עדותה המצמררת של עמית סוסנה, שסיפרה לעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" כי הותקפה מינית בשבי ברצועת עזה, היא העדות הפומבית הראשונה ממקור ראשון על פשעי המין של המחבלים כלפי החטופות והחטופים. האומץ הרב שלה להיחשף ולספר על הזוועות שחוותה ב-55 הימים בשבי חמאס עורר אמש (יום ג') שלל תגובות תמיכה, כשברקע גם החשש הרב לשלומם של אלו שנותרו ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
עמית סוסנה, בצילום מינואר ליד חורבות ביתה בכפר עזה. "ההחלטה לדבר בקולה ובפניה - גבורה אדירה"
(צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)
בין ראשוני המגיבים היה דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, שבהצהרתו אמש אמר שעדותה של סוסנה בת ה-40 חשובה ביותר: "זו עדות מצמררת. האומץ של עמית, האישיות שלה, והבחירה שלה להביא לעולם את העדות הקשה – ראויה להערכה עמוקה. עמית היא גיבורה אמיתית". בקול נרגש למדי, הוסיף הגרי כי עדותה של עמית היא תזכורת נוספת לחובה של צה"ל ומערכת הביטחון לעשות הכול כדי להשיב את 134 החטופים שנותרו ברצועה.
"כל יום נוסף בשבי עבורם הוא יום נוראי ונצח נוראי עבורם. זוהי חובה מוסרית שלנו ושל העולם כולו, והיא לא מתערערת ולא נשכחת ולו לרגע אחד. זהו המצפן של הלוחמים שנלחמים כעת ברצועת עזה וזו משימה שנמצאת לנגד עיניהם", אמר. הגרי פנה כפי שכבר עשה בעבר לחטופים עצמם, בתקווה שאולי ישמעו אותו, והבטיח להם ולבני משפחותיהם: "אי-אפשר לשער את גודל הכאב, הסבל ואי-הוודאות שאתם חווים. אנחנו נמשיך להילחם ולייצר את התנאים על מנת להחזיר הביתה אתכם ולחזק את יקיריכם, שהם יקירינו".

גם במטה משפחות החטופים הביעו הערכה רבה לאומץ של עמית, ששוחררה במסגרת העסקה הראשונה מול חמאס בנובמבר, וקראו לעשות הכול כדי לשחרר את אלו שנותרו מאחור. "העדות האמיצה של שורדת השבי עמית סוסנה, המפרטת את הזוועות והפגיעות המיניות שעברה בשבי החמאס, מתווספת לעדויות רבות משורדי השבי ששוחררו, בנוגע לתנאים התת-אנושיים אותם היו צריכים לשרוד. כמותם, ממשיכים להיות מוחזקים 134 חטופים שעוברים את הזוועות האלו כבר במשך 172 ימים!", מסרו במטה.
"עדותה של סוסנה מחזקת את ממצאי האו"ם לגבי הוכחות 'ברורות ומשכנעות' לכך שבני ערובה סובלים מאלימות מינית. עמית היא גיבורה, כמו כל החטופים שסבלו וממשיכים לסבול את הגיהינום הזה. אנחנו חייבים להחזיר את הנשים והגברים האמיצים האלה הביתה לפני שיהיה מאוחר מדי", הוסיפו.
ד"ר איילת לוי שחר, אמה של החטופה נעמה לוי בת ה-19, הביעה חשש כבד לשלום בתה – שבתיעוד מ-7 באוקטובר נראתה נגררת מג'יפ בעזה באיומי אקדח, כשמכנסי הטרנינג שלה מוכתמים בדם. "העדות המזעזעת של עמית סוסנה היא עוד הוכחה לכך שהבנות האהובות שלנו סובלות מהתעללות פיזית, מינית ונפשית מדי יום בשבי", אמרה האם.
"כל יום שהן שם הוא כמו נצח", היא הוסיפה. "מה שעמית עברה הוא אותו סיוט שחווים יום-יום כל כך הרבה חטופים וחטופות, גברים ונשים כאחד, בשבי. אולי אף ברגע זה ממש. הן והם, כולנו, בתוך פיגוע טרור מתמשך שחייבים לשים לו סוף. אנחנו מתחננים ודורשים: החזירו את הבנות שלנו ואת כל היקרים שלנו הביתה. עכשיו. לפני שיהיה מאוחר מדי".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, מסרה כי עדותה של סוסנה "מרסקת את הלב" – ו"מחייבת את העולם לפעול". לדברי סוליציאנו, "הבחירה לומר את הדברים בקולה ובפניה היא גבורה אדירה. אנו מבקשות לחזק אותה ולעמוד לצידה בשעה זו, וממשיכות להדהד את הפשעים המיניים והמגדריים שבוצעו במלחמה". גם היא קראה לעשות הכול כדי לשחרר את שאר החטופים: "כל דקה בשבי היא סכנת נפשות. חובה על ממשלת ישראל ועל ממשלות העולם לעשות כל מה שדרוש כדי להחזיר אותם הביתה".
יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה כי העדות הקשה חשובה במאבק מול מכחישי הטבח ב-7 באוקטובר והפשעים המיניים שביצעו המחבלים. "העדות של עמית סוסנה הגיבורה היא התשובה הניצחת לכל הצבועים בעולם, כולל ארגוני הנשים הבינלאומיים וכל מי שמנסים להכחיש את הטבח והפשעים המיניים שחמאס עשה ועושה בנשים ישראליות", היא אמרה. "עמית מפגינה גבורה לכל אורך הדרך, כולל כעת בעדות הכל כך קשה הזאת. עומדות מאחורייך, וכמובן מאמינות לך ומחזקות אותך".

המאבק מול החוטפים, והתקיפה המינית

אזהרה: הפרטים בעדות קשים לקריאה
עמית סוסנה, עורכת דין במקצועה שנחטפה מביתה בכפר עזה, אמרה בעדותה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" כי הותקפה מינית על ידי המחבל ששמר עליה, פחות משלושה שבועות אחרי 7 באוקטובר. "הוא הגיע אליי, דחף את הנשק שלו לכיוון המצח שלי – והכה אותי. הוא גרר אותי לחדר הילדים, חדר מלא בפוסטרים של ילדים – ואז כיוון עליי את הרובה, והכריח אותי לבצע בו מעשה מיני", סיפרה לעיתון האמריקני.
3 צפייה בגלריה
המפגינים יורדים לאיילון וחוסמים את הכביש
המפגינים יורדים לאיילון וחוסמים את הכביש
ההפגנה הערב באיילון בדרישה לשחרור החטופים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בעדותה סיפרה סוסנה כי אותו מחבל, שהזדהה בשם מוחמד, החל לשאול אותה על חיי המין שלה כמה ימים אחרי שנחטפה. היא סיפרה שהוחזקה אז לבדה בחדר ילדים – חדר שאותו היא זוכרת כמלא בתמונות של הדמות המצוירת "בובספוג" – כשהיא קשורה לשרשראות בקרסול. לדבריה המחבל ישן בחדר סמוך, ונהג לעיתים קרובות להיכנס לחדר השינה שבו הוחזקה כשהוא לבוש בתחתונים בלבד. לפעמים התיישב לידה על המיטה – ואז הרים את חולצתה ונגע בה.
המחבל שאל אותה גם שוב ושוב מתי צפוי המחזור שלה. סוסנה העידה כי כאשר המחזור הסתיים, בסביבות 18 באוקטובר, היא ניסתה למנוע ממנו לתקוף אותה מינית בכך שהעמידה פנים שהדימום נמשך – במשך שבוע שלם. התקיפה המינית הקשה שתיארה התרחשה לדבריה כמה ימים לאחר מכן, בסביבות 24 באוקטובר: היא סיפרה כי בשעת בוקר מוקדמת המחבל שחרר אותה מהשרשרת שאליה נכבלה. הוא התעקש שתתקלח, אך היא סירבה. הוא הוליך אותה למטבח, הציג לה סיר מים רותחים על הגז – ואחר כך לקח אותה למקלחת, שם נתן לה את המים החמים כדי שתשפוך אותם על עצמה.
היא שטפה עצמה במשך כמה דקות, ואז שמעה אותו עומד בדלת השירותים וקורא לה: "מהר עמית, מהר". לפי עדותה, "הסתובבתי, וראיתי אותו עומד שם – עם נשק". עמית סיפרה שניסתה לכסות את עצמה במגבת, אך המחבל הכה אותה. "עמית, עמית, תורידי את זה", הוא אמר לה כשהנשק בידיו – והיא נאלצה להיענות לדרישתו. "הוא הושיב אותי על קצה האמבטיה, סגרתי את הרגליים והתנגדתי. הוא המשיך להכות אותי, שם את הנשק שלו בפרצוף שלי, ואז גרר אותי לחדר השינה", סיפרה.

