שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, הצהיר היום (ראשון) שוב כי מדינתו לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני, ברקע הצהרתו החריגה של המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית עלי חמינאי, שאמר כי אינו מתנגד להסכם מול המערב. "כמו שהנשיא ג'ו ביידן הדגיש, לא ניתן לאיראן לפתח נשק גרעיני", אמר השגריר בכנס השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) שמתקיים בתל אביב. הרצוג: "ימים קריטיים בהידברות על המהפכה המשפטית, יהודי העולם רוצים המשך של השיח". לפיד: "קוראים לממשל האמריקני לא לחתום על הסכם גרוע". ynet העביר את הכנס בשידור חי.
4 צפייה בגלריה
טוס ניידס  בכנס השנתי של הוועד היהודי-האמריקאי
טוס ניידס  בכנס השנתי של הוועד היהודי-האמריקאי
"ישראל ספגה יותר מ-800 טילים, אין מדינה שהייתה מסוגלת לסבול דבר כזה". ניידס, היום
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
הדגיש כי אם איראן הייתה מעוניינת בנשק גרעיני, המערב "לא יכול היה לעצור את זה". חמינאי
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכנס השנתי של הוועד היהודי-האמריקאי
יאיר לפיד בכנס השנתי של הוועד היהודי-האמריקאי
"קוראים לממשל האמריקני לא לחתום על הסכם גרוע". לפיד, היום
(צילום: מוטי קמחי )
ניידס התייחס גם לאיומים על ישראל מצד חיזבאללה וחמאס: "אבל זה לא רק האיום האיראני, אנחנו יודעים מה קורה עם חיזבאללה וחמאס. עד לפני מספר שבועות ישראל ספגה יותר מ-800 טילים, ואין מדינה בעולם שהייתה מסוגלת לסבול דבר כזה".
על המהפכה המשפטית אמר השגריר ברמיזה כי "ישראל עוברת תקופה היסטורית. אנשים מתקשרים אליי ושואלים אותי מה קורה בישראל, מה עם הדמוקרטיה שלה. הדמוקרטיה חיה ובועטת בישראל, וכולנו צריכים להעריך את זה".
הנשיא יצחק הרצוג שנאם בכנס התייחס להידברות על המהפכה המשפטית: "השיחות הם תחת חסותי, ואני נותן חשיבות גדולה לנושא. אני אומר למנהיגים שיש להם אחריות עצומה לצורה שבה השיחות ייגמרו. הסכמה רחבה בסוגיות היסוד היא כל כך חשובה. אלה ימים קריטיים ואני מקווה שהמנהיגים יקבלו את ההחלטות הנכונות, כי לא רק יהודי ישראל רוצים קונצנזוס רחב על סוגיות היסוד - יותר חשוב, אני מרגיש שהעולם היהודי בעולם דורש שלא נמשיך בשיסוע, ומעוניין שנמשיך עם השיח".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשא גם הוא דברים בכנס, והתייחס לסוגיה האיראנית. "העולם עסוק כרגע במלחמה באוקראינה, בסין, בשינויי אקלים. עבור הממשל האמריקני הדרך הכי קלה להוריד את עניין הגרעין האיראני השולחן הוא לחתום על הסכם, להגיד 'אוקיי, התמודדנו עם זה'. זה יהיה ממש גרוע. לגבי זה אין אופוזיציה או קואליציה בישראל - כולם קוראים לממשל האמריקני לא לחתום על הסכם גרוע", אמר.
לפיד הוסיף: "ראינו מה קרה בפעם שעברה. עד לפני כמה חודשים איראן העשירה אורנים ל-84%, וכשהם נשאלו על זה הם אמרו שזה היה בטעות. אין דרך להגיע לזה בטעות. הם בודקים אם לאנשים אכפת, ולאנשים אכפת. ישראל תעשה את שלה. זה צריך להיות מתוזמן, וארה"ב צריכה לתזמן את זה".
המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית עלי חמינאי אמר הבוקר כאמור כי הוא אינו מתנגד להסכם מול המערב וכי הוא אפשרי – אך הדגיש כי יש "לכבד" את התעשייה הגרעינית שפיתחה ארצו. "אין שום דבר בעייתי בהסכם, אבל אסור לגעת בתשתיות של תעשיית הגרעין שלנו", אמר לפי הדיווחים בתקשורת הממלכתית באיראן.

4 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
הסיכוי להגעה להסכם מחודש גובר, בצל העשרת האורניום של איראן. מתקן גרעין בנתנז
(צילום: AFP )
טהרן טוענת שאת מתקני הגרעין שלה היא מפתחת רק לצרכים אזרחיים, וחמינאי חזר בדבריו על הטענה הזו – שאותה דוחים כמובן בישראל ובמערב: לדבריו ארצו לא מעוניינת בנשק גרעיני "מסיבות דתיות", ומדובר ב"שקר" שהמערב מפיץ לכאורה נגד טהרן. לצד זאת, ובמה שנשמע כמו איום של ממש, חמינאי הוסיף כי אם איראן כן הייתה מעוניינת להשיג נשק שכזה, "הם לא היו יכולים לעצור את זה".
חמינאי התייחס גם לשיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ואמר כי על הממשלה בטהרן להמשיך לעבוד יחד עם הסוכנות. בחודש שעבר, נזכיר, סגרה סבא"א את אחת משלוש החקירות הפתוחות שלה בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא מוכרזים באיראן – מהלך שעורר זעם בישראל, שהאשימה כי הסוכנות "נכנעה" בפני משטר האייתוללות. המהלך נתפס בירושלים כחלק מהצעדים המקדימים הקשורים אולי להסכם עתידי. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הצהיר בשבוע שעבר כי ישראל לא תהיה מחויבת להסכם שכזה – ושלח איום מרומז בדבר אפשרות של תקיפה באיראן.
לפי הדיווחים, המגעים המחודשים בין טהרן לוושינגטון בנוגע להסכם הגרעין נערכות, כמו בשנה שעברה, באופן לא-ישיר, הפעם בתיווכן של עומאן וקטאר. אשתקד הגיעו השיחות למבוי סתום בעקבות כמה דרישות שעליהן התעקשה איראן, אבל כעת מזהירים בכירים בישראל כי הסיכוי להגעה להסכם מחודש בין הצדדים הולך וגובר. לפי ההערכות בירושלים, המגעים בין ארה"ב לאיראן לא נוגעים רק לגרעין, אלא עוסקים גם בנושאים נוספים כגון חילופי אסירים וניסיון להגיע להבנות שקטות בתחומים שונים.
שני הצדדים לא אישרו את הדיווחים על מגעים ביניהם, אבל הדיווחים הללו מגיעים בשעה שבה איראן ממשיכה לדהור לעבר יכולת לפתח נשק גרעיני. מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, נזכיר, איראן מעשירה עוד ועוד אורניום, וכמות האורניום המועשר ל-60% שנמצא בידיה מספיק כעת לשתי פצצות לפחות. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר ל-90%, אבל מומחים מסבירים כי המעבר מ-60% ל-90% הוא מהיר וכרוך בצעדים טכניים קלים.