4 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
הדרך עוד ארוכה. גנץ, נתניהו ולפיד
(צילום: שלו שלום, אלי מנדלבאום )
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיווה למנוע אתמול (רביעי) את בחירתם של שני המועמדים לוועדה לבחירת שופטים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, וכך לדחות את ההכרעה בסוגיה - אבל כמה חברי כנסת מרדו בו בהצבעה החשאית מאחורי הפרגוד - ואפשרו את בחירתה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד. הדרמה הזו הביאה לדרמה גדולה עוד יותר של קריסת שיחות הפשרה בבית הנשיא, וכעת נשאלת השאלה: מה הלאה?
השלב המיידי הוא בחירת הנציג השני של הכנסת בוועדה לבחירת שופטים: כיוון שח"כ טלי גוטליב מהליכוד לא נבחרה, הבחירה לנציג השני תיערך מחדש בתוך 30 ימים. הקואליציה תידרש כעת לבחור מועמד משלה, אבל גם אם גוטליב תתמודד מחדש - הפעם לא צפויה דרמה כמו אתמול, כיוון שלאופוזיציה כבר יש נציג משלה. הנציג המוסכם של הקואליציה, כך לפחות לפי ההסכם הקואליציוני, אמור להיות ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
גם אם תתמודד מחדש, זו כנראה לא תהיה דרמה גדולה. גוטליב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המבחן האמיתי יהיה לאחר שהנציג השני ייבחר והוועדה תוכל להתכנס: הסמכות לכנס אותה, וכך לאפשר מינויי שופטים נוספים, היא בידי שר המשפטים יריב לוין - שמערער על עצם הלגיטימיות של הוועדה. לוין, נזכיר, מתנגד נחרצות להרכב הוועדה הנוכחי, והשינוי שהציע בה הוא מרכיב מרכזי במהפכה המשפטית שיזם - במטרה לאפשר לקואליציה למנות שופטים מטעמה.
שר המשפטים עשוי לפיכך לסרב לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי וכך להביא לשיתוק במינויי שופטים, וכבר רמז לאפשרות הזו בנאומו בכנסת בשבוע שעבר. "הרבה מהבעיות ומהעוולות שאנחנו מתמודדים איתן נובעות ומקורן בעובדה שמערכת המשפט שלנו נראית כפי שהיא נראית", האשים אז. "תהליך בחירת השופטים נעשה בדרך לא ראויה ופסולה, כפי שהדברים מתקיימים עכשיו בוועדה - בהרכב שלא ניתן לקבל אותו, שאיננו מתאים ואיננו ראוי במדינה דמוקרטית".

האופוזיציה מצדה תפעיל לחץ כבד כדי לאפשר את כינוס את הוועדה ואת פעילותה - והודיעה שעד שלא ימונו כל חברי הוועדה, השיחות בבית הנשיא על פשרה מוקפאות. בהצהרה משותפת של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, האשימו השניים את נתניהו ב"כניעה" בפני הגורמים הניציים בממשלתו, כגון סמוטריץ' ולוין.
לפיד תקף את רה"מ ואמר: "נתניהו ידע בדיוק את ההשלכות. הן הובהרו לו בידי הנשיא וגם בידינו. בלי ועדה לבחירת שופטים, לא נגיע לבית הנשיא. אין ועדה - אין שיחות. נתניהו התחייב בפני הנשיא, אבל אז קרס תחת הלחץ של שותפיו. הוא הפסיד בהצבעה כי אפילו בקואליציה שלו יש אנשים הגונים שהדמוקרטיה חשובה להם והחליטו לשים קץ לשקרים".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
הפתעת היום. אלהרר
(צילום: שלו שלום)

גנץ הצטרף לדברים, והוסיף: "מה שקרה כאן היום, הוא שראש הממשלה החליט ללכת נגד המדינה. בחמש מילים: בנימין נתניהו נגד מדינת ישראל. אני מוטרד משום שנתניהו קרס. הוא נכנע לקיצונים. נכנע לשורפי האסמים שרוצים לפרק את החברה הישראלית. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל. מעלה שאלה לגבי היכולת שלו לשלוט בקואליציה ולעמוד בסיכומים. במצב העניינים הנוכחי, שאין ועדה מתפקדת כפי שמתחייב - אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא".
גנץ, יצוין, פעל אתמול מאחורי הקלעים כדי לגייס עריקים משורות הקואליציה, ונראה שהצליח כיוון שלפחות ארבעה ח"כים מרדו בהוראת נתניהו והצביעו בעד מועמדותה של אלהרר. לא ברור מי הם אותם עריקים, אבל מהמליאה הופץ אתמול תיעוד של גנץ מתלחשש עם יולי אדלשטיין מהליכוד - מי שכבר השמיע לא אחת הסתייגויות מהאופן שבו קידמה הממשלה את המהפכה המשפטית, ותמך בשיחות הפשרה.

