ראש העיר קריית גת, אבירם דהרי, קרא היום (שלישי) להכשיר את תלמידי התיכונים ל"שימוש בנשק קצר וארוך". במכתב שכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר החינוך יואב קיש, ביקש דהרי "לבנות באופן מיידי תוכנית הכשרה מעשית - כחלק מהפקת הלקחים של 7 באוקטובר וההיערכות האזרחית לשמירה על הבית".
3 צפייה בגלריה
ראש העיר קריית גת במכתב בו הוא מבקש להכשיר תלמידי תיכון לשימוש בנשק
ראש העיר קריית גת במכתב בו הוא מבקש להכשיר תלמידי תיכון לשימוש בנשק
המכתב של ראש העיר קריית גת
3 צפייה בגלריה
פיטורים פיטור עובדים עירייה עיריית קריית גת אבירם דהרי
פיטורים פיטור עובדים עירייה עיריית קריית גת אבירם דהרי
ראש העיר קריית גת אבירם דהרי. ציין כי עירו "עדיין ממתינה לאישורה כעיר זכאית לנשק"
(צילום: אבי רוקח)
לדברי דהרי, "קריית גת מבקשת להיות החלוצה ביישום הכשרה כל כך בסיסית זו - בימים בהם עם ישראל נלחם על הבית". דהרי ציין במכתב גם כי עירו "עדיין ממתינה לאישורה כעיר זכאית לנשק".
מאז 7 באוקטובר חלה עלייה חדה במספר הבקשות לרישיונות נשק, ובמשרד לביטחון לאומי נדרשו לתת מענה למאות אלפי פניות, בין היתר על ידי הקמת חמ"ל מיוחד במשרד וחמ"ל נוסף בכנסת – בו הועסקו גם אנשי לשכתו של בן גביר ובנות שירות לאומי שעברו הכשרה קצרה. המטרה הייתה לתת מענה מהיר לבקשות אלו בכדי לאפשר לאזרחי ישראל להגן על עצמם.
3 צפייה בגלריה
חמ"ל עיריית אשקלון
חמ"ל עיריית אשקלון
בן גביר בחלוקת כלי נשק באשקלון. אנשי לשכתו ובנות שירות לאומי חילקו רישיונות בעצמם
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
אולם ככל שהתקיימו בכנסת עוד ועוד דיונים בנושא, בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי ובוועדה לביטחון לאומי ברשות ח"כ פוגל, התברר כי היו מקרים בהם אושרו רישיונות נשק לאחר ריאיונות טלפוניים קצרים מאוד וכי בחלק מהמקרים המראיינים היו אנשים שלא הוכשרו לכך. ח"כים מהאופוזיציה, בהם יואב סגלוביץ, מירב בן ארי וגלעד קריב, קראו לפתוח בחקירה פלילית נגד בן גביר ומשרדו.
עו"ד גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אמר בדיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת בחודש שעבר כי חלק מרישיונות הנשק שאושרו מאז פרוץ המלחמה חולקו שלא כחוק. "המשרד לביטחון לאומי ניסה לספק דרכים יצירתיות למתן רישיונות לכלי ירייה, חלק מהדרכים האלה התבררו בדיעבד כלא-חוקיות ועכשיו אנחנו נדרשים לשאלה מה המשמעות של רישיונות שניתנו שלא כחוק", אמר.
הסערה סביב ההליך הרשלני הובילה לפני כחודש להתפטרותו של ראש אגף כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, ישראל אבישר. במכתב ההתפטרות שלו הצביע אבישר על הפקרות וכאוס בחלוקת הרישיונות. "האגף ועובדיו פעלו באדיקות למימוש מדיניות השר", כתב מי ששימש ראש האגף מאז 2020. "לאחר שמונה שבועות של מלחמה, ובהתבוננות מפוקחת על המצב הבעייתי, מתבקש שנעצור מיידית את שיטת הפעולה הנוכחית. במצב העניינים הנוכחי, קיים קושי להבטיח תהליך מקצועי ותקין למתן רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי", הוסיף.