בשבועות האחרונים פורסמו שורת הקלטות מהטלפון הנייד של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, שעוררו סערה וביקורת ציבורית - שנים אחרי הפרשה הקודמת בעניינו, שהובילה לחקירה פלילית ולהתפטרותו. ההקלטות ב"הארץ" ובחדשות 12, המכילות שיחות בין נוה לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר איתן אורנשטיין, ובין נוה לשרת המשפטית לשעבר איילת שקד - ומעלות שאלות מטרידות על האופן שבו מונו שופטים בתקופת כהונתם.
אגף החקירות של המשטרה פתח בבדיקת של הקלטות השיחות בין אורנשטיין לנוה, שבהן נחשפו לכאורה יחסים מפוקפקים בין בכירי מערכת המשפט - ויש מי שקוראים למערכת אכיפת החוק לפתוח בחקירה פלילית.

הברית בין שקד לנוה, ונסיקת מעמדו של יו"ר הלשכה

בשנים 2018-2017, נחשב נוה, אז יו"ר לשכת עורכי הדין, לאחד האנשים החזקים במערכת המשפט הישראלית. הוא יצר ברית פוליטית עם שרת המשפטים דאז שקד בוועדה לבחירת שופטים ושיתוף הפעולה המוצלח של השניים הוביל לשורת מינויי שופטים, שלא היו מגיעים לאותם תפקידים בעת הזו אלמלא העבודה המשותפת - כמו למשל מינויו לשופט העליון של יוסף אלרון.
נוה, זכה אז לפופולריות גדולה בלשכת עורכי הדין ומחוצה לה. הוא ניהל קשרים טובים עם היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, עם עיתונאים רבים וגורמים בעלי כוח ונראה היה כי עתיד מזהיר לפניו. בכתבה עליו בתוכנית "עובדה" באותה התקופה, נוה תועד מסתובב בכנס לשכת עורכי הדין באילת, כשהמצלמה עוקבת אחריו והמיקרופון פתוח בזמן שהוא משוחח למצלמה עם כמה שופטים. שופטת אחת תועדה משוחחת איתו ומבטיחה שלמרות שהיא עסוקה, כשהוא מבקש ממנה להגיע להרצאה היא מיד מגיעה. הכתבה שיקפה את כוחו הרב של נוה במינוי שופטים - אך נראה שהיא גם בישרה את תחילת הידרדרות הקריירה שלו.

הפרשיות הפליליות, הפלאפונים של נוה - וההסתבכות

זמן קצר אחר כך, הסתבך נוה בפרשה פלילית תמוהה - "פרשת מעברי הגבול". נוה וחברתו אז, ורעייתו היום, בר (כץ) נוה, עוכבו בנתב"ג אחרי שניגשו לעמדות הממוכנות באולם ביקורת הגבולות - שם הזדהה נוה בעמדה והונפק עבורו פתק "גייט פאס". כץ לא הזדהתה בשום שלב, עברה את השערים באמצעות ה"גייט פאס" שהונפק לנוה, והוא נצמד לגבם של אחרים כדי לעבור את השער ללא הפתק.
בהרשעתם, נקבע כי השניים ביקשו לפעול להסתרת שהותם המשותפת המתוכננת מחוץ לארץ, כדי להשיג לעצמם תועלת בקשר לסכסוך גירושים שבו היה מצוי נוה עם אשתו לשעבר. לשם כך, בתיאום מראש, החליטו השניים לפעול יחד במרמה לצורך יציאת וכניסת כץ מגבולות ישראל, מבלי שמעבריה יתועדו באופן רשמי - באופן שתשוקף רק שהיית נוה בחוץ לארץ. נוה עוכב בנתב"ג ונפתחה נגדו חקירה פלילית ראשונה.
בהמשך, זמן לא רב לאחר מכן, התפוצצה פרשה נוספת - "מין תמורת מינוי". הדס שטייף, הכתבת הפלילית של גל"צ, חשפה ב-2018 חשדות לפיהם נוה היה מעורב אז לכאורה באי סדרים במינויים של שופטים. חשיפת הפרשה התאפשרה לאחר שלידיה הגיע מידע שהוצא מהמכשירים הסלולריים שהיו שייכים בעבר ליו"ר לשכת עורכי הדין דאז.
3 צפייה בגלריה
נוה ושקד. שיתוף הפעולה שהוביל לשורת מינויים
נוה ושקד. שיתוף הפעולה שהוביל לשורת מינויים
נוה ושקד. שיתוף הפעולה שהוביל לשורת מינויים
(צילום: יריב כץ)
הפרסום עורר סערה, ונפתחה חקירה פלילית שנייה נגד נוה והשופטת שפרשה בהמשך, אתי כרייף. בסופו של דבר התיק נגד נוה וכרייף נסגר. השופטת כרייף פרשה במסגרת סגירת התיק ונוה התפטר מתפקידו אחרי התפוצצות שתי הפרשיות.
המידע מהפלאפונים של נוה, שהגיע לידי שטייף ומשם בהוראת פרקליט המדינה למשטרה, הכיל שיחות רבות. נוה ביקש וקיבל צו איסור פרסום על תוכן השיחות - צו שבתוקף עד היום. לפי אלו שפרסמו את ההקלטות האחרונות - אלו אינן מחומר החקירה הנ"ל ואינן חוסות תחת הצו.
נוה הגיש גם תביעה אזרחית באמצעות סנגורו בועז בן צור נגד שטייף וגל"צ. לטענתו, שטייף נטלה את מכשיר הטלפון הנייד שלו שלא כחוק, החזיקה ברכוש הגנוב ביודעין ואף הובילה לפריצת המכשיר שלו. לדברי נוה, היא עיינה במידע האישי והפרטי שלו במשך תקופה ארוכה. שטייף מנגד טענה שפעלה בשליחות גל"צ: "המכשירים לא היו אצל הנתבעת, לא נטלו על-ידה, לא הוחזקו אצלה, לא נפרצו על-ידה ו-וודאי שלא נגנבו על ידה".התביעה האזרחית של נוה, בסך שבעה מיליון שקלים עדיין מתנהלת.
בתוך כך, השבוע התקבלה החלטה בבית הדין הארצי לעבודה לפיה התיישנה התביעה שהגישה שטייף, שביקשה שיכירו בכך שמגיעה לה חסינות בשל היותה חושפת שחיתויות. לפי ההחלטה, בית הדין לא מוסמך לקבוע שהמדינה תעניק לה חסינות ותממן לה פיצויים במקרה שתפסיד בהליך האזרחי.

