ג'ו ביידן נמצא הערב (יום ו') על סף ניצחון בבחירות לנשיאות ארה"ב. ביידן השלים מהפך בפנסילבניה, עלה שם ליתרון על דונלד טראמפ, וההערכה היא שהקולות שעוד צריכים להיספר רק יגדילו את יתרונו. לפי שעה, אחרי ספירת 96% מהקולות, ביידן מוביל בפער של 0.2% – 49.3%-49.4%. בשעות האחרונות הפער שם אכן גדֵל לאטו, וכעת הוא עומד על 13,371 קולות לטובת ביידן. הערב הודיע גורם בקמפיין ביידן כי המועמד הדמוקרטי מתכוון לשאת הלילה נאום לאומה, בשעת פריים-טיים.
יומיים וחצי אחרי תחילת ספירת הקולות בבחירות לנשיאות אף אחת מהרשתות האמריקניות לא הכריזה עדיין על מנצח – אבל הכיוון ברור. לפי הספירה של סוכנות הידיעות AP ושל "פוקס ניוז", שכבר נתנו לביידן ניצחון באריזונה (המחלקת 11 אלקטורים), ביידן צועד ביתרון 214-264 במניין האלקטורים. לפי CNN ורשתות אחרות, שטרם נתנו לו ניצחון באריזונה, ביידן עומד על 253 אלקטורים. כך או כך, ניצחון בפנסילבניה יביא אותו בכל הרשתות אל מעבר לרף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות.
7 צפייה בגלריה
ג'ו בייד מדבר כשהוא עומד עם ד"ר ג'יל ביידן ב אירוע ליל ה בחירות שלו במרכז צ'ייס בווילמינגטון דלאוור ארה"ב על פי הדיווחים דונלד טראמפ זכה באוהיו וג'ו ביידן זכה במינסוטה
ג'ו בייד מדבר כשהוא עומד עם ד"ר ג'יל ביידן ב אירוע ליל ה בחירות שלו במרכז צ'ייס בווילמינגטון דלאוור ארה"ב על פי הדיווחים דונלד טראמפ זכה באוהיו וג'ו ביידן זכה במינסוטה
ביידן ורעייתו. על סף ניצחון
(צילום: EPA)
רשת "פוקס ניוז" דיווחה בצהריים כי לטראמפ אין לפי שעה כוונה להכיר בהפסד, וכי הוא מקבל מיועציו עצות סותרות בנושא. חלקם סבורים שהדבר הנכון כעת הוא להודות בהפסד, ואילו אחרים סבורים שעליו להיאבק משפטית. אחד המקורות אמר ל"פוקס" שטראמפ "עשוי בסופו של דבר להודות בהפסד. הוא פשוט לא שם עדיין".
רשת CNN, בינתיים, דיווחה שבקרב בעלי בריתו של טראמפ גוברת התחושה שמישהו יצטרך להסביר לנשיא שייתכן שזמנו בתפקיד מגיע לסיומו. לפי הדיווח, הם טרם החליטו מי צריך לעשות זאת, אך הועלה הרעיון שבתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר יקבלו על עצמם את המשימה.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ, הלילה. איבד את היתרון בג'ורג'יה
(צילום: רויטרס )
מקמפיין טראמפ, בכל אופן, יצאה הערב הודעה רשמית שבה הכריז: "הבחירות לא נגמרו. התחזית השקרית שג'ו ביידן הוא המנצח מבוססת על תוצאות מארבע מדינות שרחוקות מלהיות סופיות. ג'ורג'יה בדרך לספירה חוזרת, ואנחנו בטוחים שנמצא שם מעטפות שנספרו באופן לא כשר, והנשיא ינצח שם בסוף. היו הרבה אי-סדרים בפנסילבניה. בנבאדה נראה שיש אלפי מצביעים שהצביעו בדואר באופן לא כשר. באריזונה, הנשיא בדרך לניצחון, למרות ההכרזה השגויה וחסרת האחריות של 'פוקס ניוז' ו-AP שביידן ניצח שם. כשהבחירות יסתיימו, יתברר שטראמפ נבחר מחדש".

