פחות מיממה אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על סיפוח השטחים שצבאו כבש באוקראינה, הממשלה בקייב הודיעה בצהריים (יום שבת) כי כוחותיה השלימו את כיתורם של אלפי חיילים רוסים בעיירה לימאן שבמזרח המדינה. מדובר בעיירה בעלת חשיבות אסטרטגית רבה עבור הצבא הרוסי בכל הנוגע לניסיונותיו להשלים את כיבוש מחוז דונייצק – וכיתורה מהווה מכה נוספת עבורו אחרי הנסיגה המשפילה מאזור חרקוב בחודש שעבר, בעקבות מתקפת-הנגד האוקראינית שם.
לימאן, שבה גרו ערב המלחמה כ-20,000 תושבים, נפלה לידי רוסיה בחודש מאי האחרון, והיא מהווה מרכז לוגיסטי ותחבורתי חשוב עבור כוחותיה שמנסים כאמור לכבוש את כל מחוז דונייצק, וכך להשלים את כיבוש חבל דונבאס כולו. בעוד הרוסים כבר השלימו ביולי האחרון את כיבוש מחוז לוהנסק, המחוז השני שממנו מורכב דונבאס, במחוז דונייצק הם ובעלי בריתם המורדים (שכעת סופחו רשמית לרוסיה) שולטים רק ב-60% מהשטח.
11 צפייה בגלריה
פוטין, זלנסקי והחיילים שצילמו עצמם מניפים את דגל אוקראינה ליד העיירה לימאן
פוטין, זלנסקי והחיילים שצילמו עצמם מניפים את דגל אוקראינה ליד העיירה לימאן
פוטין, זלנסקי והחיילים שצילמו עצמם מניפים את דגל אוקראינה ליד העיירה לימאן
(צילום: AP, טוויטר, EPA)
11 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור קו החזית ליד העיירה בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס מלחמה מול רוסיה
חיילים של צבא אוקראינה באזור קו החזית ליד העיירה בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס מלחמה מול רוסיה
חיילים אוקראינים בקו החזית בדונייצק, ארכיון. רוסיה שולטת רק ב-60% משטח המחוז
(צילום: רויטרס )
העיירה עצמה טרם נכבשה על ידי האוקראינים, אבל נראה שהם מתקרבים לכך: בצהריים פרסם ראש לשכתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, אנדריי ירמאק, סרטון שבו נראים לוחמים תולים את דגל הלאום הכחול-צהוב על גבי מה שנראה כמו שלט הכניסה ללימאן. אחד מהם מכריז בפני המצלמה: "לימאן תהיה אוקראינית".
"הכוחות הרוסיים באזור לימאן כותרו", הכריז הבוקר סרהיי צ'רבטי, דובר הפיקוד המזרחי של הצבא האוקראיני. "לימאן חשובה בגלל שהיא הצעד הבא בדרך לשחרור דונבאס האוקראיני. זו הזדמנות להמשיך הלאה לקרמינה ולסברודונצק", הוסיף, בהתייחסות ליישובים במחוז לוהנסק הסמוך שנכבשו על יד רוסיה בתום קרבות קשים לפני חודשים אחדים. הדובר הוסיף כי לכיתור הכוחות הרוסיים בלימאן יש גם חשיבות פסיכולוגית רבה, כשהוא מתכוון כנראה למורל של הלוחמים האוקראינים.
מספר הלוחמים הרוסים שהוצבו בלימאן עומד על בין 5,000 ל-5,500, אם כי לא ברור אם זה המספר הנוכחי שלהם: לפי דובר הצבא האוקראיני צ'רנבטי ייתכן שחלקם נהרגו בקרבות או שניסו לפרוץ את הכיתור ולברוח. הוא טען כי הניסיונות לפרוץ את הכיתור נכשלים. "חלקם נכנעים, הרבה מהם נהרגו ונפצעו, אבל המבצע עדיין לא הושלם", הוסיף.
