2 צפייה בגלריה
הודה בביצוע עבירות מין במתלוננות כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". שיינברג בבית המשפט
הודה בביצוע עבירות מין במתלוננות כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". שיינברג בבית המשפט
הודה בביצוע עבירות מין במתלוננות כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". שיינברג בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
הרב עזרא שיינברג, לשעבר ראש קהילה וישיבה "אורות האר"י" בצפת, שהורשע בביצוע עבירות מין חמורות בלפחות שמונה נשים מקהילתו ונידון לשבע שנות מאסר וחצי, ישתחרר מהכלא ביום ראשון הקרוב. עם שחרורו, צפוי שיינברג להגיע לבית שקנה לפני שנתיים בקצרין, שם יקבלו את פניו התושבים בהפגנת מחאה ובדרישה כי לא יגור בשכנות להם. בשבועות האחרונים הוקם מטה מאבק שהוביל משמרות מחאה ליד בית המשפחה, ובגיבוי המועצה המקומית הם דורשים לסלקו בטענה כי מסוכנותו עדיין גבוהה ובשל החשש שישוב לפגוע בנשים.
מיכל הכהן-דנינו, אחת מהנשים שבהן פגע שיינברג במשך שנים, מתכוונת להגיע מחר, במוצאי השבת, לכלא מעשיהו שבו ריצה הרב את עונשו, להביט בעיניו ולמחות נגד שחרורו. "חשוב לי שעזרא יבין שהוא לא רצוי מחוץ לכותלי הכלא. שיצא לביתו חפוי ראש ולא יוציא את האף שלו מהבית", אמרה הכהן-דנינו. "עזרא אולי ריצה את עונשו אבל הפגיעה שהותיר בי ובנשים רבות אחרות לעולם תישאר. העונש המקל והמגוחך כמו שקיבל לא משלם על הפשעים שביצע במשך יותר זמן מאשר היה בכלא".
קורבן העבירות מקווה שנשים וגברים ילוו אותה מחר, ויבקשו להבהיר שאין מחיה ללא תשובה בגין פגיעות מין. "אני רוצה ומתפללת שיבואו גם להפגנה בקצרין כמות גדולה של אנשים שיבהירו שזה לא הסיפור של מיכל או כל אישה אחרת שנפגעה ממנו ולא נקמה של הנפגעת בפוגע, אלא אמירה הרבה יותר חזקה שאנחנו כחברה לא מוכנים לקבל עברייני מין כאלה ואין לו מקום בינינו".
2 צפייה בגלריה
מיכל הכהן
מיכל הכהן
"זה לא רק הסיפור שלי". מיכל הכהן-דנינו, אחת מנפגעותיו של שיינברג
(צילום: יעל הורן דנינו)
בקצרין חוששים גם ששיינברג יבקש בהמשך להקים קהילה סביבו ולאסוף חסידים ומאמינים בכוחותיו. עינת שמשוני, תושבת קצרין וחברת מטה הפעולה, אומרת כי בכוונת התושבים להפגין בקביעות מול בית משפחת הרב. "אנחנו נבהיר לו כי הוא לא רצוי בקהילה שלנו ולא ניתן לו להתפלל בבתי הכנסת שלנו ולא להעביר שיעורים ובטח שלא להציע ברכות וטיפולים".
"בפסק הדין בערעור שהגיש לעליון ונדחה, נקבע כי רמת המסוכנות שלו גבוהה. מבחינת החוק לא ניתן להכריח אותו לקבל טיפול או לעבור שיקום. ישיבה בכלא לא מרפאת או מתקנת ואנחנו חוששים לשלום הציבור מפניו. הרשויות משחררות אדם כזה מהכלא לכל מקום שירצה ודורשות מהציבור להתמודד ולדווח אם יפגע שוב בנשים. אנחנו לא מתכוונים להמתין ולנהוג בחוסר אחריות משווע שכזה ונפעל בדרך שהחוק מאפשר לנו כדי למנוע את הפגיעה הבאה".
שיינברג כיהן כראש הישיבה בין השנים 2000 ל-2015, אז נעצר עקב חשיפת מעשיו. עד אז הוא נודע כ"צדיק", תלמיד חכם ומקובל. הוא היה דמות משפיעה בקהילה ורבים פנו אליו לייעוץ ולתמיכה – כולל המתלוננות נגדו. ב-2017 הוא הודה במסגרת הסדר טיעון בביצוע עבירות מין במתלוננות כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". הוא הורשע בניסיון אונס בשתי הזדמנויות, בשורת מעשים מגונים, בשיבוש מהלכי משפט ועוד, ושנה לאחר מכן הוחלט על גזר דינו.
שיינברג ערער על גזר הדין, אך בית המשפט העליון דחה את הערעור – ומתח ביקורת חריפה על התנהגותו. "המערער הורשע בפגיעה בשמונה מתלוננות. כל אחת מהן חוותה (במידות משתנות) פגיעה בערכים שציינו. העבירות נפרסו על פני תקופה ארוכה. המספר ופרק הזמן מלמדים כי אין מדובר במעידה רגעית או במשובה חולפת".

עוד נאמר עליו בפסיקה של בית המשפט העליון: "המערער פעל בדפוס קבוע ועשה לו הרגל לפגוע בנשים בנות קהילתו. זו פגיעה חמורה יותר בערכים המוגנים. נעיר באשר לנקודה זו כי המערער הסתייג מהקביעה שהוא תכנן מראש את מעשיו, שהרי המתלוננות פנו אליו לעזרה. דפוס הפעולה שלו מצביע על ניצול מחושב של הזדמנויות שניקרו בדרכו, ואף בזאת יש היבט תכנון".
עו"ד מורן סעדון, המייצגת את שיינברג, מסרה: "הרב עזרא שיינברג שילם את חובו לחברה, עבר הליך שיקומי יוצא דופן בין כותלי בית הסוהר והוא חוזר לחברה, ככל אדם. צר לי כי אותם אנשים מנסים להמשיך ולפגוע בו ובמשפחתו, אף באלימות מילולית ופיזית. אמשיך ללוות את הרב גם בשילובו בקהילה".
בעקבות חשיפת הפרשה ב-2015 הושעה שיינברג גם מתפקידו והורחק מעירו על פי החלטת הרבנים ובראשם רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו. לפני שנעצר ניסה הרב על פי החשד לברוח לחו"ל, אולם נעצר בנמל התעופה בן גוריון.
לפני כשנה, ועדת השחרורים בבית הסוהר מעשיהו קבעה כי יש לאפשר את שחרורו המוקדם של שיינברג, אך הפרקליטות ערערה על ההחלטה וכחודשיים לאחר מכן היא בוטלה על ידי בית המשפט המחוזי מרכז.