מפגינים ניסו הערב (שני) להדביק את עצמם לרצפה בכניסה למליאת הכנסת במטרה לחסום אותה, לקראת פתיחת הדיון וההצבעה על ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה. הם פונו מהמקום בכוח על ידי המאבטחים לאחר שמרחו דבק על הרצפה ועשרה מהם עוכבו. במקביל, עשרות מפגינים נגד המהפכה המשפטית התאספו בכיכר אגרנט בירושלים מול בית המשפט העליון, כשמנגד תומכי המהפכה הפגינו מול ביתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי-בהרב מיארה בתל אביב.


המפגינים מול בית היועמ"שית, תומכי המהפכה המשפטית, קראו: "גלי בהרב-מיארה המושחתת הביתה", ו"העם בחר ברפורמה משפטית". ההפגנה התקיימה בליווי כוחות משטרה רבים. במהלך ההפגנה אחד המוחים ניסה לחסום את הכביש בסמוך לבית ועוכב על ידי המשטרה. בשיחה עם ynet הוא אמר: "נעצרתי כי רציתי לעצור את הכביש כמו באיילון. היא (היועמ"שית) אמרה שאפשר. סך הכול זה סביר". בשלב מסוים החלו עימותים בין תומכי המהפכה המשפטית למתנגדיה, ואחד המוחים עוכב, לדבריו לאחר שהניף שלט "שמאלנים בוגדים". כוחות מג"ב ויס"מ הפרידו בין הצדדים.
במקביל, מאות מתנגדי המהפכה הגיעו להפגין מחוץ לביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בקריית אונו. המוחים קראו: "די להפקרות", "תוציא את ההסתדרות" ו"ארנון, הבטחת - תקיים". ליאת גרוסמן תמיר, שמנהיגה את המחאה בקריית אונו, אמרה: "ארנון תצא אלינו, תגיד שלום, אנחנו תושבי ישראל, אתה מקבל משכורת מהמיסים שלנו. מחר אתה אמור לצאת לחופשה בחו"ל אבל אנחנו במסגרת יום השיבוש נשבש את נתב"ג". המפגינים המשיכו לכניסה לפתח תקווה מכביש 471 שאותו הם חסמו לזמן קצר. בדרך פרצו עימותים בין נהגים למוחים, שכמעט גלשו לאלימות.




8 צפייה בגלריה
מפגינים במליאת הכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים במליאת הכנסת נגד חוק עילת הסבירות
ניסו להדביק את עצמם לרצפה. המפגינים נגד ביטול עילת הסבירות בכניסה למליאה
8 צפייה בגלריה
תיעוד מההפגנות ליד בית היועמ"שית גלי בהרב מיארה - מפגין בעד המהפכה המשפטית ניסה לחסום את הכביש ועוכב ע''י המשטרה
תיעוד מההפגנות ליד בית היועמ"שית גלי בהרב מיארה - מפגין בעד המהפכה המשפטית ניסה לחסום את הכביש ועוכב ע''י המשטרה
ההפגנה של תומכי המהפכה המשפטית מול בית היועמ"שית
(צילום: אדם קוטב)
8 צפייה בגלריה
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
צעדת מחאה בירושלים נגד ביטול עילת הסבירות
(צילום: דור פזואלו)
8 צפייה בגלריה
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים בירושלים
(צילום: דור פזואלו)
8 צפייה בגלריה
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים בירושלים
(צילום: דור פזואלו)
8 צפייה בגלריה
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
צעדת מחאה מבית המשפט העליון לכנסת נגד חוק עילת הסבירות
מפגינים בירושלים
(צילום: דור פזואלו)
מוקדם יותר החליט קצין הכנסת לסגור את יציע האורחים במליאה מחשש להתפרעות ופעולות מחאה בזמן ההצבעה על עילת הסבירות. "נוכח מידע שהגיע אל קצין הכנסת ולפיו יש מי שמתכוונים להפר באופן בוטה את הסדר ביציע הציבור במליאה, ולאחר קיום הערכת מצב שערך בלשכתו, החליט קצין הכנסת כי לצורך שמירה על הסדר במשכן, שכבר הופר היום בכמה הזדמנויות, נדרשת סגירתו של היציע באופן זמני", נמסר. "כמו כן, הורה קצין הכנסת על בדיקת תליית שלטי מחאה אשר נתלו לאורך היום על דלתות חברי כנסת במשכן".
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס להחלטת קצין הכנסת, ומסר: "אני מגבה ומשבח את קצין הכנסת, משמר הכנסת וסדרני הכנסת שלא נתנו לכנופיית פורעי החוק לחסום את מליאת הכנסת ופינו אותם במהירות, בנחישות ובמקצועיות. כעת הם יועברו למשטרת ישראל ולמערכת המשפט להמשך טיפול, שאני מקווה שיהיה נחוש באותה המידה. חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים צריכים לעשות חשבון נפש עמוק על הניסיון לשבש את ההליך הדמוקרטי - ולגנות בחומרה את המתקפה על הדמוקרטיה הישראלית. הכנסת לא תהיה איילון".