רה"מ תקף מצדו את גנץ ולפיד, וטען כי השניים לא רצו להגיע לפשרה אמיתית בשיחות שקרסו כעת: "לפני שלושה חודשים הם אמרו שאם רק נעשה פסק זמן בחקיקה - הם ייכנסו להידברות. עשינו פסק זמן, אבל הם לא נכנסו להידברות - הם דחו כל הצעה, אפילו המינימלית ביותר, שהנציגים שלנו הביאו בבית הנשיא. ואתמול הם עשו דבר חדש: אתמול הם אמרו שאם לא תיבחר נציגה שלהם בוועדה למינוי שופטים, הם יפוצצו את השיחות. אבל נבחרה נציגה שלהם - ובכל זאת הם פוצצו את השיחות. אז גנץ ולפיד לא רוצים מו"מ אמיתי".
כעת, משהוקפאו שיחות הפשרה, עולה גם השאלה האם הקואליציה תנסה לקדם חלקים מהמהפכה המשפטית באופן חד-צדדי - למרות האפשרות שהדבר יצית מחדש את המחאה הנרחבת ואולי גם יפגע מחדש בכלכלה.

אתמול בבוקר, עוד לפני ששינה את עמדתו ופעל לדחיית הבחירות, נתניהו ניסה עדיין לאפשר מינוי של נציגת אופוזיציה לצד נציג קואליציה, אך בסופו של דבר שינה מסלול בגלל סירובה של טלי גוטליב לפרוש מהמרוץ. כחלק ממאמצי השכנוע הראשוניים שלו, הוא הבטיח ללוין, וכן לשותפיו הקואליציוניים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר - שהתנגדו למינוי נציגת אופוזיציה - כי בתמורה לתמיכתם יעניק להם תשורה אחרת.
אותה "סוכריה" שהוצעה היא כנראה העברת חוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות בבג"ץ עד תום הכנס הנוכחי של הכנסת, בסוף יולי, כלומר בתוך חודש וחצי. אחרי כל הטלטלות של היום הדרמטי במשכן בירושלים נציגת האופוזיציה נבחרה בסופו של דבר - ולפיכך נראה שההתחייבות הזו עומדת בעינה.

מה קרה בכנסת?

ח"כ אלהרר, נזכיר, נבחרה אתמול בהצבעה החשאית שנערכה בכנסת ושבה אמורים היו להיבחר שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. היא נבחרה בפער זעום של 58 קולות מול 56 מתנגדים, אבל עדיין הייתה זו דרמה של ממש - כיוון שלפחות ארבעה ח"כים מהקואליציה "מרדו" כאמור והצביעו בעדה. המועמדת השנייה שהתמודדה, גוטליב מהליכוד, לא נבחרה וקיבלה רק 15 קולות מול 59 מתנגדים.
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו מצביע בבחירות החשאיות בכנסת
(צילום: AFP)
גוטליב סירבה לפני תחילת ההצבעה להסיר את מועמדותה, ובעקבות זאת נתניהו וראשי הקואליציה הורו להצביע גם נגדה וגם נגד אלהרר, כדי להביא לבחירות חוזרות בתוך חודש. התרגיל הוסבר ברצון להימנע מהפרת ההסכם הקואליציוני עם בן גביר - שחבר מפלגתו אמור לקבל את נציגות הקואליציה בוועדה - אבל באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי, אולי כדי לחכות ולראות מה יהיו תוצאות הבחירות בשבוע הבא לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה - והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. בסופו של דבר התרגיל נכשל, והביא רק לדחיית הבחירה של הנציג השני, שצפוי להיות נציג הקואליציה.
פורסם לראשונה: 22:39, 14.06.23