"הרגשתי את המטחים של המחבלים, חד-משמעית זה אמור היה להיות פיגוע גדול": כשהוא חבוש ברגלו ושוכב במיטת האשפוז בבית החולים רמב"ם סיפר הערב (שבת) רס"ב ת' למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי את השתלשלות האירועים במבצע המורכב באזור ג'נין שנגמר בחיסולם של שלושה מחבלים, כשהיו בדרכם לבצע פיגוע. "אני שמח שזה עליי ולא בתוך ישראל", סיפר הלוחם שנפגע בקרסול ומצבו מוגדר קל. לפי בית החולים, הוא עשוי להשתחרר כבר מחר לביתו. ת' סיפר לשבתאי כי הוא זוכר את האש נפתחת לעבר כוח הימ"מ, והרגיש את המטחים על הרכב שבו ישב. "חד-משמעית זה אמור היה להיות פיגוע גדול. זאת העבודה שלנו, ובשביל זה אנחנו פה". בפתח הידיעה: תיעוד חלקי של חילופי האש עם המחבלים.
במקביל, קיים הערב ראש הממשלה נפתלי בנט דיון עם ראש שב"כ ובכירי הארגון במטה הארגון בתל אביב, והתייחס לחיסול המחבלים הלילה: "אנחנו בעיצומו של מאמץ משותף, של כל כוחות הביטחון, לעצור את רצף הפיגועים האחרונים ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. במהלך השבת - שב"כ, המשטרה, ימ"מ וצה"ל סיכלו פצצה מתקתקת של פיגוע בדרך, אך אנחנו בהחלט מניחים שיהיו עוד הרבה ניסיונות ואנחנו בשעות אלה פועלים כדי למנוע גם אותם. אנשינו פועלים באומץ רב, סביב השעון, בסביבה עוינת ואלימה, ואני רוצה למסור פה החלמה מהירה לפצועים בפעולה".

הפעולה בג'נין - כתבות נוספות


4 צפייה בגלריה
המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לבקר את רס"מ ת' בבית החולים
המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לבקר את רס"מ ת' בבית החולים
המפכ"ל קובי שבתאי עם רס"ב ת' בבית החולים
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לבקר את סגן ניצב ש' בבית החולים
המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לבקר את סגן ניצב ש' בבית החולים
סגן ניצב ש' במיטת בית החולים. בנט: "אחד מטובי מפקדי השדה של ישראל"
(צילום: דוברות המשטרה)
בהיתקלות עם המחבלים נפצעו לצד ת' עוד שלושה לוחמי ימ"מ, שניים מהם גם באורח קל והם כבר שוחררו לביתם. מצבו של אחד מהם, סגן-ניצב ש', מוגדר עדיין קשה, גם לאחר שעבר ניתוח בבית החולים רמב"ם. המנהל התורן ברמב"ם עדכן כי מצבו של סנ"צ ש' יציב כעת - וצפוי להשתפר כבר בימים הקרובים. ש' לקח חלק ב-20 השנים האחרונות בפעולות חיסול ותפיסת מחבלים רבות, ובנט התייחס לכך בדבריו הערב: "לפני מספר חודשים פגשתי את סגן-ניצב ש' בבסיס הימ"מ, ומדובר על אחד מטובי מפקדי השדה של מדינת ישראל. במוצאי השבת דיברתי עם מפקד הימ"מ שתיאר לי את פרטי האירוע, וכולנו מאחלים החלמה לפצועים".
ראש הממשלה הוסיף: "המטרה היא לבלום את המחבלים, היכן שהם נמצאים - רצוי בשלבי תכנון, אם לא אז בשלבי ביצוע או ממש בזירה. לכן, אנחנו דואגים שבמקביל לפעולות היזומות שלנו בשטח, יהיו יותר כוחות פרוסים ברחבי הארץ כדי לגדוע את הגל הזה בתחילתו. המשטרה במתכונת מורחבת, צה"ל בתגבור ענק ברחובות ישראל והמטרה שלנו היא לקיים חיי שגרה, תוך עירנות אזרחית ופעולות נחרצות של כוחות הביטחון".
בנט הדגיש, כמו בהצהרות קודמות שלו מתחילת גל הטרור, כי הפיגועים שחוותה ישראל מתחילת החודש שעבר אינם תופעה חדשה: "פעם זה חמאס, פעם זה ג'יהאד איסלאמי, הפעם יש מעורבות מסוימת של דאעש. הטרור והאלימות לא הזיזו אותנו בעבר. להיפך, הם איחדו אותנו וחישלו אותנו, וגרמו לנו להיאחז פה בארץ שלנו ולהגן על המדינה שלנו בכל הכוח, ביחד. אנחנו נעבור גם את התקופה הקשה הזאת. יש לנו את כוחות הביטחון הטובים בעולם. אני מבקש להודות במיוחד לראש השב"כ רונן, לאנשי השירות - הלוחמים והלוחמות, האנשים הטובים, המקצוענים והמסורים, שביחד עם השוטרים של משטרת ישראל ולוחמי צה"ל, נותנים את הנשמה כדי שאזרחי ישראל יוכלו לחיות בשלום ובשלווה".

