ירי הנ"מ בצהריים (יום ד') לעבר מל"ט ישראלי מדגם "זיק" (הרמס 450) בשמי לבנון הגיע מסוללת טילים של חיזבאללה. הארגון קיבל בעבר מסוריה סוללות טילי SA-6 מתוצרת רוסיה, וכנראה גם כמה כלים מסוג פנציר SA-22, כלי רכב שעליהם מותקנים גם טילים, גם מכ"מים, וגם תותחי נ"מ שמיועדים ליירט מטוסים וטילים בגובה נמוך.
הרוסים מצדם טוענים שהם לא מאשרים לסוריה לספק לחיזבאללה נ"מ מתוצרתם, וזו גם הייתה אחת הסיבות שבגינן חיזבאללה כמעט ונמנע לחלוטין משימוש בסוללות טילי הנ"מ, שהוברחו אליו מסוריה במימון איראני.
בחיזבאללה ולבנון, כזכור, טוענים כל הזמן שישראל מפרה את ריבונות לבנון בעצם חדירות לשטחה של מטוסי קרב, מסוקים ומל"טים ישראליים. כלי הטיס הישראליים בשמי לבנון למטרות מודיעין, ולעתים משתמשים בהם גם לתקיפת מטרות בסוריה.
5 צפייה בגלריה
על פי דיווח לבנוני מטוס ביון התפוצץ באוויר
על פי דיווח לבנוני מטוס ביון התפוצץ באוויר
ניסיון ההפלה של חיזבאללה בצהריים. לארגון יש סוללות נ"מ מתוצרת רוסיה

למרות טענות אלו, כאמור, נמנע חיזבאללה מלהשתמש בסוללות טילי הנ"מ שיש לו כנגד מטוסים ישראליים, מחשש שמא ישראל תפגע בהן, ושעצם השימוש בהן יפליל את הרוסים. הפעם האחרונה שחיזבאללה שיגר טיל נ"מ מדגם 6-SA לעבר מל"ט ישראלי, הייתה באוקטובר 2019.
באותה תקופה שררה מתיחות ואף היו חילופי אש בגבול ישראל-לבנון. בחיזבאללה האשימו את ישראל בכך שרחפן "מתאבד" חמוש שלה השמיד בביירות מכונה חדישה המשמשת לייצור דלק מוצק לרקטות וטילים. המכונה הזו, בהמשך נחשף, הייתה רכיב חשוב בפרויקט דיוק הטילים שחיזבאללה מנסה להקים במימון ובתמיכה טכנולוגית איראנית וסורית.
כנראה שבניסיון לנקום על תקיפת הרחפן שיוחסה לישראל, ירה חיזבאללה טיל נ"מ על מל"ט ישראל והחטיא. לאותו ירי גם קדמה הצהרה של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, שאמר אחרי תקיפת הרחפן בביירות שחיזבאללה לא יניח לישראל להפר את המרחב האווירי של לבנון. כאמור, הירי לא צלח, אבל אפשר היה להבין את מניעי חיזבאללה לשימוש הנדיר הזה בטילי הנ"מ שקיבלה מסוריה. כנראה שזו גם הסיבה שישראל לא הגיבה על ירי הנ"מ הלבנוני בסוף 2019.