הקלטות אורנשטיין- נוה, 2020

למרות צו איסור הפרסום על החומרים ממכשירו הנייד של נוה, ב-2020 דלפה שיחה נוספת. לאחר פניות, בית המשפט התיר אז לפרסם את תמליל השיחה, שהתקיימה ב-2016 בין יו"ר לשכת עורכי הדין למועמד לנשיאות המחוזי תל אביב - איתן אורנשטיין. בתקופה שבה התפרסמה השיחה, אורנשטיין כבר כיהן כנשיא.
ב-2016 נוה תמך באורנשטיין שהיה מועמד וקידם אותו במרץ לתפקיד. ההתכתבות בין השניים כללה שיחות שלא בהכרח הולמות שיח בין שופט בכיר לנושא תפקיד בכיר בלשכה: כך למשל נוה שואל את אורנשטיין לגבי ענבל אור, שהחברה שלה עמדה בפני פירוק והשופט דן בעניינה ("נו פירקת אותה?"). נוה גם עדכן את המועמד לנשיא המחוזי: "השבוע אני אצל ועדת איתור", ואורנשטיין ביקש :"תשמור עליי", נוה השיב: "אם לא אתה לא הייתי בא לשם בכלל.. אתה הכי מתאים וראוי", והוסיף: "אתה תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו. לטובת ציבור הנזיקיסטים".
נוה, נזכיר, הוא עורך דין שעוסק בנזיקין והיה בעל אינטרס בנושא. השיחה שהתפרסמה גרמה מבוכה רבה לנשיא המחוזי. מספר חודשים לאחר מכן, אורנשטיין הודיעה שהקדים את פרישתו מכס השיפוט בשש שנים, לדבריו, "בשל עבודה מאומצת וניהול מגה תיקים בתחום הכלכלי".

נוה ומנדלבליט: "המניאק הזה לא מחליט בתיק שלי"

