הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ונשיא המדינה יצחק הרצוג התייחסו היום (חמישי) בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 ל"מחאת המילואימניקים" ולמהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה. הלוי ביקש מהמשרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים להותיר את המחלוקות בחוץ "ולשמור על צה"ל אחד", והרצוג ציין כי הוא עושה כמיטב יכולתו כדי להגיע להסכמות רחבות "שימנעו פילוג נורא בתוכנו, וישמרו על מדינתנו כיהודית ודמוקרטית".
8 צפייה בגלריה
קבלת פנים לרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי והרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי בבית הנשיא
קבלת פנים לרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי והרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי בבית הנשיא
"צה"ל הוא נקודת מפגש ייחודית של צבא וחברה". הרצוג והלוי עם כניסתו של הרמטכ"ל לתפקיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הלוי אמר כי בימים אלה "מחלוקת מטלטלת את החברה הישראלית". צה"ל, כך הלוי, "הוא נקודת מפגש ייחודית של צבא וחברה ולפיכך המחלוקת מגיעה גם אל משרתיו. כשם שידענו להכיל את הייחודיות הזו לאורך שנות קיומו של צה"ל כצבא העם, נדע לעשות זאת גם כיום. אנו, מפקדי צה"ל, עומדים על העיקרון - משימתו של צה"ל משימה לאומית אחת היא, ואין בלתה: הגנה על המדינה ושמירה על ביטחון אזרחיה".
8 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים
מחאת המילואימניקים
מחאת המילואימניקים בכביש 1
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
צעדת המילואימניקים בדרך להפגנה בכנסת
צעדת המילואימניקים בדרך להפגנה בכנסת
מילואימניקים בדרך להפגנה בכנסת בשבוע שעבר
(קרדיט: אריאל אלקלעי, דוברות מחאת המילואימניקים)
8 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית סמוך למשכן הכנסת, ביום שני השבוע
(צילום: שלו שלום)
הלוי הדגיש כי "המשרתים בצה"ל כפופים לחוק ולפקודות הצבא ופועלים על פי רוח צה"ל וערכיו. לרחשי המשרתים בדבר המחלוקת נהיה קשובים, לא על מנת לתפוס בה צד, אלא כדי להותירה בחוץ ולשמור על צה"ל אחד, מלוכד סביב משימותיו המורכבות".
הוא הוסיף כי "שני אנשים מילואים יכולים לעמוד משני צידי המחלוקת, ולא לערב בה את המדים. הם יבואו למילואים, ילבשו מדים, ישאירו את המחלוקת בחוץ וייצא למשימה שכם אל שכם. כאשר הם אינם בשירות פעיל, אנשי המילואים הם אזרחים ואזרחיות ועומדות להם כל הזכויות מהן נהנים אזרחים במדינה דמוקרטית; ההפרדה הזו הינה הדרך היחידה לקיים צבא מילואים שנחיצותו רבה מאוד".
8 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
"משימה מורכבת בתנאים קשים". העימותים בשכם, אתמול
( צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
( צילום: רויטרס)
הרצוג, שנאם לפני הרמטכ"ל, אמר כי "בימים אלה אני עושה כמיטב יכולתי, יום ולילה, מתוקף תפקידי כדי להגיע להסכמות רחבות שימנעו פילוג נורא בתוכנו וישמרו על מדינתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, ברוח ערכי מדינת העצמאות המקפידה על מערכת משפט עצמאית, ושומרת מכל משמר על זכויות האזרח והמיעוטים בתוכה". הוא הדגיש כי צה"ל "חייב להישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית, ואמר כי נשיאת הנטל על ידי משרתי צה"ל, "אפילו בשעה של מחלוקת מטלטלת", מעבירה מסר לאויבינו: "את היחד הישראלי לא ניתן לשבור".
הלוי, נציין, התייחס גם למתיחות הביטחונית ולפעולת צה"ל בשכם אתמול, ותיאר אותה כ"משימה מאוד מורכבת שבוצעה בתנאים קשים, תוך שמירה על ביטחון הלוחמים". הוא פנה לקצינים הטריים ואמר כי "תעוזה, מקצועיות ומנהיגות יאפשרו גם לכם לעמוד במורכבות שבמשימות ולהגן על אזרחי ישראל".
המבצע אתמול נמשך ארבע שעות ובמהלכו כיתרו הכוחות בית בעיר העתיקה של שכם ובו שהו שלושה מבוקשים מחוליית הטרור "גוב האריות", בהם אחד מחברי החולייה שרצחה ביריות את הלוחם עידו ברוך ז"ל, סמוך ליישוב שבי שומרון באוקטובר האחרון.
אחד המחבלים חוסל כשניסה להימלט מהבית, והשניים האחרים נהרגו כאשר הכוחות שהפעילו נוהל "סיר לחץ" שיגרו לעבר הבית טילים וגרמו לקריסתו. במקביל התפתחו חילופי אש עם חמושים מסביב, ובסך הכול עוד תשעה פלסטינים נהרגו.
8 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר, הקצינים שנהרגו בתקרית הירי בבסיס נבי מוסא
(צילום: דובר צה"ל)
בהתייחסות לתאונות האימונים ולהיפגעותם של חיילים מירי כוחותינו בשנה האחרונה, תחת קודמו אביב כוכבי, אמר הלוי כי "באחריות לחייכם ולחיי פקודיכם יועילו לכם מיטב אמצעי לחימה, הכים והשיטות שצה"ל פיתח, רק אם תדאגו לקיים לצידם את כללי הבטיחות והמשמעות. 'בבית שאין בו כללים' - כתב מאיר שלו - 'הגורל משתולל, אבל בבית שיש בו כללים, הגורל עושה מה שאומרים לו'. אל תתנו לגורל להיכנס, שימו בפניו כללים ברורים בדוגמה אישית ובאכיפה בלתי מתפשרת".
בחודש שעבר חייל נהרג ו-3 נפצעו מפיצוץ רימון בחדר בבסיס אימון מתקדם של חטיבת כפיר בבקעת הירדן. מהחקירה הראשונית עלה כי רימון רסס, שככל הנראה מיועד למקלע רימונים והיה בתיק של אחד החיילים סמוך למיטתו, התפוצץ במפתיע - אולי ממכה או מתזוזה לא מכוונת. בצבא מעריכים כי הרימון, בקוטר 40 מ"מ שדומה לרימון המשמש לירי ממטול, נאסף כנפל משטח האש בתקופה האחרונה על-ידי אחד החיילים בניגוד לפקודות, ונשמר אצלו בתיק.
בחודש ינואר אשתקד נורו למוות שני קצינים מיחידת אגוז של חטיבת הקומנדו על ידי קצין אחר בבסיס נבי מוסא שבמדבר יהודה על ידי קצין אחר, בגלל טעות בזיהוי. מהחקירה הראשונית עלה אז כי שני הקצינים יצאו לפטרול באזור המטווחים של הבסיס, זיהו דמות חשודה וביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי אזהרה לאוויר. קצין מהכוח, מפקד צוות מאותה היחידה זיהה את הירי אך סבר, בעלטת הלילה, שמדובר במחבלים שיורים לכיוונו, ופתח לעברם באש.