בארה"ב מאשרים כי משלוח נשק לישראל מעוכב בעקבות החשש האמריקני מפגיעה באזרחים ברפיח, ובישראל מביעים תסכול עמוק מההחלטה - כשברקע המתיחות הרבה ממילא בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ג'ו ביידן, והכעס הישראלי על התנהלות ראש ה-CIA במגעים לעסקה מול חמאס.

אחרי שבכיר אמריקני אנונימי אישר בלילה האחרון את הדיווחים על עיכוב משלוח של אלפי פצצות לישראל בשבוע שעבר, אישר זאת כעת בקולו שלו שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. בשימוע בסנאט הבהיר אוסטין כי מדובר בהחלטה שקיבל הנשיא ביידן עצמו, בהקשר של התוכנית הישראלית לצאת לפעולה התקפית רחבה יותר ברפיח - מעבר למבצע הממוקד הרבה יותר של כיבוש מעבר רפיח. לפעולה הגדולה יותר ארה"ב מתנגדת נחרצות, כל עוד לדבריה אין דרך להבטיח את שלומם של המוני הפליטים הפלסטינים בעיר הדרומית ביותר ברצועה.
"היינו ברורים מאוד מהרגע הראשון שישראל לא צריכה להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף ברפיח מבלי לקחת בחשבון את הצורך בהגנה על אזרחים במרחב הקרב. ובזמן שאנחנו בוחנים את הסיטואציה, השהינו משלוח אחד של חימושים כבדים", אמר אוסטין - כשכוונתו לפצצות הכבדות שארה"ב מעכבת מאז השבוע שעבר את העברתן. הוא הבהיר כי טרם התקבלה החלטה סופית סביב עיכוב המשלוח הזה.
בהמשך, דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר אמר בתדרוך לעיתונאים כי ארה"ב בוחנת עיכוב משלוחי נשק נוספים לישראל. הוא הבהיר כי "אנחנו מחויבים לביטחון ישראל והוכחנו זאת בשבועות האחרונים במתקפה של איראן - אבל יש לנו חששות מאוד רציניות לגבי מבצע ברפיח, לגבי גורלה של האוכלוסייה האזרחית שנמצאת שם בצפיפות רבה, בהתחשב בפעולות של ישראל בעבר. ישראל לא הציגה לנו תוכנית ראויה לטיפול בסוגיות האלה. עצרנו משלוח אחד ואנחנו בוחנים אחרים, אבל המחויבות ארוכת הטווח שלנו לישראל לא השתנתה".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ארה"ב מעכבת משלוח נשק, בישראל מתסוכלים. נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
מילר הוסיף גם כי למרות שמעבר כרם שלום נפתח - משאיות לא עוברות שם עדיין, ולדבריו הסיוע ההומניטרי מעוכב שם בגלל בעיות לוגיסטיות. הוא דרש גם למעשה את פתיחתו המיידית של מעבר רפיח, שנסגר עם כיבוש הצד העזתי שלו בידי צה"ל: "גם מעבר רפיח לא פתוח למעבר משלוחי דלק וזה מונע את מעבר הסיוע בכרם שלום. בלי דלק מעבר הסיוע ההומנטירי לא אפשרי ולכן התעקשנו ששני המעברים יהיו פתוחים, הם תלויים זה בזה״.
מוקדם יותר אמר גורם ישראלי ל-NBC כי בממשלה בירושלים יש "תסכול עמוק" מהחלטת הממשל האמריקני. זאת חרף מה שנראה כמו ניסיון מצד דובר צה"ל להמעיט מחשיבות המהלך, כשלפי הדיווח דובר מטעם הצבא אמר כי המחלוקות בין בעלות הברית ייפתרו "בדלתיים סגורות". הגורם הישראלי הזכיר גם את הכעס בירושלים על התנהלות ראש ה-CIA ביל ברנס במגעים לעסקה, ולדבריו ברנס "אפשר לחמאס להפתיע" את ישראל בהצהרה שלו על הסכמה לעסקה, אף שבהמשך גם גורמים אמריקניים הבהירו כי חמאס הכניס שינויים לא מקובלים בהצעת הפשרה המצרית.
בלילה האחרון אישר בכיר בממשל האמריקני את הדיווח על עיכוב המשלוח, ולדבריו הוא אמור להכיל 1,800 פצצות במשקל של 900 קילוגרמים ו-1,700 פצצות במשקל 225 ק"ג. לפי הדיווחים בארה"ב, בממשל ביידן חוששים מהאופן שבו ישראל תבחר להשתמש בחומרי הנפץ הכבדים האלה בסביבה צפופה כמו רפיח, שבה שוהים מאות אלפי עקורים. מדובר בהחלטה חסרת-תקדים במלחמה, שבמהלכה שולחת ארה"ב לישראל סיוע צבאי רחב-היקף - ואף אישרה רק לאחרונה חבילת סיוע ענקית, שבוושינגטון הבהירו שלא תושפע מההחלטה המדוברת.
