כלי תקשורת דיווחו אמש (יום ב') כי מפקד המחוז המערבי בצבא רוסיה, קולונל-גנרל אלכסנדר ז'ורבליוב, הודח מתפקידו, כשברקע שורת המפלות המשפילות של הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה. רוסיה עצמה לא אישרה את הדיווח, אך הוא הובא בכמה מקורות, בהם סוכנות הידיעות רויטרס. אם הדברים נכונים, הרי שזורבליוב הוא האחרון בשורה של מפקדים בכירים רוסים המודחים מתפקידם בצל התבוסות הרוסיות באוקראינה.

9 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו מפקד המחוז המערבי בצבא אלכסנדר ז'ורבליוב
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו מפקד המחוז המערבי בצבא אלכסנדר ז'ורבליוב
פוטין והמפקד ז'ורבליוב. תבוסות משפילות
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה מלחמה נגד רוסיה אזור חרקוב
צבא אוקראינה מלחמה נגד רוסיה אזור חרקוב
צבא אוקראינה באזור חרקוב. השתלט על שטח גדול בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
המחוז המערבי שעליו פיקד המודח הטרי לכאורה ז'ורבליוב הוא אחד מחמישה מחוזות שאליהם מחולקים הכוחות המזוינים של רוסיה. הדחתו, אם אכן נעשתה, באה אחרי התבוסות שנחל הצבא הרוסי באזור חרקוב בסוף החודש שעבר ובעיר האסטרטגית לימאן שבדונייצק בסוף השבוע האחרון. אלפי חיילים רוסים כותרו על-ידי האוקראינים בלימאן, שהייתה מרכז אסטרטגי חשוב לכוחות הרוסיים, והם נאלצו להסתלק משם.
במערב מאמינים ששורת ההדחות בצבא הרוסי בחודשים האחרונים מעידה על הלחץ הרב ששורר מאחורי הקלעים בקרמלין. ההדחה המהדהדת מכולן הייתה אולי זו של מפקד הצי הרוסי בים השחור באוגוסט, אז הוענש על שורה של כישלונות, שכללו את הטבעתה המשפילה של ספינת הדגל הרוסית "מוסקבה" והשמדתם של שמונה מטוסי קרב בהתקפה על בסיס רוסי בחצי האי קרים.
9 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים ב לימאן ששוחרה במחוז דונייצק דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חיילים אוקראינים ב לימאן ששוחרה במחוז דונייצק דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חיילים אוקראינים בלימאן המשוחררת. אלפי חיילים רוסים כותרו
(צילום: רויטרס/Courtesy of Oleksiy Biloshytskyi)
9 צפייה בגלריה
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול גאורגיה רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
רוסים חוצים נמלטים מעבר גבול גאורגיה רוסיה אחרי שפוטין הכריז על גיוס
הבריחה מרוסיה: אזרחים חוצים את הגבול לגאורגיה בצל מבצע הגיוס בארצם
(צילום: AP)
בשבוע שעבר הצטרף לרשימת המודחים סגן שר ההגנה לענייני לוגיסטיקה, גנרל דמיטרי בולגקוב, כשברקע כשלים מביכים במבצע גיוס המילואים שעליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. המוני אזרחים רוסים שאינם עומדים בקריטריונים לגיוס קיבלו צו התייצבות בגלל כשלים בירוקרטיים, ודווח כי קציני גיוס מתדפקים על דלתותיהם של רוסים מן השורה בשתיים בלילה כאילו מדובר במשתמטים. פוטין ואנשיו הודו כי אירעו תקלות גדולות במבצע הגיוס, והבטיחו לתקן אותן.

