אחרי התפטרותו של ראש האגף לרישוי כלי ירייה, ישראל אבישר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי פנה היום (שני) ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה - בבקשה לבחון פתיחה של חקירה פלילית באשר להליך הנפקת רישיונות נשק במשרד לביטחון לאומי, בלשכת השר איתמר בן גביר ובמעורבותו. בן גביר עצמו אמר היום כי ימשיך במדיניות הנשק שלו, ושהביקורות כלפיו הן חלק מ"קמפיין פוליטי של השמאל". צפו בדבריו של בן גביר בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית:
בן גביר: "אמשיך במדיניות המאוד ברורה שלי - אקדח יכול להציל בית"
(צילום: גיל יוחנן)

אבישר, נזכיר, הודיע על התפטרותו אחרי שהודה בשבוע שעבר בדיון בכנסת כי ייתכנו כשלים באישורים שניתנו לרישיונות נשק מאז פרוץ הלחימה על ידי אנשים שלא הוסמכו לכך. לדבריו, אנשים שמונו במשרת אמון על ידי השר בן גביר הפעילו בלשכתו חמ"ל לאישור רישיונות נשק, והוא הודה כי צריך לבחון מחדש את הבקשות שאושרו. דיון ההמשך בנושא בוועדה לביקורת המדינה שנקבע להבוקר, נדחה. התפטרותו של אבישר מגיעה אחרי שבשבוע שעבר המנכ"ל הזמני של המשרד לביטחון לאומי, אלעזר בן הרא"ש, הודיע גם כן שיעזוב את תפקידו.
במכתב ששלח ח"כ לוי (יש עתיד) ליועצת המשפטית לממשלה הוא כתב כי בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה עלו ממצאים חמורים ביותר. "כמענה לשאלות חברי הכנסת ועל פי דבריו של מנהל האגף, בחמ"ל של המשרד לביטחון לאומי עבדו גם נושאי משרות אמון, עובדי לשכת השר בן גביר, אשר נטלו חלק פעיל בהליך. אולם לאחר התערבות של נציבות שירות המדינה, נאסר על עובדים אלה לעסוק בהליך הטיפול בבקשות לרישיון הנשק".
5 צפייה בגלריה
מיקי לוי
מיקי לוי
קרא לבחון פתיחה בחקירה פלילת. ח"כ מיקי לוי
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עוד כתב לוי: "דבר נוסף שעלה בדיון הוא שבשל ריבוי הבקשות והלחץ הרב על כוח האדם באגף לכלי ירייה, בוטלו הראיונות הפרונטליים למבקשי הרישיון והראיונות נעשו טלפונית, בין היתר גם על ידי העובדים המתגברים וכן על ידי בנות שירות לאומי, אשר הוסמכו באופן מזורז וללא שקיבלו הכשרה מספקת כנדרש. עולה חשש כבד כי ניתנו אישורים גם למי שאינם עומדים בקריטריונים". ח"כ לוי קרא כאמור לבחון פתיחה של חקירה פלילית באשר להליך הנפקת הרישיונות.
ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד, סגן השר לביטחון פנים לשעבר שנכח בדיוני הוועדה, חזר היום גם הוא על הקריאה כי על היועמ"שית להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד השר בן גביר ועובדי המשרד. "התפטרות ראש אגף כלי ירייה צריכה להוות נורת אזהרה לעובדי השירות הציבורי באשר הם. נכון ששר יקבע מדיניות, אך אסור שיתעלם וידרוס נורמה ציבורית ומקצועית, ובוודאי אסור שיעבור על החוק וייצור אווירה של הטלת אימה", אמר.
5 צפייה בגלריה
גלעד קריב  דיון בעניין רישוי כלי ירייה והפיקוח על החזקתם  בוועדה לענייני ביקורת המדינה
גלעד קריב  דיון בעניין רישוי כלי ירייה והפיקוח על החזקתם  בוועדה לענייני ביקורת המדינה
"אסור ששר ידרוס נורמה ציבורית ומקצועית". חברי הכנסת סגלוביץ' וקריב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ח"כ גלעד קריב (העבודה) פנה לבהרב-מיארה בדרישה להורות על ביטול כל הרישיונות שהונפקו על ידי גורמים חסרי סמכות. בנוסף, הוא קרא לסגור באופן מיידי את חמ"ל הכנסת שהוקם כדי לטפל בבקשות לרישוי נשק. פנייתו הראשונה של קריב נעשתה לפני כשבועיים וטרם נענתה.
במכתבו כתב ח"כ קריב כי "לנוכח הליקויים הקשים שהתגלו בדיון בוועדה ולאור התפטרותו של הגורם המקצועי הבכיר במשרד לביטחון לאומי המופקד על התחום הרגיש הנדון, הנני לפנות אלייך בבקשה להורות לאלתר למשרד לביטחון לאומי לבטל את כל הרישיונות לנשיאת נשק שהונפקו על ידי גורמים שהוסמכו שלא כדין (עובדי לשכות השרים, מתנדבות השירות הלאומי ועובדי הכנסת), וכן להורות שעד בירור מקיף של העניין (לרבות בחינת כל הגורמים שהוסמכו כפקידי רישוי לאחר שינוי החוק והתקנות), רישיונות נשיאת הנשק יונפקו רק על ידי עובדיו הקבועים של האגף".
השר בן גביר נשאל אחר הצהריים בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית על התפטרותו של אבישר ואמר כי היא נבעה מ"לחצים של השמאל". לדבריו, "ראש האגף לכלי ירייה פנה אליי בימים האחרונים לאחר שקיבל שלל לחצים ואיומים מצד אנשי שמאל אחרי שהופיע בוועדה ותקפו אותו בצורה לא הוגנת. הוא אמר לי שהוא מתקשה עם כל המתקפות הללו".
5 צפייה בגלריה
דיון הוועדה לביקורת המדינה בעניין רישוי כלי ירייה
דיון הוועדה לביקורת המדינה בעניין רישוי כלי ירייה
התריע על הליקויים - והתפטר מתפקידו. ישראל אבישר
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בן גביר אמר: "אני אומר לאנשי השמאל, צריך לאפשר כמה שיותר לאנשים לשאת נשק. הקמפיין הזה - המתקפה נגד עובדי ציבור, בנות שירות לאומי ועובדי המשרד לביטחון לאומי, שמגויסים כל כולם כדי לטפל בבקשות - היא מתקפה לא מוסרית שפוגעת בביטחון מדינת ישראל". על פתיחת חקירה אפשרית אמר: "אני אשמח. לא רק שאני לא מתנצל - אני אגדיל את מספר האנשים שמתעסקים במשרד שלי באישור כלי ירייה".
עוד הבהיר השר לביטחון לאומי כי הוא אינו מתכוון לשנות את מדיניותו: "אני אמשיך במדיניות המאוד ברורה שלי - אקדח יכול להציל בית. רובה סער שאנחנו נותנים בכיתות הכוננות יכול להציל בניין, רחוב, לפעמים שכונה שלמה. אנחנו ננסה כמה שיותר לספק לכמה שיותר אנשים את האמצעים לביטחון. לא הורדנו כהוא זה ברף הנדרש. אני קורא לאנשים מהשמאל - תפסיקו לתקוף ולעשות קמפיין פוליטי".