ובחזרה לבית החולים רמב"ם: המפכ"ל שבתאי הודה במהלכו לרס"ב ת' על פעולתו האמיצה והנחושה, ואמר כי "אין ספק שמדובר פה באחת החוליות היותר מסוכנות שנתקלנו בהן בתקופה האחרונה. עשיתם את זה בצורה הכי מקצועית שיכולה להיות, ואתם ממשיכים להביא כבוד למדינת ישראל, למשטרת ישראל ולמג"ב".
מפקד הימ"מ, שניהל את המבצע ללכידת שלושת המחבלים עוד מיום שישי בצהריים, סקר את השתלשלות האירועים מהרגע שקיבל מידע על כוונתם לבצע פיגוע בשטח ישראל. "נערכנו על שלושה איתורים בטול כרם והאזור, ובשלב מסוים קיבלנו אינדיקציות לגבי תנועה לכיוון ג'נין", אמר ניצב-משנה ח'. "בסופו של דבר שהצלחנו להתחבר לחוליה. בשעות אחר הצהריים החוליה השתלבה בתוך תהלוכה של חמושים במחנה הפליטים ג'נין, ובערב הבנו שהיא צריכה לצאת לפיגוע בטווח זמן מיידי בתחומי הקו הירוק".

חצי שעה מ"ידיעת הזהב" ועד לאיתור וחיסול המחבלים

מודם יותר הערב פרסמה המשטרה פרטים חשים על חיסול המחבלים. ב-01:00 התקבלה "ידיעת הזהב" משב"כ על מיקום החוליה, שנעה באותה עת ברכב בין ג'נין לטול כרם. לקראת השעה 01:30, כוחות ימ"מ סמויים וגלויים שנערכו באזור מבעוד מועד, איתרו את החוליה בעת נסיעתה באזור הכפר עראבה. הכוחות, שנעו לעבר החוליה במהירות, זיהו אותה ובעת ניסיון מעצר הרכב המחבלים פתחו באש כבדה לעבר הלוחמים.
4 צפייה בגלריה
הפגיעה ברכבים הצבאיים
הפגיעה ברכבים הצבאיים
סימני הקליעים על רכבי הלוחמים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
המחבלים שחוסלו בג'נין
לוחמי הימ"מ השיבו בירי וחיסלו את שלושת המחבלים סאיב עבאהרה, חליל טוואלבה וסיף אבו לבדה, שלפי שב"כ תכננו כאמור פיגוע "בטווח זמן מיידי", וביצעו פיגועים אחרים בעבר. ברכבם של החוליה נתפסו אמצעי לחימה רבים, ובהם נשקים ורימונים. קרב היריות שבמהלכו חוסלו המחבלים, התנהל כאשר השלושה יורים מרכבם והלוחמים משיבים אש מהרכב שלהם. בשב"כ הגדירו את המחבלים "פצצות מתקתקות" אולם לא הכירו מידע קונקרטי על מתווה הפיגוע שתוכנן. עם זאת, לפי אחד התרחישים המובילים הם ניסו לחדור לשטח ישראל עם מכוניתם כדי לבצע פיגוע ירי.