בכנסת ממשיכים לנאום, ראש הממשלה כבר בלשכתו במשכן והספירה לאחור לקראת ההצבעות על הביטול הסופי של עילת הסבירות נמשכת. אבל גם עכשיו יש לנתניהו כמה וכמה אופציות כיצד לפעול - וטרם ידוע באיזו דרך יבחר. אלו התרחישים ביום ההכרעה - שייתכן ויידחה - וזו הסבירות של כל אחד ואחד מהם.

אישור הנוסח הנוכחי של החוק

בשבוע שעבר אושרה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית ללא שינויים, למרות הדיווחים על ניסיונות לפשרה - וגם מאז לא אירעה פריצת דרך. יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, אמר לא פעם כי פשרות כבר היו לפני כן - ובינתיים ראש הממשלה לא הודיע שבכוונתו לרכך את חוק עילת הסבירות. אבל הסיכוי שהנוסח הנוכחי יאושר ללא שינויים, לא נראה גבוה. הסבירות: בינונית-נמוכה.
4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ואופיר כץ
שמחה רוטמן ואופיר כץ
חברי הכנסת רוטמן וכץ, לאחר ההצבעה בשבוע שעבר

ריכוך חד-צדדי

את מתווה הפשרה שהציעה ההסתדרות כבר הודיע הליכוד כי הוא דוחה, בקואליציה מסרבים בינתיים לדרישת ראשי האופוזיציה להקפאה ממושכת בחקיקה - אבל עקב הלחץ הכבד, מבחוץ ומבפנים - ייתכן שנתניהו יחליט על ריכוך חד-צדדי.
אחת האפשרויות שבה דנים בקואליציה היא הקפאת החקיקה לחצי שנה - כשלמעשה מחצית מתקופה זו היא בכלל פגרה. אפשרות אחרת היא בהצעת החוק עצמה.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
נתניהו בכנסת, לאחר השחרור מהאשפוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אבל בעוצמה יהודית הבהירו בהודעה שפרסמו הבוקר את התנגדותם לכך: "אין לנו מנדט לבצע 'ריכוכים' בחקיקה שתכליתם למעשה אחת: לעקר אותה מתוכנה ולהפוך אותה לנטולת כל השפעה ממשית - ובוודאי שאין לנו מנדט לכל התחייבות לדחות את המשך הרפורמה שאותה העניק לנו הציבור מנדט עצום להעביר. מי שמנהל את מדינת ישראל היא ממשלת ישראל - לא שקמה ברסלר ולא אהוד ברק. יש להעביר את החקיקה כמות שהיא ולאחריה להמשיך הלאה". הסבירות לריכוך חד-צדדי: בינונית-גבוהה.

הגעה למתווה פשרה

ביממה האחרונה נראתה התקדמות בדרך לפשרה, על רקע החשיפה ב-ynet שלפיה ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסכים למתווה בית הנשיא, הכולל את צמצום עילת הסבירות - אבל דורש הקפאה של 15 חודשים בחקיקה. אבל בצהריים לפיד נשמע אחרת והבהיר כי ניסיונות הפשרה נכשלו. "עם הממשלה הזו אי אפשר להגיע להסכמות", אמר.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואורנה ברביבאי באירוע מפלגת יש עתיד
יאיר לפיד ואורנה ברביבאי באירוע מפלגת יש עתיד
לפיד, הרצוג, נתניהו וגנץ
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי, צילום: מארק ישראל סלם)
בניגוד לפשרת ההסתדרות, בליכוד טרם אמרו מה עמדתם בנוגע למתווה זה, והביקורת על לפיד - לפני הבהרתו - הגיעה דווקא מחבריו לאופוזיציה. "נשמע שאתה בדרך לפשרה, אז כדאי שתעדכן", אמר לו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בפגישת ראשי האופוזיציה.
מובילי המחאה היו הרבה יותר ביקורתיים וב-ynet Live אמר רועי נוימן כי מדובר ב"פשרה רקובה, הזמנה מנתניהו של השיטה הפולנית". בכל מקרה, נתניהו עצמו הוא שצריך להחליט אם לקבל את אותה פשרה, או פשרה אחרת. הסבירות: נמוכה.
4 צפייה בגלריה
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
"הרפורמה מפלגת". ביידן
(צילום: AP/Susan Walsh)

עצירת החוק

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי "הרפורמה מפלגת" וקרא לא לרוץ קדימה, לאחר שלפני כן אמר לפרשן ה"ניו יורק טיימס" כי המסר שהעביר לנתניהו בשיחה ביניהם היה לעצור את החקיקה עכשיו. אבל למרות זאת, הסיכוי שנתניהו יבחר בנתיב זה נראה נמוך מאוד. הסבירות: אפסית.

דחייה של כמה ימים

למרות שבמליאה דנים כבר יממה בביטול עילת הסבירות, ואף שבקואליציה התעקשו שוב ושוב על הצבעה היום - עדיין תיתכן דחייה של כמה ימים, כדי לנסות שוב להגיע להסכמות. בזמן ששר הביטחון יואב גלנט נכנס ללשכת נתניהו, להתייעצויות מכריעות, אמר זאת גנץ במליאה: "אפשר לעצור ולהגיע במושב הזה בימים הקרובים להסכמה על עילת הסבירות שלא תפגע באדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך חקיקה בהסכמות רחבות". הסבירות: בינונית-גבוהה.