הזדמנות להפעלת לחץ

לכאורה, אין סיבה מיוחדת שבגינה ירצה חיזבאללה להשתמש בסוללות הנ"מ שקיבל ואותן הוא מסתיר ושומר לעימות נרחב, ואף למלחמה עם ישראל. ואולם, עדיין אפשר למנות כמה סיבות לירי הזה, שכאמור נכשל.
הסיבה האפשרית הראשונה היא שחיזבאללה רוצה להגביר את המתיחות בלבנון, כדי לחמוק מהביקורת שנמתחת עליו בקרב אזרחי לבנון. במדינה מאשימים את הארגון הן במשבר הפוליטי, הן במשבר הכלכלי והן במשבר הבריאותי, שמרסקים יחד את ארץ הארזים.
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
שורת סיבות אפשריות לירי. נסראללה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
תקיפת סוללת SA22 סורית לאחר שניסתה ליירט מטוסי חיל האוויר
תקיפת סוללת SA22 סורית לאחר שניסתה ליירט מטוסי חיל האוויר
סוללת SA-22 סורית, שהושמדה בתקיפה של צה"ל בסוריה ב-2018. לחיזבאללה יש כאלה
(צילום: דובר צה"ל)
עימות עם ישראל, בעיקר אם האחרונה תיזום אותו כתוצאה מירי הנ"מ, יאפשר לחיזבאללה להוכיח שהוא "מגן לבנון", ולהשתיק את הביקורת עליו.
סיבה אפשרית אחרת, היא שחיזבאללה פשוט לא הצליח לנקום עד היום את מותו של עלי כאמל מוחסן, פעיל הארגון שנהרג בשנה שעברה בתקיפה המיוחסת לישראל בנמל התעופה בדמשק, כפי שהבטיח. נסראללה ניסה כבר מזמן לקבוע מעין משוואת הרתעה, ולפיה פגיעה באחד מפעילי ארגונו או באזרחים לבנוניים בשטח לבנון או בשטח סוריה, תגרור פגיעה בחייל ישראלי.
האיום הזה נועד להרחיב את משוואת ההרתעה שממילא קיימת בין ישראל לחיזבאללה. אחרי הרג הפעיל בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, ניסה חיזבאללה פעמיים לפגוע בחיילים ישראליים בהר דב ובאזור מנרה ונכשל. צה"ל ממשיך להחזיק כוננות מאז, וחיזבאללה לא מצליח. ייתכן מאוד שחיזבאללה ניסה להציל את כבודו של נסראללה באמצעות הפלת מל"ט ישראלי גדול יחסית ובכך לסגור את האירוע.
אפשרות אחרת היא שחיזבאללה ערך שיפורים במערך הנ"מ המיושן שלו, ומנסה לבדוק אם השיפורים הללו מאפשרים לו לפגוע במל"טים ישראליים, אחרי הכישלון בכך באוקטובר 2019. למעשה, זה יכול להיות מעין ניסוי נשק.
איראן מנסה ללחוץ? רוחאני וביידן
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
אפשרות נוספת ממבט מדיני, היא שלאיראנים יש כעת עניין בהגברת המתיחות במזרח התיכון באמצעות שלוחיה, למטרת הפעלת לחץ על ממשל ביידן להסיר את הסנקציות הקשות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על טהרן, בצל הבטחתו של נשיא ארה"ב החדש לחזור להסכם הגרעין.
מעבר לכך, כמובן שישנה אפשרות שזו הייתה טעות או שגיאה של מפעיל. אבל מדובר באפשרות לא סבירה במיוחד, כשמדובר במערכת נשק שחיזבאללה משתדל להסתיר כדי שתעמוד לרשותו, כאמור, בעת עימות גדול עם ישראל. המעלה הגדולה של סוללות ורכבי הנ"מ שחיזבאללה קיבל מפטרוניו האיראניים באמצעות סוריה היא שהם ניידים, ומסוגלים במהירות לשגר ולשנות מקום. כך, יוכלו להתחמק מפגיעה של חיל האוויר הישראלי.

דיונים קדחתניים בקריה

כרגע, קשה להעריך איך תגיב ישראל על ירי טיל הנ"מ שלא הצליח במטרתו. אם צה"ל לא יגיב, מחד, ההרתעה כלפי חיזבאללה תישחק – ומאזן ההרתעה יופר. חיזבאללה בהחלט עלול לנסות שוב להגביל את חופש הפעולה האווירי של חיל האוויר בשמי לבנון.
5 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
כוכבי באחד מביקוריו בפיקוד הצפון. האם להגיב, ואם כן - מתי?
(צילום: דובר צה"ל )
מאידך, ברור גם שפעולה ישראלית בשטח לבנון תגרור תגובה של חיזבאללה, ועלולה להוביל גם לירי רקטות לעבר שטח ישראל. התוצאה עלולה להשתקף בהסלמה, וכנראה בכמה ימי קרב לכל הפחות, שיגרמו נזק לשני הצדדים.
על כן, ברקע המצוקה וחוסר המשילות בכלל התחומים בלבנון, ובצל הבחירות בישראל, מתקיימים כעת דיונים קדחתניים בקריה בשאלה כיצד להגיב, אם בכלל, ואם כן – מתי. לשני הצדדים אין עניין כעת במלחמה, אלא בחיזבאללה רוצים ליצור במכוון את המתיחות.