פרישתה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן הרעידה לא רק את הכיסאות של חבריה לממשלה, אלא גם את הציבור הישראלי שהיה חלוק למדי - חלקם חשו שמדובר במהלך "מזויף" שלא נבע ממניעים אידיאולוגיים כפי שהציגה אותו חברת הכנסת וחלקם שמחו על הסיכוי ש"ממשלת השינוי" תיפול - והליכוד תשוב לקואליציה, ואולי גם לשלטון, מוקדם משציפו. לצד הדעות המנוגדות בנוגע למהלך של סילמן, רבים חוששים מאפשרות של מערכת בחירות נוספת - שאם תצא לפועל תהיה חמישית מאז 2019 - ומביעים זעם על האפשרות של בזבוז נוסף בכספי הציבור.
יעקב סלע תושב גבעת ארנון שבשומרון, אמר כי המהלך של ח"כ סילמן היה אמור לקרות מזמן. "אני שמח מאוד שזה קרה. קצת קשה לי עם המחילה האוטומטית למי שהעלילה עלילת דם על הימין, אבל אני מבין את האילוצים וזורם איתם", אמר. סלע הצביע בבחירות האחרונות למפלגתה של סילמן, "ימינה", וחש אכזבה קשה מהתנהלות חברי הסיעה.

8 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בדרך לבחירות חמישיות? סילמן פרשה מהקואליציה, שנותרה ללא רוב
(צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
יעקב סלע, תושב ארנון
יעקב סלע, תושב ארנון
"קצת קשה לי עם המחילה האוטומטית". יעקב סלע, תושב גבעת ארנון

"לא ישנתי טוב כל עוד הם עשו מה שעשו עם הקול שלי. כשהם הצביעו נגד הכשרת הבית שלי בהתיישבות הצעירה או נגד חוק גירוש מחבלים זה דקר לי בלב ואני מאד שמח שעכשיו עוד מנדט שנכנס בקולות שלנו סוף סוף יפסיק להצביע נגדי".
מירב חג'אג', אמה של סגן שיר חג'אג', שנרצחה בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים, הצביעה גם היא ל"ימינה" לאחר שכנועים של ח"כ עידית סילמן עצמה. לדבריה, הבטיחה לה שתדאג למשפחות השכולות - אך בדיעבד הייתה מאוכזבת מפעילות הממשלה בנושא. אתמול אחרי שסילמן הודיעה על החלטתה הדרמטית, חג'אג' אמרה ש"סלחה לה על הטעות" שעשתה לפני תשעה חודשים כשהצטרפה לממשלה הנוכחית.
8 צפייה בגלריה
מירב חג׳ג׳, אמא של שיר חג׳ג׳ ז״ל
מירב חג׳ג׳, אמא של שיר חג׳ג׳ ז״ל
"ידעה לחזור בה - זו גדולה". מירב חג'אג'

"שמענו בהתרגשות על ההחלטה של סילמן לפרוש, הצעד הזה מראה על האופי שלה שלמרות שעשתה טעות ידעה לחזור בה. אני רואה בזה גדולה שלה שלא כל אחד יכול לעשות", ציינה. היא קראה לצאת למערכת בחירות נוספת: "אני רוצה שתהיה כאן ממשלת ימין אמיתית שתחזיר את ההרתעה למדינת ישראל ותעצור את הפיגועים. אני אראה אותה ואחבק אותה, היא הודתה בטעות שלה ומגיע לה קרדיט גדול".
ויש גם את מי שמאמין שמדובר בצעד מיותר שיפגע בממשלה ובכך גם באזרחי המדינה. כך למשל, גל דה-לוי מתל אביב אמר שפרישתה של סילמן מחרבת את ההזדמנות שמדינת ישראל קיבלה בממשלת האחדות: "סילמן הייתה אחת הראויות, אישה ערכית, שמתייחסת בנועם וכבוד והיה נראה לי שהגישה שלה הייתה של יהדות מחברת והמהלך הזה מאוד מאכזב וחבל". לדבריו, "זה מקלקל הזדמנות מאוד גדולה למדינה הזו וגם לא ברור מה יהיה הרווח שלה מזה, לשבת בספסלים האחוריים של הליכוד? אני לא בטוח כמה היא שלמה עם המהלך שלה".
8 צפייה בגלריה
גל דה לוי, תושב תל אביב
גל דה לוי, תושב תל אביב
"לא ברור מה הרווח שלה מזה. תשב בספסלים האחוריים של הליכוד". גל דה-לוי מתל אביב