ב-2020 התפרסמה הקלטה נוספת ממכשיר הסלולר של נוה - הפעם הייתה זו שיחה עם היועץ המשפטי לממשלה דאז מנדלבליט. בין השניים, עד לפרסום, היה קשר טוב אך ההקלטה גרמה מבוכה ליועץ. בשיחה בין נוה למנדלבליט שהתקיימה גם היא ב-2016, היועמ"ש תוקף בחריפות את פרקליט המדינה דאז שי ניצן, ואומר: "המניאק הזה לא מחליט בתיק שלי", בהתייחסו לתיק נגדו בפרשת הרפז - שנסגר. מנדלבליט טען כי ניצן "פועל נגדי באופן פסול ממניעים זרים".
נוה לא הכחיש שהוא עומד מאחורי הדלפת ההקלטה. לחדשות 12 אמר אז: "אני מנהל את ההגנה שלי" - בהתייחסו לפרשה הפלילית הפתוחה שבה היה מעורב . יש לציין כי לצד שיחות אלו התפרסמו הקלטות נוספות, באופן לא חוקי, שפגעו קשות בפרטיותו של נוה ואין ספק שהפצתן נעשתה כדי לפגוע בו.
3 צפייה בגלריה
ניצן, נוה ומנדלבליט. ארכיון. היחסים שהתפרקו: "אני מנהל את ההגנה שלי"
ניצן, נוה ומנדלבליט. ארכיון. היחסים שהתפרקו: "אני מנהל את ההגנה שלי"
ניצן, נוה ומנדלבליט. ארכיון. היחסים שהתפרקו: "אני מנהל את ההגנה שלי"
ב-2022 הורשע נוה בפרשת המעברים בנתב"ג "בקבלת דבר במרמה", נגזרו עליו עונשים קלים של חודשיים מאסר על תנאי ו-2,000 שקלים. נוה ניסה לחזור לחיים הציבורים והתמודד פעם נוספת על תפקיד יו"ר לשכת עורכי הדין - תחת הרשעה פלילית. לבסוף, הוא הובס בבחירות על ידי היו"ר הנוכחי עמית בכר. במקביל נדחה הערעור שלו למחוזי, באמצעותו ביקש לזכותו או לבטל את הרשעתו ב"פרשת מעברי הגבול".
נוה לא ויתר והגיש בקשת רשות ערעור אחרונה לבית המשפט העליון, שטרם הוכרעה. אם ההרשאה שלו בדבר קבלת דבר מרמה תהפוך סופית, הוא עלול לעמוד בפני ההשלכות, ובין היתר ייתכן שיוגשו בקשות להשעותו מתפקידו כעורך דין ולשכת עורכי הדין תצטרך לדון בסוגיה.

ההקלטות האחרונות

כעת, כאמור, התפרסמו שורת הקלטות נוספות, שבמסגרתן נחשפו טענות לעסקה לכאורה של מינוי הנשיא לבית המשפט המחוזי בתל אביב, והזזת שופטת שממנה סלד נוה. כאמור, באגף החקירות במשטרה פתחו בבדיקת ההקלטה. בשיחות נוספות שהתפרסמו בין שקד לנוה, השני חשף לכאורה בפני השרה לשעבר את האינטרסים הכלכליים של משרדו הפרטי שמתמחה בתביעות ביטוח ונזיקין ומופיע מדי יום בבית המשפט שאליו התמודד לנשיאות אורנשטיין - והיא בתגובה תומכת בו.
השאלה שנמצאת כעת הפרק היא אם גם בעניין זה תפתח חקירה פלילית. התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בדרישה לפתוח בחקירה נגד שקד: "השיחות שהתפרסמו אתמול מהוות ראיות מבוססות, המקימות חשד סביר לביצוע עבירות חמורות מתחום טוהר המידות, של בכירים בעולם המשפט".
3 צפייה בגלריה
שקד, אורנשטיין, נוה. מינויים ו"הזזת שופטים"
שקד, אורנשטיין, נוה. מינויים ו"הזזת שופטים"
שקד, אורנשטיין, נוה. מינויים ו"הזזת שופטים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל, שאול גולן)
שקד הגיבה מוקדם יותר על הפרסומים: "זה לא נעים לראות איך מכינים נקניקיות. זה ודאי לא נעים לשמוע הקלטות אישיות על ניהול מהלכים פוליטיים ומינויים. בכל תחום. לא נעים, אבל כך הדברים עובדים. ומי שלא יכול לעמוד בחום, שלא ייכנס למטבח. אגלה לכם סוד - השופטים הם בשר ודם, וגם שיחותיהם בעניינים אלו התנהלו באותה הדרך. פוליטיקה היא אומנות האפשר, בכל מערכת".
נוה מסר בתגובה: "מדובר בחומרים שהושגו בעבירה תוך הפרת צו איסור פרסום שהוטל על כל תוכני הסלולרי שלי".
מטעמו של אורנשטיין נמסר בתגובה: "אין כל עוררין על מקצועיותו ותפקודו של איתן אורנשטיין, הן כשופט, והן כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט אורנשטיין הוביל פסיקות חדשניות ואמיצות בתחום הכלכלי והמסחרי, והוציא תחת ידיו שורה של הלכות עקרוניות ששינו את עולם הפירוקים והכינוסים. אורנשטיין ידוע כבעל מזג שיפוטי, סובלני, יעיל וקשוב, זכה לציונים גבוהים בכל משובי השופטים ונבחר לא אחת לאיש השנה בתחום המשפט.
"כנשיא בית המשפט המחוזי, הוא הקפיד להיות קשוב לציבור המתדיינים, לעורכי הדין, לציבור ולעמיתים. במסגרת פועלו, בין היתר, הוא קידם רפורמות ניהוליות משמעותיות שהביאו לשיפור המערכת עבור כלל הציבור בישראל. מעבר לכך ומטבע הדברים, אין זה נכון וראוי להתייחס לדברים שפורסמו אשר כוללים קטעי דברים".