בהמשך הבהירו בכנסת כי מי שהזמינו את המפגינים למשכן היו חברי הכנסת מירב כהן ונאור שירי מיש עתיד. "הנושא יטופל גם בוועדת האתיקה מכח סמכותה על פי החוק", אמרו בכנסת.
גם בכרכור התקיימה הערב הפגנה קטנה. המוחים דיווחו כי נהג ניסה לדרוס אותם - ובתיעוד מהמקום נראה הנהג מנסה לעבור בין המפגינים.
לקראת ההצבעה, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמש קרא לחזור לשיחות בטענה שההסכמה בנושא "בת השגה", אמר הערב כי "אפשר להגיע להסכמה. הפתרון היחיד והפשוט ביותר הוא לשבת ולדבר. אני מברך על הקולות המרובים - גלויים וסמויים - שגברו מאז דבריי אתמול, וקוראים לשוב להידברות בנוגע לסוגיות היסוד שקורעות אותנו, כולל בנוגע לסוגיית הסבירות - שהיא בוודאי בת הסכמה. אין ספק שזו טובתה של המדינה. אין ספק שזו טובתה של החברה הישראלית".
8 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הכנסת לא תהיה איילון". אמיר אוחנה
(צילום: עמית שאבי)
הרצוג הוסיף: "בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג, המעשה האחראי והמנהיגותי חייב להיות לשבת, לדבר, ולשים את האחדות הישראלית מעל הכל. מנהיגי הציבור - מהקואליציה ומהאופוזיציה - חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב, בטרם ההצבעה על ביטול עילת הסבירות במליאה, כי "עדכון עילת הסבירות לפי המתווה שקבע שופט העליון סולברג הוא לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה, ולכן רבים מראשי האופוזיציה ושופטים בכירים תמכו בתיקון עילת הסבירות. נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס אמר שעילת הסבירות מגדילה את אי-הוודאות המשפטית, השופטת פרוקצ'יה אמרה שהיא עלולה להביא לפלישת בית המשפט לשטחים שבהם אין הוא אמור לפעול".

"סבירות סולברג מתקנת את זה", הוסיף נתניהו. "גם לאחר התיקון עצמאות בית המשפט וזכויות האזרח בישראל לא ייפגעו בשום צורה. בית המשפט ימשיך לפקח על חוקיות הפעילות ומינויי הממשלה. הממשלה והשרים לא יוכלו לשקול שיקולים זרים, לפעול בניגוד עניינים או למנות מינויים לא כשרים, אלא להפך. תחת פיקוח בית המשפט שיימשך הממשלה תהיה חייבת לפעול בתום לב, במידתיות, בהגינות ובשוויון. לכן סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא היא חיזוק הדמוקרטיה, והיא בוודאי לא סיבה לקרוא לסרבנות או לשבש את חייהם של מיליוני אזרחים".
מוקדם יותר, ראשי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ לא שללו חזרה לשיחות ההידברות בבית הנשיא, אם החקיקה החד-צדדית בכנסת תיעצר. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי שוחח היום עם נשיא המדינה וקרא לו להזמין אליו לפגישה מרובעת את ראש האופוזיציה לפיד, ראש הממשלה נתניהו ואותו עוד היום, "כדי לעצור עכשיו, לפני שהחזרה לאחור תהיה קשה". הוא ביקש בפתח ישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי לחזק את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וטען כי "הזובור", כלשונו, שעברה בישיבת הממשלה אתמול הינו "הכשרת הקרקע לפיטוריה". לדבריו, "אם זה יקרה - זו פשיטת רגל דמוקרטית".
8 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"עדכון עילת הסבירות - חיזוק הדמקרטיה". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
יו"ר יש עתיד לפיד התייחס גם הוא לישיבת הממשלה והמתקפות חסרות התקדים על היועמ"שית ואמר כי "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו - כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת. לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומרת דבר אחד: החוק לא יחול עליהם. אם הם ימנו לתפקידים בכירים עבריינים מורשעים, איש לא יוכל לעצור בעדם. אם הם ייקחו את כספי המיסים שלנו ויעבירו אותם למקורבים שלהם, לא תהיה על זה שום ביקורת. הם יוכלו לפטר את כל שומרי הסף, מהיועצת המשפטית ומטה, ולהחליף אותן בבובות צייתניות וכנועות".
לדבריו, "זו לא עילת הסבירות, זו עילת השחיתות. זה לא חוק רגיל וזה לא יום רגיל. היום הזה ייחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל. זה היום שבו ממשלת ישראל הודיעה שהחוקים לא חלים עליה יותר". בתשובה לשאלת ynet אמר כי אם הקואליציה תעצור את החקיקה, גם אחרי הקריאה הראשונה היום, "אפשר וצריך לחזור לבית הנשיא". בנאומו ציין: "עוד לא מאוחר מדי. אפשר עדיין לעצור. אל תובילו את מדינת ישראל לאסון".

לפחות בינתיים, רוב גדול בקואליציה מעוניין להעביר את ההצעה ללא ריכוך, בין היתר כדי שתשרת את צרכיה הפוליטיים: מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה והדחתה של היועצת המשפטית לממשלה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לגנץ ולפיד וטען כי הם לא באמת רוצים להגיע להסכמות אלא רק למסמס את ה"רפורמה", כלשונו, ולהפיל את הממשלה. צמצום עילת הסבירות הוא צורך חיוני שיש לגביו הסכמה רחבה", אמר - וטען כי גם שופטי עליון תמכו בכך, בהם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, ו"כך גם חלק גדול מראשי האופוזיציה". הוא התייחס לאמירות החריגות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שאמר כי שרים שרוצים "להתנחל בכל מקום", הם "חלק מהבעיה" - והשיב לו: "זה לגיטימי שיהיו חילוקי דעות. זכותו להביע ביקורת - וזכותנו לבנות את ארץ מולדתנו בכל מקום".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתנגד מלכתחילה להידברות בבית הנשיא, התייחס לקריאת הנשיא - עוד לפני דבריהם של גנץ ולפיד - והתעקש כי השניים "לא צריכים לחזור לבית הנשיא". הוא הסביר: "נתניהו לא זנח את התוכנית לפטר את היועמ"שית". השר לשעבר אף קרא לבית המשפט העליון לבטל את ההצעה לביטול עילת הסבירות, אם זו תעבור גם בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
פורסם לראשונה: 18:35, 10.07.23