מעריך שלא יהיה הסכם עם איראן "ולכן צריך משהו אחר", לא פוסל פגישה עם אבו מאזן ומבהיר כי לא יוקמו התנחלויות חדשות. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר זאת הערב (שלישי) בתדרוך לכתבים בפריז, לאחר פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, בביקורו המדיני הראשון בתפקיד החדש.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
יאיר לפיד ועמנואל מקרון בארמון האליזה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"התחושה היא שלא יהיה הסכם, ואם לא יהיה הסכם צריך שיהיה משהו אחר", אמר לפיד. "הטענה שלנו היא שאם האיראנים להסכם הזה לא מוכנים לחזור, הם לא יסכימו לשום דבר עד שיהיה על השולחן איום צבאי אמין. זה חלק מהדיון גם עם האמריקנים ומדינות ה-E3", הוסיף לפיד כשהוא מתייחס למעצמות האירופיות השותפות להסכם הגרעין - צרפת, גרמניה ובריטניה.
ראש הממשלה אמר כי לצרפתים "הוצג חומר מודיעיני על חיזבאללה והפעילויות שלו שנוגעות גם להם. יש גם חיילים צרפתים בלבנון, צרפת היא המדינה הכי משפיעה בלבנון. כמובן שזה מחובר להתקפה על אסדת הגז, שזו התקפה על הריבונות הישראלית. ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי יצא נגד המתקפות האלה וגם הצרפתים לא מרוצים. נשתף פעולה איתם כדי למנוע הישנות של זה כדי שלא נצטרך להפעיל כוח צבאי, כי ישראל לא תהסס לפעול כדי למנוע התקפות על אסדות הגז".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
קבלת הפנים בפריז
(צילום: רויטרס)
השניים דיברו גם על הנושא הפלסטיני, אך זה לא היה החלק המרכזי בשיחה. "לצרפתים יש שאלות לגיטימיות ויש חילוקי דעות בנוגע למה צריך לעשות בנושא הפלסטיני, אך יש להם הבנה מה הממשלה יכולה לעשות ומה לא", אמר לפיד. נשיא צרפת העלה את נושא הבנייה בהתנחלויות, לפיד אמר שתהיה בנייה כגידול טבעי ולא יהיו התנחלויות חדשות.
בתשובה לשאלה אם ייפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ענה: "אני לא עושה פגישות למען קיומן של פגישות, אלא אם יש להן תוצאה חיובית מבחינת ישראל וכרגע זה לא על הפרק. אני לא פוסל את זה". רה"מ גינה בפני מקרון תקרית אלימה של חרדים שתקפו מתפללים יהודים בכותל. "העובדה שיש אלימות בכותל נגד אנשים שרוצים להתפלל לפי אמונתם זה לא יכול להימשך. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים", אמר.
לפריז הגיע לפיד במטוס חכור של אל על. "תמיד חשבתי שצריך למכור את כנף ציון, שזו שערורייה לאומית כמה שזה עלה ושאם יחזיקו אותו זה יעלה יותר מכל הטיסות שנעשה ביחד", אמר. כשנשאל איך עבר הלילה הראשון בדירת המאבטחים בבלפור, השיב: "בסדר גמור, ליהיא ואני הרגשנו קצת כמו סטודנטים בבצלאל".
רה"מ ציין כי הוחלט על בניית דיאלוג אסטרטגי עם צרפת במישור הצבאי והטכנולוגי: "הוחלט גם על ריכוז מאמץ בסייבר, שיהיה חלק גדול מכל בניית כוח צבאי אמיתי. ניהלנו דיאלוג על המלחמה באוקראינה שנוגע לנושאים של אנרגיה וביטחון מזון. יש פגיעה קשה בייצוא של דשנים וחיטה מאוקראינה ורוסיה לא רק למדינות אירופה, אלא גם למדינות המזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
לפיד לצרפתים: לא פוסל פגישה עם אבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
לגבי האיום הרוסי להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית, אמר גורם מדיני: "משרד המשפטים הרוסי הוציא שאילתא לשגרירות במוסקבה על הפעילות של הסוכנות ברוסיה. נענה על זה בצורה מסודרת. זה לא משהו שמגיע לדרג מדיני אלא מטופל על ידי השגרירות. לא הייתי מציע להיכנס להיסטוריה. זה נושא רציני ונבחן את הטענות. התחושה שלהם היא שהסוכנות אגרה מידע על אזרחים רוסים בניגוד לחוק הרוסי, והם דורשים על זה תשובות. נבדוק ונחזור אליהם".
אותו גורם מדיני לא שלל אפשרות של פגישה בין פוטין ללפיד בעתיד: "יש אי הסכמה עם רוסיה על המלחמה באוקראינה. אין מניעה שתתקיים בעתיד לפגישה כזו". על התקיפות בסוריה אמר: "הרוסים לא מרוצים מכך שאנו פועלים בסוריה ואנחנו תמיד אומרים להם שאם האיראנים לא היו בסוריה לא היינו פועלים שם. כשהאיראנים יצאו משם לא תהיה בעיה לאף אחד. מנגנון האי-הסלמה בין ישראל לרוסיה עובד טוב. אין הרעה ביחסים של רוסיה עם ישראל אלא הרעה ביחסים של רוסיה עם כל המערב וישראל היא חלק מהעולם המערבי".