ביידן קרוב להפתעה בג'ורג'יה

שעות לפני שביידן נטל את ההובלה בפנסילבניה התפתחה דרמה גם בג'ורג'יה. במדינה שמחלקת 16 אלקטורים, ושהמועמד הדמוקרטי האחרון שניצח בה היה ביל קלינטון ב-1992, הנשיא דונלד טראמפ הוביל כבר ב-68 אלף קולות, אבל המעטפות מהדואר – בעיקר מאזורים עירוניים כמו העיר הגדולה במדינה אטלנטה – הפכו אט-אט את התוצאה, וכעת ביידן מגדיל בהדרגה את הפער ומוביל ב-1,579 קולות (פער של פחות מ-0.1%). הספירה שם של יותר מ-5 מיליון ההצבעות כמעט הסתיימה – 99% מהקולות נספרו. נותרו עוד 4,169.
בסוכנות הידיעות AP הבהירו קודם לכן היום שרבות ממעטפות ההצבעה שטרם נספרו באות מאזורים שבהם היתרון שייך לסגן הנשיא לשעבר - אבל ציינו כי מוקדם מדי להכריז עליו כמנצח במרוץ בג'ורג'יה. על פי החוק במדינה זו, אם הפער הסופי בין ביידן וטראמפ יהיה נמוך מחצי אחוז – וזהו המצב הנוכחי – ניתן יהיה לבקש ספירה חוזרת. מטה טראמפ כבר ביקש ספירה חוזרת בוויסקונסין, שם ניצח ביידן בפער זעום, 0.6%.
מזכיר המדינה של ג'ורג'יה כבר אמר הערב כי להערכתו תהיה ספירה מחדש משום שהתוצאה הסופית תהיה צמודה באופן יוצא דופן. ספירה כזו מיועדת לוודא שיוכרז המנצח הנכון, אך לפי שעה אין לפקידי הבחירות בג'ורג'יה סימנים לטעויות או בעיות גדולות.
הספירה נמשכת בעוד שלוש מדינות מפתח. בנבאדה, שהזוכה בה יקבל שישה אלקטורים, גדל הערב היתרון של ביידן מ-0.9% ל-1.7%, אחרי ספירת 91% מהקולות. בקמפיין של המועמד הדמוקרטי מאמינים שהוא ינצח שם. באריזונה, המחלקת 11 אלקטורים, טראמפ צמצם את הפער ל-47 אלף קולות, אבל ביידן עדיין מוביל ב-1.4%, כשעד כה נספרו 92% מהקולות. בניגוד ל-AP ו"פוקס ניוז", כאמור, CNN ורשתות אחרות נמנעות לפי שעה מלהכריז על ניצחונו של ביידן באריזונה, ומדגישות שטראמפ עוד יכול לחולל שם מהפך. מהפך כזה כמובן לא יעזור לו אם יפסיד בפנסילבניה.
7 צפייה בגלריה
תומכת טראמפ מחכה לתחילת הנאום שלו, ג'ורג'יה
תומכת טראמפ מחכה לתחילת הנאום שלו, ג'ורג'יה
תומכי טראמפ צופים בתוצאות מג'ורג'יה בדאגה
(צילום: EPA)
מבין מדינות המפתח היחידות שבהן טרם הושגה הכרעה, טראמפ מוביל רק באחת: צפון קרוליינה, המחלקת 15 אלקטורים. יתרונו שם עומד על 1.4% (כ-76 אלף קולות), אבל גם ניצחון שם לא יספיק לו אם יפסיד בפנסילבניה. הכרעה מצפון קרוליינה צפויה להגיע רק בשבוע הבא.
ביידן יהפוך לנשיא הבא אם ינצח בפנסילבניה, או אם ינצח בשתיים מארבע המדינות הקריטיות האחרות – ג'ורג'יה, נבאדה, אריזונה וצפון קרוליינה. גם הנתיב הפשוט ביותר של טראמפ לניצחון נראה כעת לא ריאלי – הוא חייב לחזור להוליך בפנסילבניה ולנצח בשלוש מארבע מדינות המפתח הנוספות.

