ב-01:00 התקבלה "ידיעת הזהב" משב"כ - ותוך חצי שעה צוות הימ"מ איתר את חוליית המחבלים - וחיסל אותם כאשר אלו פתחו לעברו באש. המשטרה חשפה אתמול (שבת) פרטים חדשים מהחיסול הדרמטי בליל שישי של שלושת מחבלי הג'יהאד האיסלאמי, כאשר היו בדרכם לבצע פיגוע. בהיתקלות ליד ג'נין נפצעו ארבעה לוחמי ימ"מ, אחד מהם - סגן ניצב ש' - נפצע באורח קשה, בעוד השאר נפצעו באורח קל. אתמול ביקרו את סנ"צ ש', שמאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה, המפכ"ל יעקב שבתאי ומפקד הימ"מ ניצב-משנה ח'.

7 צפייה בגלריה
פעילות מבצעית בג'נין
פעילות מבצעית בג'נין
פעילות כוחות הביטחון בליל שישי ליד ג'נין. "פעילות מדויקת של הימ"מ, בהכוונה של השב"כ - ועם מעטפת צה"לית"
7 צפייה בגלריה
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שחוסלו
לפי המשטרה, כשעה לאחר חצות התקבלה אותה "ידיעת זהב" משב"כ אודות מיקום החוליה - שנעה באותה עת ברכב בין ג'נין לטול כרם. לקראת השעה 01:30, כוחות ימ"מ סמויים וגלויים, שנערכו באזור מבעוד מועד, איתרו את החוליה בעת נסיעתה באזור הכפר עראבה. הכוחות, שנעו לעבר החוליה במהירות, זיהו אותה ובעת ניסיון מעצר הרכב המחבלים פתחו באש כבדה לעבר הלוחמים.
לוחמי הימ"מ השיבו בירי וחיסלו את שלושת המחבלים סאיב עבאהרה, חליל טוואלבה וסיף אבו לבדה, שלפי שב"כ תכננו כאמור פיגוע "בטווח זמן מיידי", וביצעו פיגועים אחרים בעבר. ברכבם של החוליה נתפסו אמצעי לחימה רבים, ובהם נשקים ורימונים. קרב היריות שבמהלכו חוסלו המחבלים, התנהל כאשר השלושה יורים מרכבם והלוחמים משיבים אש מהרכב שלהם. בשב"כ הגדירו את המחבלים "פצצות מתקתקות", אולם לא הכירו מידע קונקרטי על מתווה הפיגוע שתוכנן. עם זאת, לפי אחד התרחישים המובילים הם ניסו לחדור לשטח ישראל עם מכוניתם כדי לבצע פיגוע ירי.
7 צפייה בגלריה
סנ"צ ש'
סנ"צ ש'
סנ"צ ש'. ארכיון
(צילום: זיו קורן)
7 צפייה בגלריה
המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לבקר את סגן ניצב ש' בבית החולים
המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לבקר את סגן ניצב ש' בבית החולים
המפכ"ל קובי שבתאי מגיע לרמב"ם, אתמול
(צילום: גיל נחושתן)
7 צפייה בגלריה
מפקד הימ"מ, ניצב משנה ח', מבקר בבית החולים את מפקד הפלגה שנפצע בפעילות בג'נין
מפקד הימ"מ, ניצב משנה ח', מבקר בבית החולים את מפקד הפלגה שנפצע בפעילות בג'נין
מפקד הימ"מ, ניצב משנה ח', מבקר בבית החולים את הקצין שנפצע בפעילות בג'נין
(צילום: גיל נחושתן)
7 צפייה בגלריה
בית החולים רמב"ם, הלילה
בית החולים רמב"ם, הלילה
(צילום: אסף מגל)
המפכ"ל שבתאי ביקר כאמור אמש את סנ"צ ש' שנפצע, וגם לוחם נוסף שנפצע בקרסול בתקרית ומצבו מוגדר קל-בינוני. "הייתי עכשיו בביקור של לוחמי הימ"מ שחיסלו לפנות בוקר חוליית מחבלים שהייתה בדרך לפיגוע בתוך מדינת ישראל", אמר שבתאי. "זו ההזדמנות להגיד מילה טובה לשב"כ על עבודה יוצאת דופן על סיכול של פיגועי טרור בתקופה האחרונה ביחד עם צה"ל וביחד עם משטרת ישראל. יש פה שילוב מערכתי שהוא שילוב מנצח, עובדים ביחד וכל אחד בא עם היתרון היחסי שלו. הבוקר הזה הגיע לשיאו בעוד פעילות מדויקת של הימ"מ, בהכוונה של השב"כ עם המעטפת הצה"לית".
המפכ"ל הדגיש את ההערכה שהחוליה חוסלה בעת שהייתה בדרך לבצע פיגוע: "יש עוד לא מעט פעילויות שמבוצעות בימים האחרונים בצורה מאוד מאוד אינטנסיבית, ושירות הביטחון מוביל אותן. צה"ל נותן את הגיבוי והמעטפת, ומשטרת ישראל משולבת. משטרת ישראל פרוסה בכל רחבי מדינת ישראל מקצה לקצה. אנחנו משתדלים להיות בכל מקום, בכל נקודת זמן - על מנת לתת מענה ולשפר את תחושת הביטחון של התושבים. ראינו את השוטרים האמיצים וזה ההזדמנות להגיד תודה ומילה טובה לכל שוטרי משטרת ישראל ולוחמי ולוחמות מג"ב, שמקריבים את עצמם יום יום שעה שעה, כל ימות השנה - ופה בשבוע הזה יצא לציבור קצת להיחשף אליהם יותר. נעשה כל שביכולתנו על מנת לתת את המענה הטוב ביותר להגנה על אזרחי מדינת ישראל, ונשתדל לעשות את זה בצורה הכי מקצועית שיכולה להיות".