קדירוב שולח 3 מ-14 ילדיו: "יכול רק להצדיע להם"

בצל המפלות באוקראינה, ובעיקר על רקע העובדה שפוטין נאלץ להפר את הבטחתו לעם ולהכריז על גיוס של 300 אלף חיילי מילואים, גוברת בשבועיים האחרונים הביקורת על המתחולל בשדה הקרב גם מצד נאמני הקרמלין. אחד המבקרים הקולניים ביותר הוא מנהיג צ'צ'ניה רמזאן קדירוב, שמאז תחילת המלחמה באוקראינה משלהב את הרוסים נגד הממשלה בקייב ובימים האחרונים אף עודד את רוסיה להשתמש בנשק גרעיני נגד האוקראינים.
9 צפייה בגלריה
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
נשיא צ'צ'ניה קדירוב. "הרוצה בשלום - ייכון למלחמה!"
(צילום: רויטרס)
אתמול, בצעד שנראה כעוד הצהרת נאמנות לוחמנית לפוטין, הודיע קדירוב כי הוא מתכוון לשלוח לשדה הקרב באוקראינה את שלושת בניו הנערים כדי שיילחמו נגד צבאו של וולודימיר זלנסקי. בפוסט שפרסם בטלגרם הודיע קדירוב כי ילדיו אחמט, אלי ואדם, בני 16, 15 ו-14 בהתאמה, עוברים כבר "זמן רב" אימונים בכלי נשק שונים, ולדבריו "כעת הגיע זמנם לזרוח בקרב אמיתי": "אני יכול רק להצדיע לנחישות שלהם. בקרוב הם ייסעו לחזית וימצאו את עצמם באזורים הקשים ביותר של קו המגע", כתב. "תמיד חשבתי שמטרתו העיקרית של אב היא ללמד את ילדיו להגן על משפחתם, על עמם ועל ארצם. הרוצה בשלום – ייכון למלחמה!".
אמנת או"ם שעליה חתומה רוסיה אוסרת על מי שטרם מלאו לו 18 לקחת חלק ישיר בקרבות, ושימוש בילדים בני פחות מ-15 אף נחשב על-ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי כפשע מלחמה. עם זאת, רוסיה אינה מכירה בסמכותו של בית הדין. לפי האתר הרשמי של קדירוב, בן 45 כיום, יש לו 14 ילדים, אבל בתקשורת הרוסית מדווחים כי ייתכן מאוד שבפועל יש לו ילדים נוספים.
9 צפייה בגלריה
רמזאן קדירוב מנהיג צ'צ'ניה לכאורה ב אוקראינה ליד קייב עם החיילים ב מלחמה
רמזאן קדירוב מנהיג צ'צ'ניה לכאורה ב אוקראינה ליד קייב עם החיילים ב מלחמה
קדירוב סוקר מפות עם לוחמיו באוקראינה בשבועות הראשונים לפלישה הרוסית
חבל צ'צ'ניה הוא חבל מוסלמי ברובו השוכן בדרום רוסיה, וקדירוב מכהן כנשיאו מאז 2007. בשנות ה-90 התחוללו בחבל שתי מלחמות איומות בין מורדים בדלנים שנאבקו להשיג עצמאות לחבל לבין כוחות הביטחון הרוסיים, וקדירוב עצמו נמנה אז עם המורדים; אלא שבהמשך הוא החליף צד, נשבע אמונים למוסקבה, ומאז שנרצח אביו - בעצמו נשיא צ'צ'ניה - ב-2004, הוא האיש הדומיננטי ביותר שם ונחשב לבעל ברית קרוב של פוטין.
מאז מינויו של קדירוב לנשיא צ'צ'ניה בחסות הקרמלין נרשמה ירידה דרמטית במספר אירועי הטרור באזור הצ'צ'ני, וכך נפטרו שלטונות רוסיה מבעיה ביטחונית שהטרידה אותם במשך שנים. בתמורה לכך קיבל קדירוב יד חופשית למדי לשלטונו, וביסס במחוז משטר רודני שלפי ארגוני זכויות אדם כולל חטיפות, עינויים ורציחות של מתנגדיו, ודיכוי בוטה אכזרי של חירויות הפרט. בשנת 2017 זעזעו את העולם דיווחים שלפיהם אנשיו של הדיקטטור מרכזים הומואים במחנות ריכוז ואף הוציאו להורג כמה מהם. קדירוב עצמו הדף את הטענות בנימוק פשוט: "אין אצלנו הומואים, אלוהים ישמור".

