שדה התעופה הצבאי א-שעיראת באזור חומס שבסוריה, שלפי גורם צבאי סורי הותקף אמש (ראשון) על ידי ישראל, היה לאחרונה בשימוש של חיל האוויר האיראני. כך מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס גורמים צבאיים סורים. לדברי אחד הגורמים, מסלול ההמראה שהיה היעד לתקיפה הישראלית, ומתקנים תת-קרקעיים בשדה, בהם דירים תת-קרקעיים (דת"קים) למטוסים, הורחבו משמעותית בשנים האחרונות על ידי הצבא הרוסי - שלפי גורמים ביטחוניים ממשיך לעשות שימוש בבסיס, וחלק מכוחותיו מוצבים סמוך לו.
סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" דיווחה הערב כי מערכות ההגנה האווירית של המדינה הופעלו נגד "תקיפה ישראלית" באזור חומס. לפי הדיווח, חלק מהטילים יורטו. במקביל, ערוץ הטלוויזיה "אל-חדת" דיווח על תקיפה ישראלית נגד יעדים של חיזבאללה באותו אזור.
3 צפייה בגלריה
תקיפה בסוריה
תקיפה בסוריה
שימוש רוסי - וגם איראני. שדה התעופה הצבאי א-שעיראת
הגורם הצבאי הסורי שטען כי ישראל תקפה את שדה התעופה בחומס אמר כי "מערכות ההגנה האווירית שלנו יירטו את הטילים והפילו חלק מהם. בתקיפה נהרגו שני אנשי צבא ועוד שלושה נפצעו, נגרם נזק".
לפי דיווחים בלבנון, מטוסי חיל האוויר הישראלי טסו בשמי לבנון לכיוון מערב, ומשם התקיפה בוצעה. עוד דווח בלבנון כי מטוסי הקרב נשמעו היטב משטח המדינה לפני התקיפה.
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי "ישראל תקפה שדה תעופה צבאי והשמידה מחסן אמצעי לחימה של חיזבאללה". לפי הארגון, "שוגרו ארבעה טילים שגרמו לפיצוצים בשדה התעופה א-שועייראת ובקרבתו. התקיפה פגעה ביעדים באזור שבהם יש נוכחות של מיליציות איראניות וכוחות של חיזבאללה". בארגון טענו כי זו התקיפה הישראלית ה-29 בשטח סוריה מתחילת השנה. לפי מרכז המעקב, ההרוגים הם קצינים בצבא הסורי.

התקיפה בשדה התעופה היא לא הפעם הראשונה שבה ישראל מואשמת בהתקפת יעדים בסוריה שנמצאים בשימוש רוסי. בחודש אוגוסט, יוחסה לישראל תקיפה סמוך לנמל טרטוס שבמערב המדינה המשמש בין היתר את כוחותיו של הצי הרוסי. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כשבוע וחצי לאחר מכן כי הוא "מגנה בחריפות את הנוהג המסוכן" של התקיפות הישראליות בסוריה. לברוב ועמיתו הסורי פייסל אל-מקדאד אמרו כי "אנו דורשים מישראל לכבד את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם ובעיקר לכבד את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה".
חודש לפני התקיפה שגררה את הגינוי של לברוב, הותקף אותו אזור סמוך לנמל בטרטוס. אז מסר משרד החוץ הרוסי כי "אנחנו מגנים בחריפות את הפעולות הלא-אחראיות הללו אשר מפירות את ריבונותה של סוריה ואת הנורמות הבסיסיות של החוק הבינלאומי, ואנו דורשים לחדול מכך ללא תנאי". על המתקפה החריגה בחודש יוני בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק שיוחסה לישראל, דוברת המשרד החוץ הרוסי מריה זחרובה אמרה כי על ישראל להפסיק עם "הנוהל המרושע" של פגיעה בתשתיות אזרחיות.
3 צפייה בגלריה
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
התקיפה האחרונה בסוריה שיוחסה לישראל, בשבוע שעבר
התקיפה האחרונה בסוריה שיוחסה לישראל התרחשה ביום שלישי האחרון, בגבול עיראק. גורמים בקרב המיליציות הפועלות באזור אמרו לסוכנות הידיעות AP כי לפחות עשרה בני אדם נהרגו במתקפה על שיירה איראנית שכללה משאיות דלק.
גורמים צבאיים ישראליים הודו כי תקיפת השיירה בוצעה על ידי ישראל. כך דווח השבוע בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון. לפי הדיווח השיירה נשאה אמל"ח ותחמושת, ולא רק דלק כפי שאיראן טוענת. אותם גורמים טענו בפני העיתון כי "לאחר שאיראן ספגה תקיפות קשות שוהבילו להשמדה של שיירות אמל"ח במספר שדות תעופה סוריים, במיוחד בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, הם חזרו להעביר ציוד בציר היבשתי".
לדברי הגורמים הישראליים, "איראן ניסתה להסוות את אמצעי הלחימה באמצעות שימוש בשיירה אזרחית בתקווה שזה יחמוק מעיני המודיעין הישראלי". ההנחה בישראל, לפי הגורמים, היא שהמשטר הסורי ביקש להפסיק את משלוחי הנשק כי "התקיפות הישראליות פגעו ברוב התעשיות הצבאיות הסוריות, אולם איראן מתעקשת להמשיך לשלוח ראשי קרב של טילים לתעשיות שלה בסוריה ולבנון, כדי להבטיח את המשך ייצור הטילים ושיפור דיוקם".
פורסם לראשונה: 21:45, 13.11.22