11 צפייה בגלריה
וולנובאחה אוקראינה טנק כוחות של צבא רוסיה מלחמה באירופה משבר פלישה
וולנובאחה אוקראינה טנק כוחות של צבא רוסיה מלחמה באירופה משבר פלישה
טנק רוסי עם סמל הפלישה Z. צבא פוטין סובל ממחסור בכוח אדם
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
גברים שגויסו לצבא רוסיה במסגרת גיוס מילואים בעיר וולשקי
גברים שגויסו לצבא רוסיה במסגרת גיוס מילואים בעיר וולשקי
צעיר רוסי שגויס לצבא נפרד מבני משפחתו, השבוע. "מגויסים יישלחו בלי להשלים את ההכשרה"
(צילום: AP )
במכון לחקר המלחמה, מכון מחקר שמושבו בוושינגטון ואשר מספק שלל דיווחים על הקרבות באוקראינה, העריך כי קייב צפויה להשתלט מחדש על לימאן בתוך ימים אחדים. במכון ציטטו דיווחים רוסיים שלפיהם החיילים הרוסים ניסו לברוח מהעיירה. המורדים הפרו-רוסים, שמאמש הפכו כאמור לחלק רשמי מהמדינה הרוסית, דיווחו כי שלחו תגבורת לאזור. במכון לחקר המלחמה מדווחים במקביל על הישגים אוקראיניים "הדרגתיים" גם באזור חרקוב – בעיר קופיאנסק ובגדתו המזרחית של נהר אוסקיל, שהפכו לקו החזית החדש בעקבות מתקפת-הנגד האוקראינית המוצלחת באזור הזה בחודש שעבר.
במקביל טען הצבא האוקראיני כי צבא רוסיה ממשיך לסבול ממחסור כבד בכוח אדם – והעריך שהוא יידרש לשלוח לחזית חיילים עוד לפני השלמת ההכשרה שלהם. פוטין, נזכיר, הורה בצל המכות הצבאיות שספג באוקראינה על גיוס של מאות אלפי חיילי מילואים – לראשונה ברוסיה מאז מלחמת העולם השנייה ותוך הפרת הבטחתו להימנע מכך בתחילת הפלישה לפני יותר משבעה חודשים. מאז החל הגיוס ההמוני הופצו שורת דיווחים וטענות שלפיהם המגויסים החדשים לא מקבלים ציוד או הכשרה ראויים, והמהלך הוביל במקביל לבריחתם מרוסיה של רבבות גברים שחוששים שיגויסו גם הם.
גיוס המילואים והכרזת הסיפוח של המחוזות הכבושים – דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון – מגבירים כעת את החשש במערב מהסלמה משמעותית במלחמה. בנאום אתמול בקרמלין שבו חתם על סיפוח המחוזות, הבהיר פוטין כי ארצו תגן על השטחים הכבושים כמו על כל אדמה רוסית אחרת, ושיגר פעם נוספת איום מרומז על שימוש בנשק גרעיני: הוא אמר כי ארצו תגן על אדמתה "בכל אמצעי", וטען כי ארה"ב כבר הציבה תקדים של שימוש בנשק גרעיני כשהטילה את פצצות האטום על הערים היפניות הירושימה ונגסקי בתום מלחמת העולם השנייה, ב-1945.

11 צפייה בגלריה
תומכי נשיא רוסיה פוטין חוגגים ב מוסקבה הכרזת סיפוח שטחים כבושים ב אוקראינה
תומכי נשיא רוסיה פוטין חוגגים ב מוסקבה הכרזת סיפוח שטחים כבושים ב אוקראינה
תומכי פוטין חוגגים את הסיפוח, אמש בכיכר האדומה במוסקבה
(צילום: AFP)
הכרזת הסיפוח של פוטין לא מוכרת כמובן על ידי הקהילה הבינלאומית, ובמערב מאשימים כי משאלי העם שקדמו לה במחוזות הכבושים היו מפוברקים לחלוטין, ממש כפי שעשתה בחצי האי קרים ב-2014. הבוקר הצטרפה לגינויים מרחבי העולם למהלך של פוטין גם טורקיה, שאף שגינתה כבר את הפלישה לאוקראינה דאגה לשמור על יחסים טובים עם הקרמלין. משרד החוץ באנקרה מסר כי הוא דוחה את הסיפוח וכינה אותו "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי. במקביל לגינויים, ארה"ב, בריטניה וקנדה הכריזו אמש על שורה של סנקציות חדשות נגד מוסקבה. ניסיונה של ארה"ב לגנות את המהלך במועצת הביטחון של האו"ם נחסם בעקבות וטו שהטילה רוסיה. סין והודו, שעמן מנסה כעת מוסקבה לפתח את יחסיה, נמנעו בהצבעה.
