82 בני אדם נרצחו מתחילת השנה בחברה הערבית - ארבעה מהם רק בסוף השבוע האחרון ואדם נוסף היום בבוקר. לכל אחד מהם הורים, אחים, בן זוג, חברים, שמבקשים להגביר את האכיפה - וזועמים על רשויות החוק. "המשטרה לא ממלאת את תפקידה. אנו שומעים תמיד על איסוף נשק, אבל המציאות מראה שיש פשיעה המאיימת על חיי כולם", אומר אביו של נער שנרצח. סיפורי הנרצחים - החלק השני בפרויקט המיוחד.

אחמד עיסא (17) | נרצח בדקירה ודריסה בכפר קאסם

"תלמיד מצטיין שהיו לו הרבה חלומות"
4 צפייה בגלריה
שאדי עיסא תושב כפר קאסם שבנו אחמד נרצח
שאדי עיסא תושב כפר קאסם שבנו אחמד נרצח
שאדי עיסא, אביו של אחמד שנרצח בכפר קאסם
(צילום: יאיר שגיא)
הנער אחמד עיסא בן ה-17 נרצח בתחילת חודש יולי מדקירה ודריסה למוות בעיר מגוריו, כפר קאסם. האב, שאדי עיסא: "איך אוכל לתאר את מידת הכאב שחוויתי לאחר שנרצח אחמד. חיינו נהרסו בגלל הפשע שחטף את בני. חיינו אינם רגילים אלא מלאים בכאב, בכי ומצב נפשי קשה".
שאדי מתאר איך ביום הרצח הוא הספיק לשוחח עם בנו. "צחקנו ודיברנו, אחמד רצה להגשים הרבה שאיפות שחלם עליהן. הוא יצא מהבית עם חיוך ושמחה ובתוך רגעים רצחו אותו בלי כל סיבה. רצחו את התלמיד המצטיין והמנומס, את האדם שהולך להתפלל במסגדים, שאוהב לעשות מעשים טובים".
שאדי מדבר בכאב על מה שכבר לא יקרה. "חיכינו לחגוג את ההצלחות של הבן שלי, את החתונה שלו ואת כל ההישגים. אחמד היה אמור לקבל תעודת בגרות בהצטיינות, אבל אני אקבל אותה בלי נוכחותו, כל כך הייתי רוצה לברך ולחבק אותו, אבל הפשע לא הותיר לנו שמחה".
בנוגע לחקירה אומר האב: "ישנם מספר נושאים שהמשטרה והפרקליטות לא התייחסו אליהם, כמו שלא ציינו את הדריסה, אלא רק פרסמו את המכות. גם הצעיר השני שהיה עם הרוצח שוחרר".
על הפשיעה הגואה בחברה הערבית אמר האב כי "למרבה הצער, המשטרה לא ממלאת את תפקידה. אנו שומעים תמיד על איסוף נשק, אבל המציאות מראה שיש פשיעה המאיימת על חיי כולם".

פאדי עבד אל-קאדר (38) | נרצח בבית קפה בטייבה

"שני ילדים נשארו יתומים, המשפחה נהרסה"
4 צפייה בגלריה
פאדי עבד אל-קאדר, הנרצח מטייבה
פאדי עבד אל-קאדר, הנרצח מטייבה
פאדי עבד אל-קאדר, הנרצח מטייבה
לפני שלושה שבועות נרצח תושב טייבה פאדי עבד אל-קאדר, בן 38, בעת שישב בבית קפה בעיר. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים. אחד ממקורביו מספר: "פאדי ישב בפתח בית הקפה ונורה מטווח קצר. איזה סיכוי בכלל היה לו לצאת מזה. היה דיווח על רעול פנים שהגיע, ירה ונמלט. מי יודע אם בכלל ייתפס. ככה משפחה נהרסה ושני ילדים נשארו יתומים".
חבר נוסף אומר כמעט בייאוש: "כל יומיים יש במגזר שלנו נרצחים ואיש לא עושה כלום. יכול להיות שצריכים לצאת להשבתת הערים שלנו, לבקש סיוע של אכיפה מוגברת נגד הנשקים שמסתובבים חופשי בלי שום אכיפה, המשטרה מזמן פשטה את הרגל בגל הרציחות השנה. מפכ"ל חדש הגיע, תחנות משטרה הוקמו במקום נקודות שהיו, ויש רק עוד ועוד מקרי רצח. השנה טרם הסתיימה ותראה עוד כמה נרצחים יהיו. החברה שלנו חייבת להפסיק לשתוק על גל הרציחות שפוקד אותנו".