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, בירך את לוחמי היחידה המיוחדת על המבצע הלילי. "פעולה אמיצה ומקצועית של הלוחמים שעל פי הכוונה מדויקת של השב"כ הגיעו אל חוליית המחבלים החמושה ובקרב יריות נטרלו את שלושת המחבלים", מסר כהן. "משטרת ישראל תמשיך לפעול עם צה"ל, שב"כ ושאר זרועות הביטחון בכוחות גדולים וחזקים כדי לתת ביטחון לאזרחי מדינת ישראל".
במנעד התרחישים של שב"כ צוינו בין היתר האפשרויות של חדירה ליישוב ביהודה ושומרון ורצח משפחה או כניסה לשטח ישראל עם המכונית וביצוע פיגוע ירי בתוך הקו הירוק. גם פיגוע ירי על רכב חולף נלקח בחשבון, אך כתרחיש פחות סביר בגלל השבת. החשש הממשי יותר היה שיחדרו לתוך ישראל עם מכוניתם ויבצעו פיגוע ירי בדומה למחבל מבני ברק.

"צייד המחבלים" שנפצע: "תמיד היה להם פחד בעיניים"

קצין הימ"מ ש' שנפצע קשה הוא בן 43, נשוי ואב לשלושה מדרום הארץ. הוא מפקד פלוגה בימ"מ, ולקח חלק מרכזי כמעט בכל מבצע חיסול או מעצר מחבלים ב-20 השנים האחרונות. גורמי ביטחון אמרו כי "בימים הקרובים חלק מפעילותו ייחשף, עם ישראל חייב לו הרבה". אחד מחברי המשפחה שהגיעו לבית החולים רמב"ם אמר אתמול מחוץ למחלקת הטיפול הנמרץ: "מדובר בלוחם אמיתי שסיכן את חייו לאורך כל שירותו בהגנה על בטחון המדינה".
בין היתר, פיקד אותו קצין מהימ"מ - היחידה למלחמה בטרור של משטרת ישראל - על המבצע ללכידת רוצחי דביר שורק. "התמונה של דביר לא יוצאת לי מהראש", סיפר לאחר מכן. הוא וצוותו הם "ציידי המחבלים": הוא חיסל גם את הרוצח מברקן, לכד את חוליית המחבלים שביצעו את הפיגועים בגבעת אסף ובצומת עפרה, ולכד את הרוצח של החייל רון יצחק קוקיא. הוא השתתף גם בלכידת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע.
7 צפייה בגלריה
ש' לוחם הימ"מ אשר לכד את שני האסירים הנמלטים איהם קממג'י מונאדל אינפיעאת
ש' לוחם הימ"מ אשר לכד את שני האסירים הנמלטים איהם קממג'י מונאדל אינפיעאת
מאושפז במצב קשה. סנ"צ ש'
(צילום: שאול גולן)

לפני שלוש שנים סיפר בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", אחרי לכידת רוצחי דביר שורק, על תחושת השליחות שממלאת אותו ואת לוחמיו בכל פעם מחדש: "גם אחרי 20 שנה האדרנלין קיים. כי אתה לא יודע למה לצפות. אני יכול להגיד שבכל פעם שהבטתי לרוצחים בעיניים, היה להם פחד. הם לא מאמינים שאנחנו מגיעים כל פעם. משתדלים שהחשבון לא יישאר פתוח". בריאיון נוסף ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" בספטמבר 2021, אחרי לכידת שני המחבלים הנמלטים האחרונים מכלא גלבוע מונאדל אינפיעאת ואיהם קממג'י, סיפר סנ"צ ש': "ברגע שאימתנו שזה הם, התחושה היא סיפוק אדיר שהמעגל נסגר, שכוחותינו בשלום".
הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הודיעה אמש בתגובה לחיסול כי היא "נשבעת להמשיך במשימת ההתנגדות לישראל ותקיפה שלה כביטוי לרצונו של העם הפלסטיני". בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה מוחמד שלח התייחס לחיסול: "כשנרגיש שהגדה זקוקה להתערבות מצד עזה - היא תהיה מוכנה לכך. הכוח הצבאי של עזה שייך לגדה, לירושלים ולפנים. אנו בטוחים שאנשינו בגדה המערבית, בירושלים ובפנים ילמדו את ישראל לקח שהיא לא תשכח". המחבלים שחוסלו הם כאמור סאיב עבאהרה (30) מהכפר יאמון ליד ג'נין, חליל טוואלבה (24) ממחנה הפליטים ג'נין וסיף אבו לבדה (25) ממחנה הפליטים נור שמס בטול כרם. אבו לבדה ריצה בעבר עונש מאסר בכלא הישראלי בגין עבירות טרור עממי והחזקת אמל"ח, ועבאהרה ריצה מאסר בגין עבירות פליליות.
פורסם לראשונה: 17:50, 02.04.22