרונים הותקנו בה קווי תקשורת מאובטחים ומשאית הובלות נצפתה אתמול פורקת ציוד וריהוט מחוץ לבית. כך או כך, בימים הקרובים לפיד ימשיך לגור בביתו הפרטי בשכונת רמת אביב ג' בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
המצור הוסר מבלפור
המצור הוסר מבלפור
מעון רה"מ בבלפור. לפיד רוצה לעבור לשם בהקדם
ללשכת רה"מ יגיע לפיד עם הכוורת שמלווה אותו בשנים האחרונות: נעמה שולץ שהייתה מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי תמונה למנכ"לית משרד רה"מ במקומו של יאיר פינס; דני וסלי שהיה יועצו הקרוב של לפיד במשרד החוץ יעבור למשרד רה"מ ואיתו גם גילי האושנר, ראש המטה; יעל בר, ראש מערך תקשורת; יאיר זיוון, שיהיה היועץ המדיני ורועי קונקול שיהיה הדובר המדיני.
לפיד לא מתכוון להחליף את בכירי לשכת רה"מ שמונו על ידי בנט לתקופה של ארבע שנים: מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש המל"ל איל חולתא; והמזכיר הצבאי אבי גיל. גם יועצת רה"מ לתקשורת הזרה קרן הג'יוף צפויה להמשיך בתפקידה תחת לפיד.
פורסם לראשונה: 23:05, 28.06.22