לורין תפאל (28) | נרצחה ביריות ברמלה

"היא הייתה מאוימת וחששה לחייה"
לפני שבוע וחצי נרצחה תושבת חיפה לורין תפאל בירי מטווח קרוב בעת שנסעה ברכבה הפרטי ברמלה לורין בת ה-28, אם לשני ילדים, מתה במקום. בעלה לשעבר, רמאדן מוסראתי, ואביו מוסטפא נרצחו גם הם בירי באותו מקום לפני שש שנים.
לורין תפאללורין תפאל, הנרצחת מרמלה
"ארבו לתפאל, ידעו בדיוק מתי היא נוסעת וירו בה. היא הייתה מאוימת, חששה לחייה, וחבל שלא הצליחו להגן עליה", מספרת חברתה של לורין ומוסיפה בכאב: "ישראל היא מדינה מתפתחת, יחידות של סייבר, ובכל מה שקשור לצבא אנחנו במקום הראשון בעולם. אבל כשיש מלחמת רציחות של המגזר הערבי נראה שלאיש לא ממש אכפת. מתעסקים בפריסה מוגברת במאבק בקורונה ונותנים דו"חות למי שלא עוטה מסכה, אבל מה עם הנרצחים, מה עם הקורבנות".
לדבריה, לורין ניסתה לבנות לעצמה חיים שקטים מאז שבעלה לשעבר וחמיה נרצחו. "המשטרה הציעה לה חלופות שונות אבל בסופו של דבר החשש הגדול שלה התממש, לצערנו. האזרחים הערבים חוששים ומרגישים שהם ללא הגנה".

פואד מרעי (26) | נרצח ביריות בחיפה

"המשפחה סובלת סבל עצום"
4 צפייה בגלריה
טובה כספי מרעי תושבת חיפה שהתחתנה ערבי ובנם נרצח
טובה כספי מרעי תושבת חיפה שהתחתנה ערבי ובנם נרצח
טובה כספי-מרעי, אימו של פואד שנרצח בחיפה
(צילום: שרון צור)
פואד נרצח בנובמבר 2019 ברחוב אלנבי בחיפה בפתח חנותו, "פופו סטור", לעיני אחיו התאום מוראד. שני החשודים ברצח נתפסו והוגש נגדם כתב אישום. אימו של פואד, טובה כספי-מרעי, אומרת כי מאז הרצח חרב עליהם עולמם. "כל המשפחה סובלת סבל עצום. בעלי קיבל התקף לב ואני עברתי כמה ניתוחים עקב התפרצות מחלה. כל ילדיי בטיפול פסיכיאטרי עקב המצב שנקלענו אליו. אחיו התאום עדיין בהלם ולא פוצה את פיו על האירוע".
לדברי טובה, הנאשמים שוחררו למעצר חליפי עם איזוק ובערבויות מחוץ לחיפה. איזו דוגמא המדינה נותנת שהנאשמים, קטין ומבוגר, מקבלים הטבות? כולי תקווה שהצדק יצא לאור. חייבים לנקוט ביד קשה נגד מי שמחזיק נשק ומשתמש בו למטרת הרג. די, נמאס. מדי יום יש רצח".
האם מוסיפה כי היא עוקבת אחר המשפט. "רק אני נכנסת לבית המשפט לדיונים, כי אני לא רוצה ששאר ילדיי יראו אותם ולא תהיה לי שליטה עליהם. יש אלוהים בשמיים, וחס וחלילה אני לא דוגלת בנקמת דם, רק אלוהים מחליט מי יחיה ומי לא. לאף אדם באשר הוא, אין את הזכות לקחת את נשמתו של האחר".

ח'ליל ח'ליל (28) | נרצח ביריות בחיפה

"יצאנו להפגנות אחרי הרצח, כלום לא השתנה"
4 צפייה בגלריה
מונה אמא של חליל שנרצח בחיפה
מונה אמא של חליל שנרצח בחיפה
מונה, אימו של ח'ליל שנרצח בחיפה
(צילום: שרון צור)
ח'ליל ח'ליל תושב חיפה נורה למוות ביוני 2020, בשכונת חליסה בעיר. אימו, מונה חליל, אומרת כי אין שינוי מאז. "יצאתי להפגנות ולמאבקים לאחר רצח בני, ולצערי לא ראיתי שום תוצאה או שינוי בשטח. כשהגענו למשרדו של הנשיא רובי ריבלין, ברגל מחיפה עד ירושלים, הוא אמר לנו שהמשטרה עושה את עבודתה. כבר לא רציתי להמשיך במאבק אם ככה מדברים".
מונה מוסיפה: "בכל פעם שאני ניגשת למשטרה לשאול על כל דבר חדש בנוגע למעצרים, התשובה היא תמיד שאין עצורים, למרות שסיפרתי להם על הסכסוך שהיה לבני עם מישהו, אבל הם לא עצרו אותו בטענה שאין ראיות. אפילו בתי המשפט לא שופטים את הדברים בצורה נכונה אלא לפעמים הם חלק מהבעיה כי מחליטים החלטות הזויות וחמורות”.
מונה מספרת כי מאז הרצח היא לא חזרה לביתה. "אני נמצאת אצל בתי, מרגישה בכאב כל הזמן. ח'ליל היה הבן היחיד לצד שש אחיותיו. אני אמשיך לשאול על התיק, כי השתיקה תחזק את הזלזול בתיקי הרצח".