בתוך כך, הבוקר האשימה אוקראינה כי רוסיה "חטפה" את ראש תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה – התחנה הגדולה מסוגה באירופה כולה. התחנה נכבשה על ידי הכוחות הרוסיים כבר בתחילת המלחמה, אך ממשיכים להפעיל אותה מאז אנשי צוות אוקראינים. על פי החברה שמפעילה את תחנות הכוח הגרעיניות של אוקראינה, "אנרגואטום", מנהל תחנת זפוריז'יה איהור מוראסוב נעצר אתמול בסביבות 16:00 – זמן קצר לאחר נאום הסיפוח של פוטין.
בחברה טוענים כי מוראסוב נעצר כשנסע ברכבו, וכי עיניו כוסו והוא נלקח למקום לא ידוע. "מעצרו על ידי רוסיה מסכן את ביטחונה של תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר באוקראינה ובאירופה", מסר נשיא "אנרגואטום" פטרו קוטין. הוא קרא לשחרורו המיידי של מוראסוב. קוטין התראיין בהמשך לרשת BBC וטען כי מעצרו של מוראסוב נעשה על מנת לאלץ אותו להסכים להעביר את ניהול התחנה בזפוריז'יה מ"אנרגואטום" לידי תאגיד האנרגיה הגרעיני של רוסיה, "רוסאטום".
11 צפייה בגלריה
חייל רוסי מחוץ לתחנת הכוח הגרעינית ב זפוריז'יה אוקראינה
חייל רוסי מחוץ לתחנת הכוח הגרעינית ב זפוריז'יה אוקראינה
חייל רוסי מחוץ לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה. קייב מאשימה: "מנהל התחנה נחטף"
( צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
אוקראינה צילום לוויין של מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
אוקראינה צילום לוויין של מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
הכורים הגרעיניים בזפוריז'יה, בצילום לוויין. חשש בעולם מאסון בשל ההפגזות באזור
(צילום: EPA / MAXAR TECHNOLOGIES / HANDOUT)
תחנת כוח גרעינית בזפוריז'יה אוקראינה
רוסיה טרם הגיבה להאשמה הזו, ובסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעו כי פנו למוסקבה על מנת לברר מה עלה בגורלו ולקבל ממנה "הבהרות". תחנת הכוח בזפוריז'יה, נזכיר, עוררה בחודשיים האחרונים דאגה רבה בעולם בשל ההפגזות הרבות באזור שמסביב לה – הפגזות שחלקן פגעו במתחם עצמו וחוללו נזק לא הרחק מששת הכורים הגרעיניים שלה. שני הצדדים, מוסקבה וקייב, האשימו זה את זה באחריות להפגזות הללו, וצוות ששלחה לשם סבא"א בחודש שעבר לא הכריע בסוגיה הזו.
באותו אזור התרחשה אתמול, שעות לפני נאום הסיפוח של פוטין, מתקפת טילים רוסית שפגעה בשיירת כלי רכב – ולפחות 30 בני אדם נהרגו ויותר מ-100 נפצעו. גורמים באוקראינה דיווחו כי כל הקורבנות הינם אזרחים, וכי הם נערכו לצאת בכלי הרכב מהאזור בזפוריז'יה שנמצא תחת שליטה אוקראינית אל עבר האזור במחוז שנמצא תחת שליטה רוסית, על מנת לבקר קרובי משפחה ולהעביר להם אספקה. נשיא אוקראינה זלנסקי אמר בעקבות המתקפה כי רוסיה היא "חלאה טרוריסטית צמאת דם".
בצהריים דיווחה אוקראינה על מתקפה קטלנית נוספת נגד שיירת כלי רכב אזרחיים, אם כי זו לא אירעה היום: לפי הרשויות האוקראיניות 20 אזרחים נהרגו בסוף החודש שעבר בהפגזה רוסית שפגעה בשיירה ב"אזור האפור" שבין השטח שבשליטת רוסיה בצפון-מזרח אוקראינה לבין השטח באזור שתחת שליטה אוקראינית. בהודעה שפרסם שירות הביטחון האוקראיני נמסר כי שבעה מכוניות נפגעו בהפגזה שאירעה באזור שבין סבטובה במחוז לוהנסק (בשליטה רוסית) לבין קופיאנסק במחוז חרקוב (בשליטה אוקראינית). בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי הממשל הפרו-רוסי באזור האשים ביום חמישי את קייב בהפגזה על שיירת פליטים שבה נהרגו לטענתו 30 בני אדם. ברויטרס אמרו כי לא ברור לפי שעה אם מדובר באותה הפגזה.