בצל הימשכות המלחמה ברצועת עזה והכוונות הישראליות להרחיב אותה למבצע קרקעי ברפיח, המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ניכרת, ומתחילה לקבל יותר ויותר פומבי. לצד ביקורת נוקבת על ישראל, צצות משיחות סגורות של ביידן גם ביקורות קשות על נתניהו, כשלפי דיווחים הוא אף כינה אותו "Asshole" ו"בחור פאקינג רע".

"זאת לא הדרך שבני ברית כל כך קרובים צריכים לקרוא אחד לשני", ציין בריאיון עם ynet מלקולם הונליין, ראש "ועידת הנשיאים" ואחד מראשי הקהילה היהודית בארה"ב. "מצד שני, גם אנשים בישראל לפעמים אומרים אמירות מצערות".
עם זאת, הונליין הרגיע וציין כי הוא לא חושב שישראל "מאבדת את התמיכה של העם או של הקונגרס בארה"ב. זו שנה פוליטית כאן, אבל בסך הכול הסקרים מראים שהעם האמריקני עומד לצד ישראל". לדבריו, "אני חושב שהדבר החשוב ביותר, שאולי לא מבוטא בצורה הולמת, זה שלתת ניצחון לחמאס בכל דרך שהיא יאיים על כל מדינה באזור - וגם על האינטרס האמריקני".
הונליין אף הגדיל וטען כי "האינטרס הוא בעל משקל כל כך גדול לעומת כל ההבדלים - וזה היה נכון עם כל נשיא אמריקני. תמיד היו תקופות של מתיחות, במיוחד כשיש לך כל כך הרבה על כף המאזניים - כמו שיש לנו עכשיו עם המלחמה בעזה ועם התערבותה של איראן בכל האזור". לדבריו, "נתניהו אמר שהוא מבין את דאגותיו של הנשיא, אבל אני חושב שזה הרבה יותר טוב שהדברים האלה נעשים בפרטיות - משום שהאויבים תומכים בפיצוץ".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הרבה יותר טוב שהדברים האלה נעשים בפרטיות - משום שהאויבים תומכים בפיצוץ". נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
בין האינטרסים שעומדים על הפרק נמצאת גם הנורמליזציה המיוחלת בין ישראל לסעודיה. כשהונליין נשאל אם הוא חושב שנורמליזציה עדיין רלוונטית תחת הנסיבות הנוכחיות, השיב: "באופן ודאי". לדבריו, "דיברתי עם מנהיגים אזוריים במשך שנים, וגם לאחרונה הם ממשיכים להגיד 'ישראל צריכה לסיים את העבודה, בגלל שאנחנו נשלם את המחיר אם היא לא תצליח'. אם חמאס יופיע בטענה שהוא ניצח, כל המדינות ישלמו את המחיר".
למרות הרצון להגיע לנורמליזציה, סעודיה התנתה לאחרונה את קידום הנושא בקידום פתרון שתי המדינות. "הם מזהים שפתרון שתי המדינות לא יכול להישלף מהכובע. הם יכולים לומר שזו שאיפה אבל אין מדינה אמיתית שאיתה ישראל יכולה לנהל משא ומתן", ציין הונליין. "הם יותר ביקורתיים כלפי הרשות הפלסטינית מהמנהיגים הישראליים שאני פגשתי. הם אומרים שהם מאוכזבים ממנה ומזהים שהיא לא בשליטה. בוודאי שאין בעזה גורם שיכול להיות צד למשא ומתן רציני".
על הביקורות שנשמעות נגד ישראל בנוגע למלחמה אמר הונליין כי "ארה"ב מגיבה בעוצמה רבה בעיראק ובסוריה, ופועלת נגד החות'ים. אנשים שואלים שאלות רק כשזה מגיע לישראל, שמגינה על אזרחיה ונלחמת במלחמה מאוד מוסרית".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יחיא סינואר
מוחמד בן סלמאן יחיא סינואר
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ויחיא סינוואר. "אם חמאס ינצח - כל המדינות ישלמו את המחיר"
(צילום: רויטרס, EPA)
3 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
"זה הזמן של הלא-יהודים לקחת יותר אחריות". הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת הרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
לצד הבערה במזרח התיכון, יהודי ארה"ב מודאגים מאוד מהאנטישמיות הגואה במדינה. בהקשר הזה הונליין ציין כי "אנחנו משקיעים בזה זמן רב, אבל האנטישמיות היא לא בעיה שלנו - אנחנו לא הגורם, אנחנו הקורבן. דיברנו על זה הרבה זמן אבל אנשים לא לוקחים את זה ברצינות. זה הזמן של הלא-יהודים לקחת יותר אחריות".
לדבריו, "אנחנו חשפנו 30 מיליארד דולר שהושקעו על ידי קטאר לבדה באוניברסיטאות, ובתמורה היא מקבלת כוח - וזה רק בקמפוסים. אנחנו ראינו בכל ארה"ב התנגדות לישראל ולפעילויות של יהודים. מצאנו את זה עכשיו בבתי ספר, כולל בתמיכה כספית של קטאר. למשל מצאנו בבתי ספר ובגנים ילדים ערבים, שעל המפה אין את ישראל, ויש את פלסטין".