2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
נתניהו ובלינקן
(צילום: EPA)
על רקע חידוש השיחות בין ארה"ב לאיראן, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (חמישי) בטלפון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן - והבהיר לו כי הסכם חדש עם הרפובליקה האיסלאמית לא יחייב את ישראל.
מלשכתו של נתניהו נמסר כי השניים שוחחו בהרחבה בנושא איראן. "ראש הממשלה נתניהו חזר על עמדתו העקבית שחזרה להסכם הגרעין עם איראן לא תעצור את תוכנית הגרעין האיראנית, ושום הסדר עם איראן לא יחייב את ישראל, שתעשה הכול כדי להגן על עצמה", נמסר.
2 צפייה בגלריה
"ישראל תעשה הכול גדי להגן על עצמה". אחד ממתקני הגרעין
"ישראל תעשה הכול גדי להגן על עצמה". אחד ממתקני הגרעין
"ישראל תעשה הכול גדי להגן על עצמה". אחד ממתקני הגרעין
(צילום: AP)
עוד נמסר כי "ראש הממשלה הביע את הערכתו על שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני בין ישראל לארצות הברית שנמצא בשיא של כל הזמנים. השניים שוחחו על האתגרים וההזדמנויות באזור. ראש הממשלה נתניהו הביע את הערכתו על השיחות הכנות שהתקיימו לאחרונה בוושינגטון בין הצוותים של שתי המדינות ועל התיאום ההדוק בין ישראל לארה"ב. בנוסף, ראש הממשלה הציע לקדם שיתוף פעולה ישראלי-אמריקני בנושא הבינה המלאכותית".
בישראל עוקבים בדאגה אחרי השיחות החשאיות המתנהלות בין ארה"ב לאיראן בתיווך עומאן וקטאר, שמעוניינות בהגעה להסכם גרעין חדש מסיבות כלכליות. ההערכה בישראל היא שהאמריקנים נושאים ונותנים על הסכם ביניים שיחליף את ה-JCPOA, הסכם המעצמות מ-2015, שעיקרו הקפאה מלאה או חלקית של העשרת האורניום מצד איראן תמורת ביטול הסנקציות - כולן או חלקן - וזאת כשלב ביניים לפני הסכם מלא.

בישראל חוששים בדיונים סגורים שהממשל האמריקני ינסה לקשור בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בבחינת להמתיק את הגלולה המרה לישראל. האמריקנים יאמרו שסעודיה לא יכולה להיכנס לנורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן - וזה עלול להכניס את ישראל לדילמה מורכבת. "כבר הבנו מה שווים ההסכמים עם איראן. אנחנו פשוט לא מאמינים להם", אומר גורם בירושלים. החשש בירושלים שאם יהיה הסכם גרעין שישחרר את איראן מהסנקציות - איראן תגדיל את תקציב הטרור שלה ממיליארד ל-3 מיליארד דולר בשנה.
ישראל לא באמת יודעת הכל על המגעים החשאיים להסכם - אבל הרושם הוא שנראה שאיראן וארה"ב קרובות לחצות את הרוביקון. בפעם הקודמת זה נפל על הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, והרבה גם בזכות הקשרים הטובים של ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד בוושינגטון, שהצליחו במגעים שקטים לטרפד את המגעים להסכם. עם הביקורת החריפה בוושינגטון על המהפכה המשפטית ואי-הזמנתו של נתניהו לביקור בוושינגטון שכבר הפכה לסמל - יהיה הרבה יותר קשה לישראל לטרפד הסכם כזה.

ביום ראשון הקבינט המדיני-ביטחוני השתתף בתרגיל הענק של צה"ל "אגרוף המחץ", וקיים הערכת מצב תרגילית בראשות ראש הממשלה נתניהו בבור בקריה בתל אביב. בפעם הראשונה גם פורסם תיעוד מדיון קבינט בבור בקריה - הגם שמדובר בדיון תרגילי. במסגרת תרגיל "אגרוף המחץ" נבחנת יכולתו של צה"ל להילחם בכמה זירות במקביל, בתרחישים שונים, בדגש על הזירה צפונית. בכינוס הקבינט בתרגיל קיבלו נתניהו והשרים סקירה מקיפה על התרחיש המתורגל - בדומה ללחימה בזמן אמת, ויחד עם צה"ל נערכים לאיומים המתורגלים.
נתניהו ניצל את ההזדמנות כדי לשלוח מסר לאיראן על רקע דוח סבא"א האחרון ותמונות הלוויין שמהן עולה כי היא מקדמת בניית מנהרות בהרים ליד אתר הגרעין נתנז, בעומק של בין 80 ל-100 מטר מתחת לקרקע, עומק שעלול להוות בעיה לפצצות GBU-57, הנשק המרכזי של הצבא האמריקני להשמדת בונקרים תת-קרקעיים. מסר הועבר בדבריו של נתניהו גם לארה"ב - במקרה שתחליט לא להצטרף להחלטה ישראלית לתקוף את מתקני הגרעין של איראן. "אנחנו בטוחים וסמוכים שאנחנו יכולים לטפל בכל איום בכוחות עצמנו - וגם באמצעים אחרים", אמר נתניהו.

לפני שבוע משרד החוץ הישראלי תקף את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על סגירת החקירה נגד איראן, שנוגעת למריבאן, אחד משלושת אתרי הגרעין שבהם נמצאו שרידי אורניום ועליהם היא לא הצהירה. "מטריד מאוד", נמסר בתגובה הישראלית הרשמית. "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. היא ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית".
ראש הסוכנות רפאל גרוסי השיב לביקורת מצד ישראל, טען כי שרידי האורניום שנמצאו באתר "קשורים לפעולות כריית מימי ברית המועצות", ואמר במסיבת עיתונאים: "אנחנו אף פעם לא מנמיכים סטנדרטים, היינו קפדנים, חסרי פניות טכנית, הוגנים, אבל תקיפים". עם זאת, לדבריו, שיתוף הפעולה מול איראן "איטי מדי", והוא קרא לטהרן להאיץ את קצב ההתקנה של המצלמות באתרי הגרעין. "המציאות היא שהתקנו מצלמות ומערכות מעקב במקומות מסוימים, אבל צריך לעשות הרבה יותר מזה", אמר גרוסי. גם אם המצלמות יוחזרו למקומן, הדגיש, "איראן תצטרך לספק מידע ו'להרכיב' את כל חלקי הפאזל מחדש".
פורסם לראשונה: 21:48, 08.06.23