הרצוג ניחם את בני משפחתו של יובל קסטלמן: "שילם בחייו בצורה מחפירה"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ניחם אחר הצהריים את בני משפחתו של יובל קסטלמן, שנורה למוות בשוגג על ידי לוחמי מילואים שחשבו שהוא מחבל - לאחר שהסתער על המחבלים שרצחו שלושה בני אדם בפיגוע בירושלים ביום חמישי האחרון.
הרצוג מנחם את בני משפחת קסטלמן

"קודם כל אני בא לנחם. אני לא מסוגל לשנות את המציאות, אני בא להביע תנחומים בשם עם שלם. אני לא בא גם רק כאדם פרטי, אני בא כנשיא מדינת ישראל, לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ. לא כל אחד עושה את זה", אמר הרצוג לבני משפחתו של קסטלמן. "הוא יצא מהרכב כי ככה הוא חונך, כי הוא תמיד עשה את זה, כדי להציל אחים ואחיות שהוא לא הכיר, ושילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי".
לדברי הרצוג, "זה מחייב כמובן חקירת עומק אמיתית על כל ההיבטים. אבל חשוב לי לומר, מעבר לניתוח של האירוע עצמו שלדעתי כבר נדון וידון ויקבל תהודה עצומה פה בארץ וגם בעולם - זה גם כל העניין של ההתייחסות לנשק, האחריות, ההבנה לתפעול נשק, כללי הפתיחה באש, ואיך נושאים נשק ובאיזו צורה. אסור שנפחד לדבר על זה, לשים את זה על השולחן. כי אנחנו רוצים להגן על אזרחים ואנחנו יודעים שיש פיגועים וצריך לדעת לנקוט אחריות, 'ולא תעמוד על דם רעך'. צריך לעשות הכול, אבל גם צריך להיות אחראי מאוד בשימוש בנשק והכללים נועדו לשם כך".
5 צפייה בגלריה
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל
"שילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי". יובל קסטלמן ז"ל
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בניחום אבלים בבית משפחת קסטלמן
נשיא המדינה יצחק הרצוג בניחום אבלים בבית משפחת קסטלמן
"צריך להיות אחראי מאוד בשימוש בנשק והכללים נועדו לשם כך". הרצוג עם בני משפחת קסטלמן
הנשיא הוסיף: "עם ישראל יזכור את יובל קסטלמן כל הזמן, כי הסיפור הזה ימשיך ויהדהד בכל מעגל אפשרי שעוסק במלחמה בטרור ובנשק. אני יודע שגידלתם אותו וחינכתם אותו לאהבת העם והארץ, ולשירות העם והמדינה. אני רואה גם את הילדים המדהימים שלכם ואני אומר לכם שעם שלם בוכה, חושב ומדבר על יובל".
בתוך כך, מי שצילמה את תיעוד הירי בקסטלמן, דיירת שגרה בבניין מול הטרמפיאדה שבה אירע הפיגוע, מסרה עדות מפורטת במשטרה. מקורביה אומרים כי היא "לא מפסיקה לחשוב על האירוע".
אתמול החיילים המעורבים בתקרית נחקרו באזהרה על ידי מצ"ח, אחרי שנשקיהם נלקחו לבדיקה בליסטית. נגד השניים צפויים גם צעדים פיקודיים - שיבואו לידי ביטוי ככל הנראה בהדחה מלחימה, וייתכנו גם צעדים פיקודיים נגד מפקדיהם. אחד מהם, סמ"ר (במיל') אביעד פריג'ה, נעצר היום.