הקרמלין למנהיג הצ'צ'ני: "גרעין? לא נפעל מתוך רגש"

במסגרת הסכם הנאמנות של קדירוב עם פוטין שלח הרודן הצ'צ'ני את לוחמיו לאוקראינה מיד עם פתיחת המלחמה, ומאז הם הואשמו בכמה מפשעי המלחמה המחרידים ביותר שאירעו שם, בהם מעשי אונס, רצח והתעללויות. קדירוב עצמו ביקר במהלך המלחמה באוקראינה, והצטלם שם סוקר עם חייליו מפות ומעודד אותם.
עם זאת, בשבועות האחרונים, בצל התבוסות שסופג הצבא הרוסי, הוא מתח ביקורת גלויה על בכירים בצבא, ובין השאר נתן את הציון "בינוני" לתפקודו של מפקד הכוחות הרוסיים באזור חרסון, קולונל-גנרל אלכסנדר לאפין: "אני הייתי מוריד את לאפין לדרגת טוראי, שולל ממנו את העיטורים שלו, ושולח אותו לחזית עם תת-מקלע בידיים כדי שישטוף את הבושה שלו בדם", כתב ל-2.8 מיליון עוקביו בטלגרם.
9 צפייה בגלריה
רמזן קדירוב וולדימיר פוטין
רמזן קדירוב וולדימיר פוטין
הסכם נאמנות: שקט בצ'צ'ניה, יד חופשית לרודן המדכא. פוטין וקדירוב
(צילום: AP)
בסוף השבוע, כשברקע איומיה המרומזים הבלתי פוסקים של רוסיה שתשתמש בנשק גרעיני, קרא קדירוב להנהגה במוסקבה להפעיל כוח צבאי רב יותר נגד אוקראינה, בכלל זה שימוש בנשק גרעיני טקטי – כזה שעוצמתו מפוחתת מאוד ביחס לנשק גרעיני "אסטרטגי". אתמול התבקש דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב להגיב על הדברים, ואמר שמוסקבה מעדיפה "גישה מאוזנת" בכל הנוגע לנשק גרעיני. הוא הבהיר ששימוש בנשק שכזה ייעשה רק על פי הדוקטרינה הגרעינית הקיימת של מוסקבה, וכי אל לה לפעול בתחום זה "על פי רגשות ותחושות".

העיתונאית נעלמה עם בתה, הגרוש דיווח שברחה

ברוסיה עצמה, בינתיים, פתחו הרשויות במצוד אחר העיתונאית המורדת מרינה אובסייניקובה, שנמלטה ממעצר הבית שבו הושמה. אובסייניקובה נעשתה בחודש מרץ מפורסמת בכל העולם, אחרי שפרצה לאולפן הטלוויזיה הרוסית במהלך שידור מהדורת חדשות והניפה שלט נגד המלחמה באוקראינה, שעליו נכתב "עצרו את המלחמה" ו"הם משקרים לכם".
9 צפייה בגלריה
מרינה אובסניקובה
מרינה אובסניקובה
אובסייניקובה והנפת השלט בזמן השידור בטלוויזיה הרוסית
(מתוך פייסבוק )
מאז המעשה ההוא נעצרה אובסייניקובה כמה פעמים בגין פעולות מחאה נגד פוטין והקרמלין, ובאוגוסט היא נשלחה למעצר בית בן חודשיים לקראת משפטה, שבו תואשם בהפצת "פייק ניוז" על הכוחות הרוסיים. זו עבירה שבגינה היא עלולה להישלח ל-10 שנות מאסר.
ערוץ הטלוויזיה הרוסי Russia Today, הידוע כשופרו של הקרמלין, דיווח בשבת כי אובסייניקובה בת ה-44 ברחה יחד עם בתה ה-11, ואתמול אישר משרד הפנים כי בעלה דיווח שהיא נמלטה, ולפיכך היא הוכנסה לרשימת הפושעים הנמלטים של השלטונות. כבר עכשיו היא מופיעה ברשימת המבוקשים הזמינה ברשת, לצד תמונתה.
פורסם לראשונה: 23:44, 03.10.22