ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מתח הלילה (בין שלישי לרביעי) ביקורת קשה על פעילות צה"ל ברצועת עזה וטען כי "הרג נשים, ילדים ותינוקות חייב להיפסק". "אני קורא לממשלת ישראל לנהוג באיפוק מירבי. העולם צופה, בטלוויזיה, ברשתות החברתיות - אנחנו שומעים עדויות של רופאים, בני משפחה, ניצולים, ילדים שאיבדו את הוריהם", אמר טרודו במסיבת עיתונאים שקיים בקולומביה הבריטית.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
ביקורת קשה על ישראל. טרודו
(צילום: רויטרס)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר קנדה הבהירה כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפני חמאס, ובמסיבת העיתונאים טרודו אף הפציר בארגון הטרור להפסיק להשתמש באזרחים חפים מפשע בעזה כ"מגן אנושי", כלשונו, ולשחרר את החטופים שמוחזקים בשבי החמאס זה כ-40 ימים. עם זאת, הוא לא חסך בביקורת על התקיפות הנמשכות של ישראל ברצועה: "העולם עד להרג הזה של נשים, של ילדים, של תינוקות. זה חייב להיפסק".
בשבוע שעבר קרא טרודו ל"הפסקה הומניטרית משמעותית" כדי לאפשר את שחרור החטופים ולספק סיוע לרצועת עזה, כך שייתן לתת מענה לצרכים אזרחיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לגנות את דבריו של טרודו, וצייץ ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר): "לא ישראל תוקפת בכוונה אזרחים, אלא חמאס שערף ראשים, שרף וביצע טבח באזרחים, בזוועות הקשות ביותר שבוצעו נגד יהודים מאז השואה".
לדבריו, "בעוד ישראל עושה הכול כדי להרחיק אזרחים מאזורי התקיפות, חמאס עושה הכול כדי לשמור עליהם שם. ישראל מספקת לאזרחים בעזה מסדרונות הומניטריים ואזורים בטוחים, בעוד חמאס מונע מהם לעזוב באיומי אקדח". נתניהו סיכם: "חמאס, לא ישראל, הוא שצריך להיות מואשם על ביצוע פשע מלחמה כפול - פגיעה באזרחים תוך הסתתרות מאחורי אזרחים. על כוחות הציוויליזציה לתמוך בישראל בהשמדת הברבריות של חמאס".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
מיהר להשיב לטרודו. נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
בדבריו הלילה מצטרף טרודו לנשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר בריאיון ל-BBC בסוף השבוע האחרון שישראל חייבת להפסיק להרוג נשים וילדים בעזה – אמירה שעוררה סערה ואף זכתה לגינויים פומביים מההנהגה הישראלית, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי "אנחנו לא צריכים הטפות מוסר".
מקרון מנסה מאז להבהיר את דבריו ולתקן את הרושם הקשה שהותירו בישראל, ובין היתר שלח לביקור בישראל את שר ההגנה של צרפת, סבסטיאן לקורנו, שהגיע אתמול לביקור במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
מקרון והרצוג. מאז האמירה ל-BBC הוא כבר הספיק להתקשר לנשיא המדינה
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
מקרון התקשר, בין השאר, לנשיא הרצוג ואמר לו שאיננו מייחס ולא התכוון לייחס לישראל שום אשמה של פגיעה מכוונת באזרחים חפים מפשע במערכה שהיא מנהלת נגד ארגון הטרור חמאס. עוד הדגיש הנשיא מקרון כי הוא תומך באופן חד-משמעי בזכותה וחובתה של ישראל להגנה עצמית, וכי תמיכתו המוחלטת במלחמתה של ישראל נגד חמאס לא משתמעת לשתי פנים.
הדברים שיוחסו לו בריאיון, כך הסביר הנשיא מקרון, עסקו בסוגיה ההומניטרית שחשובה לו ולמדינות רבות. והמשיך ואמר כי חשוב למצוא ולסייע בפתרונות הומניטריים לאזרחים בעזה. הנשיא מקרון חזר בפני נשיא המדינה על מחויבותו לשחרורם הדחוף של החטופות והחטופים וציין כי הוא עוסק בכך כל העת.