עסקה או רפיח. הדילמה הזו, שמפלגת את הממשלה, עשויה להגיע היום (שני) לנקודת הכרעה - עם התשובה הצפויה של חמאס להצעה המצרית שנחשפה ב-ynet. בניגוד לפעמים קודמות, חמאס כינה את ההצעה הזו "רצינית", ובבית הלבן ציינו כי ארגון הטרור טרם דחה אותה. קבלת העסקה, הן בצד של חמאס והן בצד הישראלי, תוביל כמעט בוודאות לדחיית פעולה ברפיח.
הערב אמר בכיר חמאס סמי אבו זוהרי: "הבטחנו לאחינו במצרים ובקטאר שאנחנו רציניים לגבי הגעה להסכם, אבל לא ניכנע לשום לחץ אמריקני". גם גורם אחר בחמאס רמז לאפשרות שההצעה תתקבל, לפחות בחלקה. לסוכנות הידיעות הצרפתית הוא אמר כי ארגון הטרור "לא זיהה בעיות מהותיות בהצעה והאווירה חיובית, אלא אם ישראל תציב מכשולים חדשים". אלו, לפי הדיווחים השונים, הפרטים על אותה הצעה שמשלחת חמאס לקהיר אמורה להשיב לה.

כמה חטופים, כמה אסירים

העסקה כוללת שחרור של עשרות חטופים חיים, אך פחות מ-40. ב-ynet נחשף כי על הפרק שחרור 33 חטופים לפי קטגוריות של נשים, חיילות, מבוגרים, חולים, פצועים ופגועי נפש. בכיר ישראלי אמר כי משך הפסקת האש במהלך העסקה ייקבע בהתאם למספר החטופים שישוחררו מתוך ה-133 שבהם חמאס ממשיך להחזיק. חמאס דורש שחרור 50 אסירים תמורת כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח חטוף.

תוכנית השלבים

לפי הסעיף הראשון בתוכנית המצרית, ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח. הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של 10 שבועות. הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, כשישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית.

גורמים מצריים אמרו כי "החזון המצרי הוא תוצר של כל הסבבים הקודמים. הוא כולל את חזרת העקורים לצפון עזה, נסיגת צה"ל מחלק גדול מציר נצרים ומתן חופש תנועה בצירים הראשיים ברצועה. החזון המצרי מבוסס על הפסקת אש שכוללת חילופי שבויים ותקופות של רגיעה ללא חילופי שבויים".

נסיגה ממסדרון נצרים

ברשת הסעודית "א-שרק" דווח מפי גורמים המעורים בנושא כי ההצעה המצרית כוללת גם את הרחקת כוחות צה"ל מהנתיב שבו יעברו העזתים שישובו לבתיהם. בנוסף נטען כי חמאס דחה הצעה קודמת שכללה נסיגה ל-500 מטר של צה"ל ממסדרון נצרים החוצה את הרצועה, ודרש נסיגה למרחק של 3.7 ק"מ. לפי הדיווח, ההצעה המצרית כוללת פשרה בין שתי העמדות.
שר בממשלה הביע התנגדות חריפה לכך: "עסקת חטופים כזו אני מקווה שלא תהיה. העסקה כוללת נסיגת כוחות מפרוזדור נצרים. חמאס מחזיק חטיבה שלמה בתפקוד מלא. אסור לנו לעשות את זה. המשמעות היא הפסד במלחמה. אין ממשלה עם עסקה כזו - זה ברור".
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. יוגלה לקהיר?
(צילום: John Minchillo, AP)

הגליית מנהיגי חמאס מעזה?

בסוכנות הידיעות הערבית AWP דיווחו כי למרות הכחשות בעבר, יתכן שהשלב השני של הסכם ההפוגה יכלול את הגלייתם של כמה ממנהיגי חמאס בעזה לקהיר.

הפסקת המלחמה?

הגורמים אמרו ל"א-שרק" כי חמאס "מרוצה מההתקדמות במתווה החדש, אבל דורש לכלול בו התחייבות בדבר הפסקת המלחמה או שקט בר-קיימא, לצד נסיגה ישראלית מעזה בתום תהליך המשא ומתן". לדרישה זו יש התנגדות גורפת בממשלה. גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ - שאיים למעשה בפרישה מהממשלה אם תסוכל הגעה ל"מתווה אחראי", כלשונו - הבהיר כי הוא מתנגד לכך.

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מסר אולטימטום משלו, אם תבוטל פעולה ברפיח. הוא תקף את המתווה החדש ואמר לנתניהו: "עסקאות תיווך מצריות שסיימו 'סבבים' קודמים כשחמאס חי ובועט ואיפשרו לו להתעצם שוב ושוב ולטבוח באזרחי ישראל כמו שלא קרה מאז השואה, זה בדיוק מה שהובלת בשני העשורים האחרונים. הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, היא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכנה קיומית מיידית למדינת ישראל".

הדיונים בקהיר

מקורות מצריים מסרו לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי מצרים הזמינה גורמי ביטחון ישראלים להגיע למדינה, במקביל להגעת משלחת חמאס - כדי לקצר את הזמן ולספק את ההבהרות הנדרשות להערות שיוצגו על ידי חמאס בקהיר.
המשלחת של חמאס תכלול בין היתר את חליל אל-חיה וזאהר ג'בארין, ותיפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. היא צפויה לדון עם גורמים מצריים על כמה נקודות בתגובה הישראלית למסמך של חמאס שהוגש קודם לכן, לפני שתגיש את תשובתה הסופית.
לעיתון הקטארי אמר הגורם כי הנהגת חמאס מבקשת להבהיר כמה ביטויים שישראל השתמשה בהם בתגובתה שמבטאים "כוונות" או "נכונות"לחלק מהתנאים של חמאס, כמו נסיגה מנצרים, יציאה מוחלטת מרצועת עזה והפסקה כוללת של האש. לפי הדיווח, ישראל הביעה "נכונות" ו"כוונות" ולא הראתה מחויבות ברורה - וזה מה שחמאס רוצה להבהיר לפני התגובה.
פורסם לראשונה: 22:14, 28.04.24