מעבר לחשש לפירוק הממשלה, בציבור נשמעו גם טענות נגד בחירות נוספות אחרי ארבע מערכות בחירות קשות שהביאו לבזבוז רב של כספי הציבור וברווחתו. הפובליציסטית ותושבת תל אביב, הגר סידס, אמרה כי יציאה לבחירות נוספות היא טעות שתפגע באזרחים: "כשיש ממשלת מעבר המדינה משותקת מבחינה חוקתית והתנהלות של משרדים ממשלתיים, לשתק את המדינה שוב אחרי שבשנה הזו החזרנו אותה למסלול זה טרלול שאי אפשר בכלל לתאר. זה לתקוע את המדינה ולפגוע בעיקר בשכבות החלשות".
עוד הוסיפה סידס שהסיבה לפרישתה של ח"כ סילמן תמוהה וטענה כי היא אינה נובעת באמת מ"סערת החמץ". "את יו"ר הקואליציה ושיתקת את הקואליציה. זיהו את החולשה שלה והפעילו עליה לחצים. הפטריארכיה ניצחה פה וגרמה לה לעשות את המהלך הזה, שעם הזמן כנראה נגלה שהוא לא-חוקתי כי אי-אפשר להבטיח שיריון כשאין בחירות, כך נראה שהיא לא תרוויח מזה כלום", ציינה.
8 צפייה בגלריה
הגר סידס, תושבת תל אביב.
הגר סידס, תושבת תל אביב.
"אם הפעילו עלייך לחץ - תתפטרי". הגר סידס מתל אביב
(צילום: חיים יוסף)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עידית סילמן
נפתלי בנט, עידית סילמן
"ללכת לנתניהו מאחורי הגב? זה לא דרך"
(צילום: יואב דודקביץ')
היא אמרה כי סילמן הייתה יכולה לפעול באופן אחר - אם לא הייתה שלמה עם פעולות הקואליציה והממשלה: "אם הפעילו עלייך לחץ אז תתפטרי, אבל להיפגש עם נתניהו מאחורי הגב של ראש הממשלה שהביא אותך לאן שאת נמצאת? זה לא דרך".
יפה טבג'ה, תושבת אשקלון אמרה כי "הזיכרון של סבבי בחירות בלתי נגמרות עוד טרי, פוליטקאי שייקח אותנו לסבב בחירות נוסף בשביל כיבודים, יישא בהשלכות ביום הבוחר". לדבריה, עידית סילמן שגתה בפרישתה: "אין לה מה להפסיד, היא נבחרת ציבור ללא ציבור. נבחרי ציבור שמשקרים את בוחריהם, ישקרו גם את שותפיהם. זה קרה עם אורלי לוי שעברה משמאל לימין, עם גדי יברקן שעבר מכחול לבן אחרי שטינף על ביבי, לאותו הביבי".
"עד כמה שזה ישמע נאיבי, פוליטיקאים שיעמדו במילה שלהם - יצליחו יותר", טענה, "סילמן אכן שילמה מחיר גבוה בהצטרפותה לממשלה הנוכחית, אך היא מוכר את הציבור שלה בזול בשביל ביטחון פוליטי". עוד הוסיפה טבג'ה כי עד לא מזמן במחנה הימין כינו את סילמן "תומכת טרור", איימו על משפחתה ועכשיו הם קוראים לה לבוא הביתה: "זו פוזיציה הפכפכה ומסוכנת".

8 צפייה בגלריה
יפה טבג׳ה, תושבת אשקלון
יפה טבג׳ה, תושבת אשקלון
"סילמן? נבחרת ציבור ללא ציבור". יפה טבג'ה, מאשקלון
עו"ד יוסף אקרמן, תושב קדם ערבה וסמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה חושב שמדובר בבזבוז כסף לצאת לבחירות נוספות, אך תוהה האם הייתה ברירה אחרת. "אין צורך בבחירות חדשות שהעלות שלהם גדולה ומיותרת, הגיע הזמן שהפוליטיקאים של הימין יתגברו על המחלוקות המטופשות ביניהם ויביאו להקמת ממשלת ימין, שתשקף את ההצבעה של העם שהצביע ברוב גדול להקמת ממשלת ימין", אמר.
ומנגד, כמי שהצביע "ימינה", הוא מודה שהממשלה הנוכחית לא ענתה על האינטרסים שלו: "הממשלה הזו עושה הרבה יותר מדי מהלכים שלא משקפים אותי כמצביע ימין אידאולוגי לאורך שנים, החל מהיחס להתיישבות ביהודה ושומרון, האשמות שווא ושותפות בעלילות דם של 'אלימות מתנחלים'".
8 צפייה בגלריה
עו"ד יוסף אקרמן, סמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה
עו"ד יוסף אקרמן, סמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה
"הגיע הזמן שהפוליטיקאים בימין יתגברו על המחלקות המטופשות". סמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה, יוסף אקרמן
הוא מנה את הסוגיות שבגין הטיפול, או אי-הטיפול בהן, חש אכזבה מהממשלה הנוכחית, שבראשה עמד ראש המפלגה לה הצביע: "אי-הטיפול בסוגיית המשילות בנגב, החולשה בוועדה לבחירת שופטים, טיפול בלאומניות במגזר הערבי, הסוגיה האיראנית, הכנסה של עשרות אלפי אוקראינים ללא בקרה אמיתית ובתחומי עיסוקי, איכות הסביבה, כמו בממשלות קודמות יש המון המון פערים שצריך להשלים, החל מטיפול רוחבי במפעלים מזהמים לא חוקים במגזר הערבי, זיהום נחלים, שריפות פסולת חקלאית ואלקטרונית וקידום תמ''א הרסנית לחציבה בשטחי יהודה ושומרון".
עוד הוסיף שהיו גם פעולות של הממשלה שהוא היה מרוצה מהן: "בתחום הכלכלי ובתחומי דת ומדינה נעשה ניסיון אמיתי לייצר שיתופי פעולה רחבים לטובת חיזוק מעמדה של הזהות היהודית של המדינה ומעמד הביניים והמסה הקריטית של אזרחי ישראל כולם".
פורסם לראשונה: 23:49, 06.04.22