יותר מיממה אחרי פרסום דוח מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב היום (חמישי) על ממצאיו בעקבות הסערה שהתחוללה לאחר תגובת הליכוד שיצאה נגד חברי הוועדה ומסקנותיה, אך לא מתייחס כלל לאחריות האישית שהוטלה עליו לאסון. בהודעה מטעם לשכת רה"מ נמסר כי "נתניהו הנחה את מזכיר הממשלה להביא תוך 30 יום הצעת החלטה בעניין יישום לקחי דוח מירון".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב כעבור זמן קצר להודעת לשכת רה"מ ואמר כי "לא צריך לחכות 30 יום ליישום לקחי דוח מירון, המסקנה העיקרית - אחריות אישית, נתניהו צריך להתפטר".
2 צפייה בגלריה
ארכיון 30.4.2001 ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי במירון
ארכיון 30.4.2001 ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי במירון
לא מתייחס לאחריות האישית, מנסה למזער נזקים אחרי סערת תגובת הליכוד. נתניהו במירון, ארכיון
(צילום: Ronen ZVULUN / POOL / AFP)
נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם אף הוא תגובה ראשונה ואמר: "עברתי בעיון על מאות העמודים בדוח. מדובר בדוח מקצועי, מקיף ומעמיק. אני מודה לחברי הוועדה שעמלו על הדוח היסודי. כדי להימנע מאסון נוסף שכזה בעתיד חשוב שמסקנותיו יילמדו וחובה עלינו להפיק את הלקחים בדחיפות. אני מחבק בשם העם כולו את משפחות הנספים באסון הנורא, ומתפלל לרפואתם המלאה של כלל הפצועים בגוף ובנפש".
אתמול נשמעה ביקורת חריפה נגד הליכוד בעקבות תגובת המפלגה לדוח, שבה הייתה מתקפה אישית על אחד מחברי הוועדה ונגד לפיד. בהודעת הליכוד נטען כי "הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח". בליכוד הגיבו למעשה לא על דוח הוועדה, אלא על הביקורת שהשמיע לפיד על נתניהו שטען כי "אם היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכנס השנתי הבינלאומי ה-17 של INSS בסימן מלחמת חרבות ברזל
יאיר לפיד בכנס השנתי הבינלאומי ה-17 של INSS בסימן מלחמת חרבות ברזל
"לא צריך לחכות 30 יום, נתניהו צריך להתפטר". לפיד
(צילום: יריב כץ)
במפלגה תיארו את הוועדה עצמה ככזו שהוקמה לכאורה מטעמים פוליטיים. "צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת יש עתיד לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין".
ראשון המבקרים על הודעת הליכוד היה שר הפנים משה ארבל מש"ס, שאף קרא לדובר הליכוד לחזור בו מ"התגובה המבישה". ואז החלה הביקורת להישמע גם מכיוון חברי הליכוד. שר הכלכלה ניר ברקת פרסם הודעה שבה קרא ל"מנהיגות אחראית לקחת אחריות" - במה שנראה כמו ביקורת מרומזת על העובדה שנתניהו שתק במשך שעות.
עוד לפני הודעת ברקת, גם ח"כ אלי דלל מהליכוד תקף את נוסח הודעת המפלגה. "אם אין משהו חכם/טוב/מנהיגותי להגיד, עדיף לא להגיד כלום", כתב ברשת X. גם חברת הכנסת טלי גוטליב התנערה מהתגובה: "אני חברת ליכוד. ואינני מסכימה עם תגובת הליכוד המקוממת למסקנות ועדת מירון. 45 אנשים נהרגו באסון מירון. ברור שיש אחריות לגורמים רבים. ברור שחובה להפיק לקחים. מוטב למי שניסח את הודעת הליכוד להסתפק בהבעת צער עמוק, והתחייבות ללימוד המסקנות לעומק".
אינפו אינפוגרפיקה מסמך המלצות אישיות של חקירת ועדת מירון
זעם על התגובה השמיע גם ישראל דיסקינד, ששכל את אחיו הקטן שמחה בונים באסון מירון. בתגובה שפרסם ברשת X, הוא כתב כי ההודעה "לא ראויה, מבישה, מכוערת". הוא סיכם: "זו הזיה".
בדוח שלה, ועדת החקירה הממלכתית הטילה אחריות על שורת בכירים - ובראשם כאמור ראש הממשלה נתניהו. בוועדה ציינו כי "מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".
עם זאת, הוועדה ציינה בהתייחסה לנתניהו כי "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו". יו"ר האופוזיציה לפיד מיהר לתקוף את נתניהו בעקבות דוח הוועדה, ואמר במסיבת עיתונאים שכינס כי "הדוח קובע באופן מפורש שנתניהו נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים. את זה אי-אפשר לעקוף ואי-אפשר למוסס".