גורם אמריקני שצוטט בדיווח ב-NBC אמר הערב כי ממשל ביידן "ממוקד מאוד" בסיום השימוש של ישראל בפצצות כבדות במלחמה בעזה, על רקע ההרס הנרחב שהן חוללו ברצועה. אולם ברשת החדשות מדגישים כי לישראל כבר ארסנל גדול של פצצות כאלו, ולכן לא סביר שהמהלך יעצור מתקפה. לדברי הגורם, כבר באפריל החלה ארה"ב לעכב משלוחי נשק עתידיים לישראל, בתקופה שבה זו כבר אותתה על התקרבות המבצע הנרחב ברפיח - חרף ההתנגדות של ארה"ב ומנהיגים ברחבי העולם. גם הגורם הזה הדגיש כי טרם התקבלה החלטה סופית, והוא ציין כי בהליך נפרד בוחנת מחלקת המדינה האם לאשר משלוחים עתידיים של ערכות לדיוק פצצות, המכונות JDAM. לפי הדיווח ב-NBC, גם משלוח של פצצות SDB-1, פצצות "גלישה" מונחות ומדויקות במשקל של 100 ק"ג, מעוכב.
2 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הרס ברפיח. בארה"ב חוששים מהאופן שבו ישראל תבחר להשתמש בחומרי הנפץ הכבדים בסביבה כה צפופה
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
בנוסף, כך מדווחת NBC, ממשל ביידן יחמיץ את הדד-ליין שהוצב לו להגיש בפני הקונגרס דו"ח שבו יקבע אם ישראל עומד בחוק הבינלאומי במלחמה בעזה. כמה גורמים בממשל אמרו כי מחלקת המדינה, זו שאמורה להגיש את הדוח, כנראה תפספס את הדדליין - שמסתיים היום. דובר מחלקת המדינה, מילר, אמר אמש כי גם אם תהיה דחייה בהגשת הדו"ח, יהיה ניסיון להגישו בהקדם האפשרי.
הערב כבר אישר מילר שהדו"ח לא יוגש בזמן, אך הבטיח שהדבר ייעשה בקרוב. ״הדוח לא ייצא היום. אנחנו ממשיכים את העבודה כדי לסיימו, אנחנו מצפים לפרסם אותו בימים הקרובים״, אמר. ״אנחנו לוקחים זאת ברצינות רבה וזה יצא בימים הבאים אבל גם חשוב שנעשה את זה נכון, עבודה יסודית. זאת פעם ראשונה שהמחלקה עושה את זה ואנחנו רוצים שהכול יהיה מדויק וזה יהיה רק עיכוב קל״.
את הדו"ח נדרש הממשל להגיש לקונגרס על פי חוק שביידן עצמו חתם עליו רק בפברואר האחרון, ואשר מחייב את מזכיר המדינה ושר ההגנה לספק הערכה בנוגע לעמידתן של בעלות ברית שמקבלות סיוע צבאי אמריקני בחוק הבינלאומי - במסגרת סכסוכים קיימים. אם ייקבע שישראל לא עומדת בחוק הבינלאומי, לממשל ביידן יהיו 45 ימים להמליץ על צעדים שמטרתם "לתקן את המצב" - ובכלל זאת אפשרות להקפאת משלוחי נשק עתידיים.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר כי הוא לא מאמין שארה״ב תפסיק לשלוח נשק לישראל, אך כינה את ההחלטה על עיכוב כמה מהמשלוחים "מאכזבת מאוד, ואפילו מתסכלת״. לדבריו, "ביידן לא יכול לומר שהוא שותף שלנו למטרה להשמיד את חמאס, ומצד שני לעכב את האמצעים שנועדו להשמיד אותו".
גם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם תקף את החלטת ממשל ביידן, ואמר לאוסטין במהלך השימוע בסנאט כי "זה אבסורד, תנו לישראל את מה שהיא צריכה כדי להילחם במלחמה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד בה. אם נעכב את הנשק הדרוש להשמדת האויבים של מדינת ישראל בזמן סכנה כה גדולה, נשלם מחיר".
לדברי גרהאם, "זה לא תפקידה של וושינגטון להעביר ביקורת על על ההחלטה של ישראל איך להילחם נגד חמאס, שנחוש להשמידה״. הוא אף שאל אותו: "האם היית תומך בהטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי כדי לסיים את מלחמת העולם השנייה? זה הירושימה ונגסאקי על סטרואידים".
פורסם לראשונה: 19:46, 08.05.24