אחרי שתקף אותה מינית, הוא הלך להתקלח – והותיר אותה עירומה, בחושך. כשהמחבל חזר, הוא הראה לדבריה סימני חרטה. "הוא אמר 'אני רע, אני רע. בבקשה אל תספרי לישראל'". היא סיפרה כי אחר כך חששה בכל רגע ששוב תותקף מינית. "אי-אפשר להסתכל עליו, אבל צריך. הוא זה ששומר עלייך, את איתו – ואת יודעת שבכל רגע זה יכול לקרות שוב. את תלויה בו לחלוטין".
עמית כבר העידה בעבר על "טרור פיזי ופסיכולוגי" שעברה בשבי, אבל אתמול הפכה לראשונה שמעידה בפומבי כי עברה תקיפה מינית. עדותה מגיעה כשברקע החשש הרב שהחטופות שמוחזקות עדיין בשבי נמצאות בסכנה של אלימות מינית, לצד מעשי האונס המזוויעים שביצעו המחבלים במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. גם הדו"ח של שליחת האו"ם פרמילה פאטן, שקבע כי יש ראיות לכך שבוצעו מעשי אונס קשים ביותר בטבח 7 באוקטובר, אישר כי חטופות וחטופים עברו אלימות מינית – והזהיר כי זו עלולה עדיין להימשך.
עמית הסבירה ל"ניו יורק טיימס", אחד העיתונים המובילים בעולם, שהחליטה לחשוף את התקיפות המיניות שעברה בשבי כדי להדגיש את החשש הכבד לשלומם של החטופים שנותרו בעזה, שמספרם מוערך ב-134 (מתוכם רבים כבר אינם בחיים). ב"טיימס" מדגישים את אמינות העדות של עמית, וכותבים כי הפרטים הקשים שסיפקה בריאיון, שארך שמונה שעות שלמות, תואמים גם את העדויות שלה בפני שתי רופאות וכן עובדת סוציאלית, עימן דיברה ביממה הראשונה אחרי שחרורה ב-30 בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
עמית סוסנה מתאחדת עם כלבתה סאני
עמית סוסנה מתאחדת עם כלבתה סאני
עמית מתאחדת עם כלבתה סאני, אחרי השחרור מהשבי
(צילום: דוברות המרכז הרפואי וולפסון)
עמית נחטפה מביתה בכפר עזה אחרי שהתחבאה בארון בחדר השינה שלה, ששימש כממ"ד. לפני כן היא עוד הספיקה לכתוב למשפחתה שהמחבלים "בחוץ", ושהיא שומעת יריות. דירתה הקטנה של סוסנה נשרפה כליל, והממ"ד הפך לכוך מפויח. בעת חטיפתה, סוסנה תועדה נאבקת באומץ בשבעה חוטפים ואף הפילה על הקרקע את אחד מהם שניסה להרימה על כתפו. "לא רציתי לתת להם לקחת אותי לעזה כמו חפץ, בלי מאבק", סיפרה סוסנה ל"טיימס". היא סיפרה שהאמינה אז "שמישהו יבוא ויחלץ אותי", אבל זה לא קרה והיא נלקחה לעזה.
בעדות העידה גם על אלימות קשה שעברה בשבי, בכלל זאת עינויים בדירה אחרת שאליה הועברה במהלך השבי. שוביה, כך סיפרה, חשבו משום מה שהיא מסתירה מהם מידע כלשהו: הם כיסו את ראשה בחולצה, אילצו אותה לשבת על הרצפה, אזקו את ידיה – והחלו להכות אותה עם קת רובה. כמה דקות אחר כך הם הדביקו נייר דבק לפיה ולאוזניה, וקשרו גם את כפות רגליה. היא סיפרה כי אחר כך החוטפים תלו אותה, "כמו תרנגולת", ממקל שנמתח בין שתי כורסאות. היא אמרה שהכאב שחשה היה כה עז עד שהיא חשבה שהידיים שלה יתנתקו ממקומן.
המחבלים המשיכו להרביץ לה ולבעוט בה, אף שלא הבינה איזה מידע הם רצו או מה הם חשבו שהיא מסתירה מהם. אחרי העינוי המזוויע שעברה, המחבלים שחררו אותה מכבליה ואמרו לה שיש לה 40 דקות לספק להם את אותו "מידע" – ואיימו שאחרת ירצחו אותה. חטופה אחרת שהוחזקה עימה הייתה כה מפוחדת, עד ששאלה את עמית אם יש לה מסר כלשהו להעביר למשפחתה.
פורסם לראשונה: 23:56, 26.03.24