שיא קולות: ביידן מוביל ב-4 מיליון

במניין הקולות הכללי ברחבי ארצות הברית מוביל ביידן ביותר מארבעה מיליון קולות על טראמפ. סגנו של ברק אובמה בין 2008 ל-2016 קיבל כבר יותר מ-73.7 מיליון קולות, יותר מכל מועמד אחר לנשיאות ארה"ב אי פעם. כדי לשבור את השיא נעזר ביידן בעובדה ששיעור ההצבעה השנה היה גבוה באופן יוצא דופן. במספר הקולות מוביל ביידן על טראמפ ב-2.8%.
7 צפייה בגלריה
מתנגדי טראמפ קוראים לספור קולות ב פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
מתנגדי טראמפ קוראים לספור קולות ב פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
מתנגדי טראמפ מפגינים בפנסילבניה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
באריזונה ביידן מוליך, ותומכי טראמפ טוענים להונאה
(צילום: AFP)
מטה טראמפ, בינתיים, כבר החל לפעול משפטית והגיש שורת עתירות בג'ורג'יה, נבאדה, פנסילבניה ובמישיגן - מדינה שבה ניצח ביידן בפער של 2.8%. בתי המשפט בג'ורג'יה ובמישיגן מיהרו לדחות את העתירות.
טראמפ, נזכיר, טוען ללא שום ביסוס שהבחירות זויפו ושהניצחון נגנב ממנו. הוא ניצל הובלה מוקדמת שלו בתחילת הלילה בין שלישי לרביעי כדי למהר להכריז על ניצחון, וכשהתחולל מהפך - טען שמדובר במרמה. יצוין כי ההובלה המוקדמת של טראמפ הייתה צפויה מאוד, משום שבמדינות רבות נספרו תחילה הקולות מהקלפיות, שבהן הצביעו יותר רפובליקנים, ורק אחר כך נספרו קולות שנשלחו בדואר, שיטה שאותה העדיפו השנה, בצל החשש מהקורונה, יותר דמוקרטים.
במדינות המפתח הפגינו ביממה האחרונה תומכי טראמפ (בדרישה להפסיק את ספירת הקולות במעטפות הדואר) ומתנגדיו (בדרישה לספור כל קול). הרשויות באותן מדינות חוששות מאפשרות של ניסיונות לפגוע בהמשך הספירה של הקולות.
החשש הזה התממש הבוקר עם הודעתה של משטרת פילדלפיה כי סיכלה מזימה לתקוף את מרכז הכנסים בעיר, שבו נערכת ספירת הקולות. במשטרה המקומית אמרו כי קיבלו מידע על חמושים שנוסעים בהאמר מווירג'יניה הסמוכה לעבר מרכז הכנסים בעיר, בכוונה לבצע שם מתקפה.
7 צפייה בגלריה
האמר שבו הו חמושים נתפס בחשד ל תכנון מתקפה נגד מרכז ספירת קולות ב פילדלפיה ב פנסילניה בחירות ארה"ב
האמר שבו הו חמושים נתפס בחשד ל תכנון מתקפה נגד מרכז ספירת קולות ב פילדלפיה ב פנסילניה בחירות ארה"ב
ההאמר מהמזימה לתקיפת מרכז הכנסים בפילדלפיה
(צילום: 6abc)
7 צפייה בגלריה
EXIT. דונלד טראמפ בחדר התדרוכים בית הלבן
EXIT. דונלד טראמפ בחדר התדרוכים בית הלבן
בדרך החוצה מהבית הלבן. טראמפ, הלילה
(צילום: AP)
ההאמר נלכד ואדם אחד לפחות נעצר, כאשר לפי המשטרה גם כלי נשק הוחרמו. לא דווח על נפגעים ופרטים נוספים מהתקרית הזו טרם נמסרו. ערוץ טלוויזיה מקומי שידר סרטון שבו נראה ההאמר וכמה שוטרים לידו.

תוגברה האבטחה על ביידן

בצל החשש מניסיונות מתקפה דומים כמו זה שסוכל בפילדלפיה, "וושינגטון פוסט" דיווח הבוקר כי השירות החשאי תגבר את הכוחות המאבטחים את ביידן בווילמינגטון שבדלאוור. גורמים המעורים בהחלטה הזו אמרו לעיתון כי השירות החשאי נערך לאפשרות שביידן יכריז בקרוב על ניצחון.
לפי הדיווח, סוכנים נוספים של השירות נשלחו לביתו של המועמד הדמוקרטי, אחרי שבקמפיין שלו אמרו כי ייתכן שיישא בקרוב נאום חשוב במרכז כנסים בעיר, שבו נשא כבר כמה נאומים קצרים בימים שלאחר הבחירות.
הלילה נאם טראמפ בבית הלבן, ושוב ניסה להטיל ספק בטוהר הבחירות. נאומו, שבו טען כי הדמוקרטים מנסים "לגנוב" ממנו את הניצחון, היה רצוף אמירות חסרות בסיס, וספג ביקורת חריפה גם מצד לא מעט במחנה הרפובליקני. כמה מרשתות הטלוויזיה אף קטעו את דבריו. בכתבה הזו מפורטות אמירותיו - והעובדות.
פורסם לראשונה: 13:56, 06.11.20